Instruktør:Juho Kuosmanen

Premieredato:02-02-2017
Jarkko LahtiOlli Mäki
Oona AirolaRaija Mäki
Eero MilonoffElis Ask

Den følsomme bokser

Der findes en hel del flere film om boksning, end der gør om curling eller kapgang. Det er der flere grunde til. Boksning har indbyggede dramatiske og filmiske egenskaber, der egner sig unikt til det store lærred. Machomænd kæmper om æren ved hjælp af knytnæverne i ringen. Den finske film Den bedste dag i Olli Mäkis liv er dog mere interesseret i alt det, der foregår væk fra bokseringen, og ikke mindst det der foregår i titelhelten Olli Mäkis hoved. Resultatet er et blændende smukt, varmt og humoristisk karakterstudie af en vaskeægte underdog.

41 shadows
Den bedste dag i Olli Mäkis liv er baseret på en sand historie om den finske bokser af samme navn, der i 1962 fik bragt verdensmesterskabet i letvægtsboksning til Finland. Olli (Jarkko Lahti) er en sympatisk og beskeden mand, der pludselig står i centrum for hele landets ambitioner. På trods af usandsynlige odds er det ikke alene forventet, at han tager sejren over sin amerikanske modstander, Olli skal også nå at tabe sig ned i en anden vægtklasse på blot to uger, gennemgå et gigantisk cirkus af PR og være hovedperson i en dokumentarfilm. Olli selv er dog noget mere interesseret i at være sammen med den karismatiske Raija (Oona Airola), som han hovedkulds forelsker sig i, i tiden op til den store kamp.

Først og fremmest er Den bedste dag i Olli Mäkis liv nærmest blæret smuk. Den er optaget i sort hvid på hvad der ligner høj-kontrast 16 mm, der vækker minder om både den franske nybølge og nyhedsoptagelser fra 1960'erne. Kostumerne er skarpt skåret og scenografien er imponerende troværdig. Resultatet er en film, der mest af alt minder om en cinema verité dokumentar om virkelighedens Olli. Der er dømt 1960'er nostalgi for alle pengene. Hertil kommer et lyddesign der effektivt gør billederne større end de er, særligt i den afsluttende boksekamp.

41 shadows
Den gennemførte stil skaber en legende let film der bragte mig helt tæt på de ualmindeligt charmerende karakterer i centrum. Olli er en følsom mand, der tydeligvis bare har lyst til at stikke af fra sit ansvar sammen med Raija, og det er ikke svært at se hvorfor. Samtidig er filmen spækket med en afdæmpet humor, som når lille Olli må have en skammel at stå på for at komme op på højde med den reklamemodel, han skal fotograferes med. Det er en sympatisk og beskeden film, der helt uden store armbevægelser bliver rørende i sin egen realistiske finurlighed. På den måde viger instruktør og manuskriptforfatter Juho Kuosmanen uden om klichéerne, både fra den biografiske film og sportsfilmen, og leverer noget der til tider mere nærmer sig den romantiske komedie, men altid med karaktererne i centrum.

Den bedste dag i Olli Mäkis liv er en fjerlet film, der med humor og ynde tegner et portræt af en mand, der vælger kærligheden frem for ambitionerne. Noget tyder på at han vælger rigtigt. Hen mod slutningen af filmen passerer Olli og Raija et ældre par, og Raija spørger drømmende, om de mon også bliver lige så gamle og lykkelige sammen. Det gør de; det ældre par er nemlig virkelighedens Olli og Raija. Så kan boksning da være lige meget.

Marguerite Viby – dansk films ukronede dronning i 1930’erne – er mor til en anden skuespillerinde. Hvem?