Mit liv som squash

Genre:Animation, Familiefilm
Varighed:70 minutter
Instruktør:Claude Barras

Premieredato:09-02-2017

Livet som u√łnsket

Det er ikke hver dag, at en animationsfilm for de √łverste aldersgrupper af b√łrnepublikummet melder sin ankomst i de danske biografer, men konceptet Rabalder Bio har gennem √•rene haft stor succes med at hente interessante og stort set altid vellykkede animationsfilm fra det brede verdensmarked udenfor Hollywood til landet, og den netop Oscar-nominerede Mit liv som Squash er ingen undtagelse. Vi er i s√• dramatisk et farvand, som en skildring af livet p√• en b√łrnehjem for alle dem, som ingen kunne tage sig af, og valget af animerede modellervoks-figurer som filmens formidlingsform giver b√•de en uskyldighed og en stor udtryksfuldhed til historien.

Angel Film
Det handler ikke om gr√łntsager, men derimod om drengen Ikaros, som foretr√¶kker at blive kaldt Squash. Han bor hos sin fordrukne mor, hvor han f√•r dagen til at g√• med at tegne p√• v√¶ggen i sit v√¶relse og dr√łmme om den far, som ikke er en del af familien l√¶ngere. En dag melder moderen sin buldrende ankomst p√• vej op af stien til Squashs loftsrum og af skr√¶k for at f√• sk√¶ldud, lukker han lemmen lige i hovedet p√• hende, s√• hun falder ned og d√łr. Bum, for√¶ldrel√łs og af sted p√• b√łrnehjem via politimanden Rasmus, der fatter en blivende sympati for den lille kn√¶gt.

P√• b√łrnehjemmet m√łder Squash en r√¶kke andre b√łrn, hvis baggrunde mildest talt er kul√łrte, men alle med den triste udgang, at ingen var til stede til at tage sig af b√łrnene. Der er pigen, hvis far har gjort noget utilgiveligt mod hende, kn√¶gten hvis far er i f√¶ngsel, og ham hvis for√¶ldre tog s√• mange stoffer, at de ikke kunne tage sig af ham. Midt i denne udsigtsl√łse tilv√¶relse spirer der et modstridigt sammenhold op mellem denne lille gruppe af samfundets u√łnskede sm√•, og da pludselig pigen Camille flytter ind med en ny dyster historie, begynder Squash ogs√• at dr√łmme om k√¶rligheden.

Angel Film
Mit liv som Squash er baseret p√• en roman af Gilles Paris, der tidligere ogs√• har v√¶ret omsat til en tv-film. Det er atypisk for litter√¶re filmatiseringer at ende som animationsfilm, men instrukt√łren Claude Barras, der her debuterer i spillefilmsl√¶ngde, har fint set, at b√łrnehjemmets kranke sk√¶bner kunne f√• et helt eget og distinkt liv via lerets s√¶rlige kvaliteter. For der melder sig et strejf af magisk realisme over historien, hvis grundtone er optimistisk trods de dystre omgivelser, og i animationsgenrens lys kommer man til at t√¶nke p√• Tim Burton-proteg√©en Henry Selick og hans Coraline samt den australske perle Mary and Max, der ogs√• turde tackle sv√¶re og komplicerede emner p√• en ligefrem facon.

Squashs historie er i det store hele dr√¶net for dramatiske h√łjdepunkter. Den er s√łd og en anelse forudsigelig, men figurerne i den er interessante og filmens generelt loyale beskrivelser af b√•de b√łller og ofre giver ungerne p√• b√łrnehjemmet et afrundet og trov√¶rdigt pr√¶g. H√łjdepunkterne opst√•r, n√•r manuskriptet skaber sm√•, befriende heller af gyldne √łjeblikke, som n√•r ungerne enten diskuterer den menneskelige forplantnings finere detaljer eller slipper dansetrangen l√łs p√• en skiferie. Det er i disse sm√• enkeltscener, at Mit liv som Squash l√łfter sig str√•lende til vejrs, men p√• intet tidspunkt er filmen mindre end vellykket.

Hjertets vej22/6
Shalom Italia22/6
Table 1922/6