Ralph Fiennesori.st: Alfred Pennyworth
Rosario Dawsonori.st: Batgirl
Zach Galifianakisori.st: The Joker
Jenny Slateori.st: Harley Quinn
Michael Ceraori.st: Robin

Batmani

Den melodramatiske, selvglade og teenageragtige udgave af Batman, vi blev pr√¶senteret for i Phil Lord og Chris Millers sm√•geniale LEGO-filmen - et klodset eventyr, f√•r nu sin helt egen film i form af LEGO Batman filmen. Det er blevet en rablende gal film, der b√•de lykkes som voksenkomedie og b√łrnefilm, men som samtidig ogs√• leverer den klart bedste filmudgave af m√łdet mellem Batman og Robin, vi hidtil har set. Hvis man s√• samtidig, som jeg, er lidt af en Batfreak, s√• er der ikke et √łje t√łrt.

Warner Bros.
Batman arbejder alene. S√•dan er det bare. Men n√•r skurkene er sat bag tremmer, s√• kan det godt blive lidt ensomt at tilbringe n√¶tterne i det rungende tomme Wayne-manor. Bedre bliver det ikke da den unge Barbara Gordon overtager Gothams politistyrke, med en ikke helt ufornuftig id√© om at Batman ikke skal have frit lejde til selvt√¶gt i byens gader. Da Batman ved en fejl adopterer den unge for√¶ldrel√łse Dick Grayson, og selv Jokeren f√łler sig afvist af Batman, begynder noget at tyde p√•, at Batman ikke kan forts√¶tte et liv alene. Alle har jo brug for en familie.

Det er Chris McKay, der har overtaget instrukt√łrstolen denne gang, og det kan m√¶rkes. LEGO Batman filmen f√łles p√• mange m√•der som en DC-udgave af hans fremragende animationsserie Robot Chicken. Tempoet er rasende h√łjt og vitserne fyres af som maskingev√¶rsalver. Faktisk minder LEGO Batman filmen til tider mest af alt om en klassisk spoof fra Zucker br√łdrene. Det imponerende ved det er selvf√łlgelig, at langt de fleste af vitserne rammer med perfekt timing, og at der er nok struktur og hjerte i fort√¶llingen om Batmans ensomhed, til at det ikke bare bliver spredehagl. Det fungerer fantastisk godt at placere den selvh√łjtidelige Batman-figur midt i den slags spoof-kaos. Det f√•r filmen til p√• mange m√•der at ligne den campede 1960'er udgave af Batman, som der da ogs√• refereres rigeligt til.

Warner Bros.
LEGO Batman filmen refererer nemlig b√•de p√• kryds og tv√¶rs til alle inkarnationerne af Batman i diverse medier. Jo mere forh√•ndskendskab man har, jo sjovere er det, men kan man ikke fange referencerne til 1940ernes film-inkarnation af figuren, obskure skurke som Calendar Man eller "Den gang med Prince-musikken og ballonerne", s√• kan man m√•ske genkende nik til Batman v Superman: Dawn of Justice eller Suicide Squad. Og det er ikke kun DC-posen der graves dybt i, andre franchises fra Warner-kataloget ‚Äď som jeg ikke vil afsl√łre her ‚Äď hives ind ud af det bl√•, til suver√¶nt sjov effekt. Men Chris McKay ved heldigvis godt at referentiel humor kan v√¶re farligt, og vitserne har derfor altid flere lag, s√• referencen i sig selv ikke er det sjove. At der er en hel del b√łrn, der ikke vil fange det sjove i, at Batman elsker at se Jerry Maguire i sin hjemmebiograf, er der dog nok ingen tvivl om ‚Äď men jeg var alts√• f√¶rdig af grin.

Bag alt det gakkede og det gennemf√łrte visuelle kaos ligger en overraskende respekt for essensen i Batman-figuren og dennes historie. LEGO Batman filmen giver os endelig en god filmisk repr√¶sentation af forholdet mellem Batman og Robin, der samtidig fremh√¶ver det indbygget latterlige i ideen. Hvis du ikke er Batoman, er det muligt, at der skal tr√¶kkes en stjerne fra min karakter, men det forhindrer ikke LEGO Batman filmen i at v√¶re en af de mest vellykkede komedier i lang tid, en st√¶rk Batman-fort√¶lling og samtidig en fremragende film for hele familien. M√•ske DC bare bare skulle droppe hele Zack Snyder/ Justice League foretagendet og sende det over til LEGO-folkene. De har tydeligvis mere styr p√• det.

Brad's Status14/12
Stalins d√łd14/12
Vinterbr√łdre7/12

Abernes planet: Opg√łret1/12

Hvad hed skuespilleren i fuldemandsscenen på hotelværelset i Apocalypse Now, der valgte at agere under påvirkningen af alkohol ‚Äď for derefter at smadre et spejl, komme til skade med hånden og forsøge at angribe instruktøren Francis Ford Coppola under optagelserne?