Anmeldt af:Uffe Stormgaard

Tuva NovotnyKronprinsesse Märtha
Katharina SchüttlerAnneliese Bräuer
Erik HivjuOberst Birger Eriksen

Kongens NEJ

Ottende til tiende april 1940 er skæbne dage for Danmark og Norge.
Begge nationer blev i de dage overfaldet af Hitlers tropper. Danmark vælger ufortøvet overgivelse og en samarbejdspolitik med den tyske overmagt. Norge gør modstand – og er i krig med Nazityskland.
Baggrunden for beslutningerne var forskellige. I Norge spillede Kong Haakon d. VIIs holdning en stor og afgørende rolle – hvorimod, hans bror, den danske kong Christian d. Xs indflydelse på forholdet til besættelsesmagten, mere blev af symbolsk betydning. Om Danmark, som Norge, burde have forsvaret sig mod de mørke kræfter, der snart skulle lægge Europa i ruin, har været diskuteret siden.

Camera Film
Den norske instruktør Erik Poppe, har med Kongens valg, valgt at fokusere på den politiske proces, der førte til Norges afvisning af samarbejdet med besættelsesmagten – eller rettere, som filmen retteligen hedder på norsk: Kongens nej. Vi følger i tre døgn skæbneafgørelsen, næsten time for time, hvor Norges selvstændighed står på spil. Men hvordan kan kongemagten overhovedet i et skandinavisk demokrati, have nogen form for politisk magt og indflydelse? Kong Haakon siger det selv i filmen: Jeg er den første norske konge, der er demokratisk valgt. Og noget er der om snakken. For med, at Norge var blevet selvstændig nation fra 1905, fik folket mulighed for at vælge deres monark – og valget faldt på den danske prins Carl, der blev kronet Haakon d. VIII.

Det er dramatiske døgn – med kampe mellem den tyske flåde enhed og det norske infanteri. Flybombninger, nærkampe og mennesker på flugt. Kampscener, der kan matche enhver amerikansk krigsfilm. Men det er ikke den ydre action, der gør filmen seværdig. Det er den psykologiske kamp. For vi er tæt på Kong Haakon. Mesterligt, nuanceret og menneskeligt troværdigt spillet af den danske Jesper Christensen. Et fint billede af et menneske, der har påtaget sig en livsopgave og blevet et med den, og det norske folk.
Vi møder den 67-årige konge første gang i en gemmeleg med sine børnebørn – med begge hænder for øjnene (symbolsk?). En alt andet end heroisk monark, snarere en overstadig, pjattet, lidt fjollet bedstefar. Men det skal blive alvor. Meddelelsen lyder, at den tyske flåde nærmer sig Norges kyster – og at den nervøs vakkelvorne statsminister Nygaardsvol, vil indgå et kompromis med tyskerne, gør ikke mindst timerne dramatiske.

Camera Film
Kong Haakon træder hurtigt i karakter. Efter samtaler med kronprins Olav om Norge og ikke mindst familiens fremtid, er vi ikke i tvivl. Olav spørger ham direkte, hvor langt er du villig til at gå? Kronprins Olav er den unge principfaste. Det er kongen, Hitler himself forlanger skal underskrive accepten af hjemmenazisten Vidkun Quisling, som tyskernes håndlanger og Norges regeringschef.
Kongen og kronprinsen må flygte over hals og hoved fra Oslo. I tog, til fods, i sne og storm, når de frem til et mindre slot nordpå, mens resten af familie er på flugt mod Sverige. Efter lidt kispus, lykkedes det Hitlers udsending (helt menneskeligt spillet af Karl Markovics) at få foretræde for kong Haakon. En afgørende scene, hvor Nej'et falder – men også den mest nuancerede og intense. Norge overgiver sig ikke. Norge er i krig med Tyskland.

Hvor historisk korrekt filmen er, kan være svært at vurdere. Den kongelige families bryderier og de nære konfrontationer med statsministeren, hærchefen og attacheen, skildrer næppe den en-gyldige sandhed. Men det gør ikke noget – for vi får et spændende nuanceret portræt af et ældre ansvarstynget menneske, i en dyb moralsk konflikt. Skal der ofres unge norske liv eller den betingelsesløse overgivelse. Et nærbillede uden heroisme og royal røgelse.
Kongens valg følger med tidens strøm af biografiske film (biopics), om tilbedte popidoler, smukke præsidentfruer, stammende elle halvdemente statsoverhoveder, boksere, jazzmusikere... Ikke mindst takket være Jesper Christensens nuancerede spil (han får klogelig nok lov til at tale dansk) hører Kongens valg endda til de bedre af slagsen.

I Syrien21/6

Hvem lavede musikken til An American In Paris?