Iain GlenDr. Isaacs
Ali LarterClaire Redfield
Shawn RobertsWesker
Eoin MackenDoc
Fraser JamesRazor

Resident Evil: Fury Road

Det syvende spil i Resident Evil-serien har lige haft held med at genstarte sig selv med et fornyet fokus på intim horror, med kommerciel succes og kritiker-roser til følge. Anderledes ser det ud for spillenes filmiske følgesvend, der nu over seks episoder har fjernet sig så langt fra spillenes udgangspunkt, at det næsten kun er titlen, de har til fælles. I den sjette film Resident Evil: The Final Chapter er alting ved det gamle. Milla Jovovich står i centrum af en episodisk række actionscener løseligt kædet sammen af et fjollet plot. Det er en af seriens bedre film, og fans vil føle sig velkomne, men desværre undermineres kvaliteterne af flade karakterer, og et plot der bliver alt for rodet for sit eget bedste.

CinemaxX
Resident Evil: The Final Chapter opgiver næsten selv at opsummere den knudrede historie fra de fem tidligere film, så det vil jeg også gøre. Vores hovedperson Alice (Milla Jovovich) har fået og mistet superkræfter, flere gange end jeg kan tælle i kampen mod zombie – og monster apokalypsen udløst af den ondsindede Umbrella Corporation. Filmen snyder sig let og elegant uden om cliffhangeren fra Resident Evil: Retribution, og vi møder første gang Alice igen i et postapokalyptisk Washington DC. Her erfarer hun hurtigt, at der er en sidste chance for at redde verden; en luftbåren antivirus der en gang for alle kan udrydde den frygtede T-Virus. Alice må derfor begive sig tilbage, til der hvor det hele startede, Racoon City og The Hive, men hun er skarpt forfulgt af den onde Dr. Isaacs (Iain Glen).

Instruktør Paul W.S. Anderson har alle dage været lidt af en filmisk tyveknægt. I første halvdel af Resident Evil: The Final Chapter har han byttet sin fascination af The Matrix ud med et lidt mere moderne plagiat af Mad Max: Fury Road, og det klæder faktisk filmen. Der er konstant fokus på energisk fremdrift og actionscener afløses af actionscener i jagten gennem det postapokalyptiske landskab. Vi er selvsagt ikke oppe i nærheden af George Millers action-hovedværk, men på trods af – lad mig kalde det entusiastisk – klipning, leveres der solide actionscener med noget af det bedste effektarbejde i seriens historie. Sammenholdt med et lydmix der, vanen tro, er lige sådan cirka 15% for højt, er der altså en habil IMAX oplevelse i vente.

CinemaxX
Som altid er Milla Jovovich velfungerende i front. Med sine røv-sparkende lange ben og særprægede udstråling, har hun altid været en af de store kvaliteter, i noget så unikt som en actionserie på nu seks film med en kvinde i front. Desværre lider actionscenerne af voldsomt superhelte-syndrom; vi er aldrig rigtigt i tvivl om, at Alice klarer sig helskindet igennem. Anderledes er det med de kedelige bifigurer, der introduceres midtvejs – her er vi aldrig rigtigt i tvivl om at de alle sammen skal dø. Det ville så måske betyde noget, hvis vi kunne kende forskel på dem, men det er umuligt – så flade er de. Kun karismabomben Ruby Rose skiller sig ud, men selv hende formår filmen at spilde, øv.

I sidste del af filmen skiftes der gear fra den relativt simple jagt-historie tilbage til velkendt narrativt territorium. Her forvandles Resident Evil: The Final Chapter, til hvad jeg vil kalde en form for klon-sæbeopera, der meget unikt formår både at være for tyndbenet og for indviklet på samme tid. Lidt af en præstation. Det er ærgerligt, for indtil da har filmen potentiale til at være seriens bedste. Havde karaktererne og plottet dog bare lige fået et eftersyn mere. I stedet ender Resident Evil: The Final Chapter som resten af serien, med at levere varen for fans, men efterlade alle andre i det postapokalyptiske støv.

Hvilke to skuespillere spiller Matt Damon og Ben Afflecks to venner i Good Will Hunting?