Riccardo ScamarcioSantino D'Antonio
Ian McShaneWinston
Laurence FishburneThe Bowery King
Ruby RoseAres
CommonCassian

Headshot

Moderne action er ofte grumset CGI-forst√¶rket mosevand forurenet med rystende kameraer og kaotisk klipning. Den slags er det ikke rart at sv√łmme i. Netop derfor var det s√• forfriskende at dykke ned i den krystalbl√• velopvarmede swimmingpool af spr√łd klassicistisk action, der var den f√łrste John Wick. Af samme grund har jeg haft store forventninger til John Wick: Chapter 2. Bekymringerne begyndte dog at krybe ind da den ene halvdel af den oprindelige instrukt√łrduo fandt andre gr√¶sgange i form af efterf√łlgeren til Deadpool. Hvis du ogs√• var bekymret, s√• lad mig berolige dig. John Wick: Chapter 2 tager alt hvad der var godt ved den f√łrste film, forst√¶rker det og leverer mere af det.

Det er ikke m√¶rkeligt at denne film kaldes kapitel 2. Vi starter nemlig n√¶sten direkte efter den f√łrste films afslutning. John Wick (Keanu Reeves) havde jo ganske vist f√•et straffet de skyldige i drabet p√• sin hund, men sin elskede 69' Ford Mustang havde han jo ikke f√•et tilbage. Det f√•r han i en eksplosiv intro, der genintroducerer vores helt, underverdnens mytiske Baba Yaga, og giver plads til en underholdende overspillet Peter Stormare. Med bilen tilbage i garagen kan Wick endelig tr√¶kke sig tilbage ‚Äď og dog. Det er blevet bem√¶rket, at han har v√¶ret tilbage i snigmorder milj√łet, og pludselig banker det p√• Wicks d√łr. Det viser sig, at Wick har en gammel g√¶ld ‚Äď underskrevet i blod ‚Äď til gangsteren Santino (Riccardo Scamarcio), der nu har et sidste job til Wick. Et job der kan forrykke magbalancen hos de h√łje herrer i det hemmelige snigmordersamfund. Mere kan jeg ikke afsl√łre, ud over at en usandsynlig m√¶ngde mennesker vil blive skudt lige i fj√¶set.

John Wick: Chapter 2 g√•r med sin historie den eneste vej, den kan. Den simple h√¶vnhistorie fra den f√łrste film er l√łst, og i stedet dykkes der dybere ned i det tegneserie-agtige milj√ł af snigmordere. Det efterlader noget af hjertet fra den f√łrste film, men der kompenseres s√• rigeligt med en udvidelse af det mytologiske snigmorder-univers. En tur til Rom afsl√łrer at hitman-hotellet The Continental tilsyneladende er en international k√¶de. Vi ser ogs√• hvor meget de fam√łse guldm√łnter egentlig kan k√łbe med et bes√łg hos en v√•ben-sommelier (Peter Serafinowicz), der anbefaler guns til de forskellige dele af Wicks mission, som var det forskellig vine til et festm√•ltid. Eller hvad med en jakkes√¶ts-skr√¶dder der kan tilbyde en eller to knapper og ‚Äď n√•h ja ‚Äď skudsikkert for selvf√łlgelig. Jeg er vild med John Wick-universet, der tager sig selv lige akkurat seri√łst nok, og John Wick: Chapter 2 form√•r at udvide det, men stadig efterlade det enigmatisk. Det er skaml√łst underholdende.

Og s√• er der selvf√łlgelig actionscenerne, der f√•r en action-n√łrd som mig til at f√¶lde en action-t√•re af action-gl√¶de. Det forn√¶gter sig ikke at instrukt√łr Chad Stahelski har √•relang erfaring som stuntman, koreograf og second unit instrukt√łr. Actionscenerne er en fantastisk mikstur af anime, Hong Kong-action og klassiske amerikanske dyder fortalt med velkomponerede widescreen billeder og pr√¶cise kamerabev√¶gelser. Wicks blanding af n√¶rkamp og skydev√•ben er fremragende, og filmen gentager det simple, men geniale, trick at vi, i stedet for at der klippes, ser konsekvenserne af Wicks skyderi i samme billede som skuddet. Keanu Reeves kaster entusiatisk sin langlemmede fysik og kampsportstr√¶ning i gryden, og det er netop altafg√łrende, at det tydeligvis er Reeves selv, der udf√łrer 90% af l√łjerne. Budgettet er blevet tydeligt st√łrre, men John Wick: Chapter 2 holder sig kl√¶deligt til en forholdsvis lille skala, i stedet for massiv destruktion. S√•dan skal action alts√• sk√¶res!

Derudover er filmen befolket af en r√¶kke biroller, der hver is√¶r f√•r antydet en fin lille baggrundshistorie, der er med til at opbygge universet. Udover gl√¶deligt gensyn med en r√¶kke kendte ansigter, er der is√¶r to nytilkommere, der b√łr n√¶vnes. Ruby Rose har sin tredje, og bedste, actionrolle i 2017 (efter Resident Evil: The Final Chapter & xXx: Return of Xander Cage) som den tegnsprogstalende henchwoman Ares, der er en v√¶rdig modstander til Wick. Jeg gl√¶der mig bare til hun bliver centrum for sin egen franchise ‚Äď det kan kun v√¶re et sp√łrgsm√•l om tid. Og s√• er der selvf√łlgelig Laurence Fishburne, der tydeligt morer sig med sin rolle som den mystiske The Bowery King. Det er selvf√łlgelig ren nostalgifryd at se Morpheus og Neo sammen p√• l√¶rredet igen.
Jeg vil nok kræve lidt flere overraskelser af John Wick: Chapter 3, men jeg kunne ikke have forventet mig mere af John Wick: Chapter 2. Den eneste grund til at undgå denne film er hvis du helhjertet hader action. Og så bliver det altså svært for os at blive venner. Velkommen tilbage Mr. Wick.

Kingsman: The Golden Circle21/9
Kærligheden flytter ind21/9
Paula21/9