Mick ØgendahlRalf
Sonja RichterKim
Jonatan SpangNikolai
Kurt RavnArno
Zlatko BuricSignor Pelliccia

PĂ„ den igen

Hvad skal jeg som anmelder stille op med Rasmus Heides Alle for tre? Det er virkelig svĂŠrt at finde noget at sige om tredje indslag i denne serie, der ikke allerede er blevet sagt om de tidligere film. Jeg kan sammenligne den med Olsen banden-filmene og sige, at den ikke er lige sĂ„ god. Jeg kan prĂžve at forklare hvordan karaktererne er ligegyldige og utiltalende skabeloner. Eller hvad med plottet, der er en usammenhĂŠngende undskyldning for et vĂŠld af halvfĂŠrdige vitser, der virker som om de er taget direkte fra brainstorming-stadiet til det store lĂŠrred. Jeg kunne ogsĂ„ blive sĂ„dan rigtig kedeligt hĂžjpandet og slutte mig til debatten om folkekomediens tilstand i dansk film. Det mĂ„ jeg hellere undgĂ„ – det ville bare blive en monoton gentagelse, sĂ„dan cirka ligesom Alle for tre er det.

Historien i Alle for tre – hvad der nu er af den – sparkes i gang, da far Arno (Kurt Ravn) uventet dĂžr. Lidt overraskende efterlader den alkoholiserede ĂŠldre herre en arv til de to smĂ„forbrydere og brĂždre Timo (Rasmus Bjerg) og Ralf (Mick Øgendahl): En vĂŠrdifuld veteranmotorcykel. Eller rettere: Arven er efterladt til familiens fĂžrstefĂždte, den hidtil ukendte sĂžster Kim (Sonja Richter), der bor i Italien. Timo skylder en enorm mĂŠngde penge i bĂžrnebidrag, sĂ„ der er selvfĂžlgelig ikke andet at gĂžre end at drage til Italien for at tiltuske sig motorcyklen.

Jonatan Spangs Nikolai har ikke meget mere end en glorificeret cameo i Alle for tre og erstattes i stedet af Sonja Richters vegetariske dyrerettighedsforkÊmper Kim. Det er ikke en entydigt god byttehandel, da Sonja Richter bevÊger sig nÊrmest sÞvngÊngeragtigt igennem filmen. Sammen trÊkkes karaktererne igennem en historie fuldstÊndig uden konsekvens. Hele filmens anden akt finder af uvisse Ärsager sted i Italien, hvor Timo, Ralf og Kim opnÄr absolut intet, inden de vender tilbage til Danmark, hvor der fÞlges op pÄ plottrÄde fra starten af filmen. Det virker som om man simpelthen ikke har haft en god idé til en historie, og i stedet trÊder filmen vande fra start til slut.

Nu gjorde jeg det alligevel – altsĂ„ talte om plottet – det var jo netop det jeg ville undgĂ„. Lad os tale om humoren i stedet. Her er et barometer for om man vil synes denne film er sjov: Hvis tanken om Mick Øgendahl i fĂžlgende situationer fĂ„r dig til at grine, sĂ„ kan du trygt gĂ„ i biffen: Han har snot i ansigtet, han har en sjov hat pĂ„, han har en sjov hat pĂ„ og er smurt ind i maling, han leger handicappet, han har dametĂžj pĂ„, og nu har han fĂ„et lagkage i hovedet. Intet af det fik mig personligt til at grine, isĂŠr fordi vitserne aldrig tages videre eller overrasker. What you see is what you get. Øv, nu kom jeg ogsĂ„ ind pĂ„ de dĂ„rlige jokes – det undskylder jeg.

Det er synd, at Alle for tre ikke er bedre, for der en god tanke bag en opdateret Olsen banden og ogsÄ en vis GÞg og Gokke-lignende kemi mellem Øgendahls fysiske komik og Bjergs arrogante forbryder. Men jeg har nu, igennem tre film, aldrig fÄet grund til at holde af dem, og humoren er simpelthen ikke god nok til at bÊre filmen alene. Vi er endnu ikke helt nede hos Undercover i den slimede bund af den danske folkekomedie, men det begynder altsÄ at nÊrme sig. Jeg er sikker pÄ at publikum igen vil dukke op, sÄ lad mig bare afslutte med et spinkelt hÄb om at Alle for fire gÄr op, og ikke ned, af stigen. De fÞrste Olsen banden-film var jo heller ikke de bedste. Nu gjorde jeg det igen, undskyld.

IndlÊg:

Under trĂŠet5/7

Hvilken film foregår ikke i fremtiden?