Anmeldelsesdato:25-01-2017
Zac EfronDave Stangle
Adam DeVineMike Stangle
Anna KendrickAlice
Aubrey PlazaTatiana
Stephen RootBurt

Vildbasser søger pæne piger

For lidt over ti år siden var der en film om to fyre, der festede for vildt til bryllupper og til sidst endte med at møde deres match i to piger til et bryllup, som de troede, de skulle styre som sædvanlig. Den ene forelskede sig roligt i den ene pige og den anden fandt sin indre vildbasse overrumplet af hendes søster. Den film hed Wedding Crashers og man skulle næsten tro, at Mike and Dave Need Wedding Dates var en genindspilning af selvsamme film, selvom den mangler det sidste for at være i samme liga.

Fox Film
Se selv, om du ikke kan genkende handlingen: Brødrene Dave og Mike (Zac Efron & Adam DeVine) er elskelige, men hver gang de er med til en familiefest, opstår der problemer. Efterhånden er de en rædsel at have med til festerne og da lillesøsteren skal giftes, får de læst og påskrevet, at det nu er på tide at blive voksne. Hvis de vil med til søsterens bryllup, siger forældrene, skal de medbringe to ordentlige piger, der kan sætte lidt skik på de to. Dette får brødrene til at finde veninderne Alice og Tatiana (Anna Kendrick & Aubrey Plaza), der virker som to søde piger, men som hver især har en vild side ikke engang Dave og Mike kan hamle op med.

Det, der svigter historien om de to uregerlige brødre, der møder deres ultimative ligekvinder er simpel: De er bare ikke balstyriske nok. I en kort startsekvens ser vi, hvordan de har ødelagt utallige fester for deres lidende familie, men i filmen ser vi ikke meget til denne omtalte vilde side. Da drengene møder de to piger, der burde gøre dem engagerede og benovede over at have mødt nogle så ligesindede, virker de kun chokerede over en så glubende livsstil. Filmen siger, at de to drenge har prøvet et og andet før Alice og Tatianas indtræden i deres liv, men det får vi ikke mange beviser på i Mike and Dave Need Wedding Dates.

Fox Film
Filmen er bare ikke helt ligeså sjov og charmerende som den gerne vil være. Efter den gode indledning, der lover en endnu bedre film, er det som om, luften går en smule ud af ballonen. Der er ikke flere rigtigt gode jokes og derfor bliver komikken for det meste baseret på platte vittigheder, der slet ikke kan hamle op med den film, vi blev lovet i de indledende scener.

Mike and Dave Need Wedding Dates vil gerne være en ny version af Wedding Crashers. Så gerne endda, at den selv nævner titlen ved vejs ende. Det behøver de dog ikke gøre for at tå tilskuerens tanker til at gå den vej. Det er stort set samme handling med samme resultat og samme karakterstruktur. Det farlige ved at sammenligne med sin filmiske storebror er dog, at Wedding Crashers var en usædvanligt vellykket komedie, som er svær at hamle op med. Mike and Dave Need Wedding Dates har da også sine gode øjeblikke, men at sammenligne sig selv med en film som Wedding Crashers er som at sammenligne den lokale, om end talentfulde, karaokestjerne med Adele.

Okay, så dette er en af den slags komedier, hvor vi får alle diverse fraklip smidt i hovedet i bonusmenuen på udgivelsen. Vi nærmest drukner i materiale, oprindeligt smidt i skaldespanden. Men hvis man ikke er totalt ligeglad med filmen, vil man garanteret more sig udmærket over de mange indslag, og bør også kunne få fin underholdning ud af instruktør Jake Szymanskis lettere forceret kommentarspor.
Så morsom er han dog ikke, især ikke når han afbrydes af en 'tekniker', der irettesætter ham, men når han bare koncentrerer sig om at fortælle historier fra optagelserne, er det næsten udholdeligt at lægge ører til ham.

Mother!14/9
Team Hurricane11/9
De vildfarne7/9