Ashton SandersChiron
Alex R. HibbertLittle
André HollandKevin
Naomie HarrisPaula
Mahershala AliJuan

Månelys i Miami

Hvad former os som individer? Det har jeg funderet over, lige siden jeg s√• Moonlight. Det fleste har nok en mere eller mindre vag id√© om, at en r√¶kke formative begivenheder fra barndommen og ungdommen g√łr os til dem vi er i dag. Mere pr√¶cist at vi p√•virkes af det milj√ł vi er f√łdt ind i, og de mennesker vi m√łder p√• vores vej. Moonlight udforsker, hvordan en f√łlsom dreng udvikler sig til en h√•rd mand. Den fort√¶ller historien om et menneske, der aldrig f√•r lov til at v√¶re sig selv. Der er en p√• en gang socialrealistisk og lyrisk film, der igennem fort√¶llingen om et unikt individ rammer alment gyldige sandheder for alle i biografsalen.

Camera Film
Moonlight er delt i tre kapitler. Vi m√łder f√łrst Chiron (Alex Hibbert) som barn. Han vokser op i et socialt belastet omr√•de med en dominerende mor, der er narkomisbruger. I pusheren Juan (Mahershala Ali) finder han noget der minder om en faderfigur, men han mobbes af sine j√¶vnaldrende for at v√¶re lille og for generel 'anderledeshed'. I n√¶ste del er Chiron (Ashton Sanders) blevet teenager, og b√•de mobberiet og moderens misbrug er kun blevet v√¶rre. Samtidig k√¶mper Chiron med sin spirende seksualitet, der rettet sig mod hans eneste ven Kevin (Jharrel Jerome), men det er ikke let at v√¶re homoseksuel i et s√• testosterondrevet og voldeligt milj√ł. Chirons teenage√•r slutter med en tragedie, og da vi igen m√łder Chiron, nu spillet af Trevante Rhodes, er han blevet en p√• alle m√•der h√•rd mand. Men en mulighed for at m√łdes med barndommens crush Kevin (Andr√© Holland) rummer m√•ske h√•b for Chiron.

Det lyder som hardcore socialrealisme, men p√• trods af et udgangspunkt i en h√•rd virkelighed er Moonlight en mere lyrisk oplevelse. Kameraet sv√¶ver elegant rundt om personerne, og de gritty gr√• billeder, man m√•ske kunne forvente, erstattes af en smuk farvem√¶ttet palet, der bl.a. emulerer forskellige typer r√•film i hver af de tre dele af Chirons historie. Scenerne virker ofte som √łjeblikke p√• en gang tabt og fastfrosset i tid; de uforglemmelige √łjeblikke der har defineret Chiron. Filmens tredelte struktur og navngivne kapitler har b√•de et litter√¶rt anstr√łg, og g√łr det klart at filmen er baseret p√• et drama. Samtidig er det med til at g√łre, at filmen aldrig er kedelig. N√•r et nyt kapitel begyndte var jeg altid sp√¶ndt ‚Äď og nerv√łs ‚Äď for at se hvor Chiron nu var i sit liv, og hvordan det foreg√•ende kapitels begivenheder havde p√•virket ham.

Camera Film
Det underst√łttes af de tre b√¶rende pr√¶stationer som Chiron. Det er noget af en bedrift at f√• tre forskellige skuespillere ‚Äď fra s√• forskellige aldersgrupper ‚Äď til trov√¶rdigt at spille den samme person, men n√•r en ny skuespiller dukker op som Chiron, f√łles det altid som en overbevisende forl√¶ngelse af det, der er g√•et forud. De f√•r alle smukt pr√¶senteret det samme p√• en gang skr√łbelige, men tiltagende h√¶rdede, menneske. Samme kvalitet findes hos resten af skuespilholdet. S√¶rligt Andr√© Holland som den voksne Kevin leverer en varm og sympatisk pr√¶station, der spiller en stor rolle i filmens, trods alt, h√•befulde slutning. Kun Chirons mor (Naomie Harris) klinger en smule falsk, b√•de p√• papiret og i sit spil bliver hun til tider mere karikeret end resten af filmen omkring hende.

Det er n√¶ppe alle, der kan relatere sig 1:1 med Chirons opv√¶kst som afroamerikansk homoseksuel, men Moonlight er et smukt bevis p√• en af filmkunstens store kvaliteter: Evnen til at f√• indblik i andre menneskers liv og perspektiv. Gennem den meget specifikke historie om Chiron f√•r vi b√•de adgang til hans unikke livsvilk√•r, men vi genkender ogs√• almene sandheder om hvordan et menneske formes. Jeg er overbevist om at de fleste ‚Äď som jeg ‚Äď vil kunne spejle deres eget liv i Chirons historie. Det er kun de helt store filmoplevelser, der er i stand til den slags.

Efter stormen25/5
Sweet Dreams25/5
Alt eller intet25/5