Dwayne Johnsonori.st: Maui
Rachel Houseori.st: Gramma Tala
Temuera Morrisonori.st: Chief Tui
Jemaine Clementori.st: Tamatoa
Nicole Scherzingerori.st: Sina

Buddy-komedie ala Disney

Er der noget den tidligere wrestler Dwayne Johnson – aka The Rock – ikke kan? Ikke alene er han et muskelsvulmende stykke mandfolk med både karisma og komisk timing nok til at dele ud af. Nu folder han sig også ud som fremragende stemmeskuespiller og habil sanger. I Disneys nyeste animationsfilm Vaiana er Johnson med til at skabe en 'instant classic' af en Disney-figur i form af halvguden Maui. Maui ville i de fleste animationsfilm være det absolutte højdepunkt, men Vaiana holder så høj en standard, at han blot er et en af mange kvaliteter. Disney leverer varen igen.

Walt Disney Studio Motion Pictures
I et ældgammelt mytisk Polynesien vokser Vaiana op i et lille øsamfund. Hun er datter af øens høvding, og derfor også udset til at overtage ledelsen af det harmoniske, men lukkede, lille fællesskab. Vaiana føler sig dog kaldet af havet til at rejse, og da øens planter og liv begynder at dø ud af en mystisk sygdom, tager Vaiana afsted. Ser du, havet har nemlig udpeget hende til at finde halvguden Maui, der for årevis siden stjal det legendariske hjerte af Te Fiti, og få ham til at levere hjertet tilbage for igen at bringe harmoni til de polynesiske øer.

Vaiana leverer lige præcis hvad vi forventer fra en klassisk Disney-film: Eventyr, god musik, mindeværdige figurer, humor, rørende melodrama og smuk animation. De ørehængende sange er bl.a. leveret af den talentfulde Lin-Manuel Miranda, og de er helt på højde med det bedste fra Disney-renæssancen; herunder Skønheden og Udyret, Aladdin og Løvernes konge. Maui er som sagt født til at blive ikonisk, men også den egenrådige Vaiana, der forfriskende får lov til at være en kvindelig Disney-figur helt uden romance, er fantastisk.

Walt Disney Studio Motion Pictures
Den Polynesiske kultur er smukt fremstillet, og computeranimationen gør sig enormt godt til den store rolle havet spiler i fortællingen. Filmen laver også fornemme stilistiske udsving, bl.a. med et besøg til et neonfarvet monster-rige under vandet. Resultatet er måske er en af Disneys smukkeste film nogensinde. Men det virkeligt forfriskende er den relativt lille historie, der fortælles. Godt nok er verdens sikkerhed på spil, men det meste af tiden er Vaiana mest af alt en slags road-movie på vandet. En buddy-komedie der udspiller sig hovedsageligt mellem slynglen Maui og den renhjertede Vaiana. Det fungerer enormt godt og giver plads til at karaktererne for alvor kan udfoldes.

Vaiana får med sin smallere historie måske aldrig helt samme følelsesmæssige tyngde som de største øjeblikke fra tidligere Disney-film, men den opvejer det med en oprigtig sans for eventyr, fantastisk musik og mindeværdige karakterer, der gør det til en af de bedste Disneyfilm i det 21. århundrede. Og så lige en afsluttende kommentar til Dwayne Johnson på vegne af resten af klodens mænd – slap nu lige af med talentet og giv os andre en chance!

Mile 2230/8
De Utrolige 230/8
Lykke-Per30/8

Efter hans død dukkede der ikke mindre end 12 efterlignere op i Hong Kong-film – heriblandt Bruce Rhe, Bruce Leong, Bruce Le, Conan Lee, Dragon Lee, Rocky Lee, Bronson Lee, Tarzen Lee og Bluce Ree. Men hvad var legendens navn?