Ashton SandersChiron
Alex R. HibbertLittle
André HollandKevin
Naomie HarrisPaula
Mahershala AliJuan

Månelys i Miami

Hvad former os som individer? Det har jeg funderet over, lige siden jeg så Moonlight. Det fleste har nok en mere eller mindre vag idé om, at en række formative begivenheder fra barndommen og ungdommen gør os til dem vi er i dag. Mere præcist at vi påvirkes af det miljø vi er født ind i, og de mennesker vi møder på vores vej. Moonlight udforsker, hvordan en følsom dreng udvikler sig til en hård mand. Den fortæller historien om et menneske, der aldrig får lov til at være sig selv. Der er en på en gang socialrealistisk og lyrisk film, der igennem fortællingen om et unikt individ rammer alment gyldige sandheder for alle i biografsalen.

Camera Film
Moonlight er delt i tre kapitler. Vi møder først Chiron (Alex Hibbert) som barn. Han vokser op i et socialt belastet område med en dominerende mor, der er narkomisbruger. I pusheren Juan (Mahershala Ali) finder han noget der minder om en faderfigur, men han mobbes af sine jævnaldrende for at være lille og for generel 'anderledeshed'. I næste del er Chiron (Ashton Sanders) blevet teenager, og både mobberiet og moderens misbrug er kun blevet værre. Samtidig kæmper Chiron med sin spirende seksualitet, der rettet sig mod hans eneste ven Kevin (Jharrel Jerome), men det er ikke let at være homoseksuel i et så testosterondrevet og voldeligt miljø. Chirons teenageår slutter med en tragedie, og da vi igen møder Chiron, nu spillet af Trevante Rhodes, er han blevet en på alle måder hård mand. Men en mulighed for at mødes med barndommens crush Kevin (André Holland) rummer måske håb for Chiron.

Det lyder som hardcore socialrealisme, men på trods af et udgangspunkt i en hård virkelighed er Moonlight en mere lyrisk oplevelse. Kameraet svæver elegant rundt om personerne, og de gritty grå billeder, man måske kunne forvente, erstattes af en smuk farvemættet palet, der bl.a. emulerer forskellige typer råfilm i hver af de tre dele af Chirons historie. Scenerne virker ofte som øjeblikke på en gang tabt og fastfrosset i tid; de uforglemmelige øjeblikke der har defineret Chiron. Filmens tredelte struktur og navngivne kapitler har både et litterært anstrøg, og gør det klart at filmen er baseret på et drama. Samtidig er det med til at gøre, at filmen aldrig er kedelig. Når et nyt kapitel begyndte var jeg altid spændt – og nervøs – for at se hvor Chiron nu var i sit liv, og hvordan det foregående kapitels begivenheder havde påvirket ham.

Camera Film
Det understøttes af de tre bærende præstationer som Chiron. Det er noget af en bedrift at få tre forskellige skuespillere – fra så forskellige aldersgrupper – til troværdigt at spille den samme person, men når en ny skuespiller dukker op som Chiron, føles det altid som en overbevisende forlængelse af det, der er gået forud. De får alle smukt præsenteret det samme på en gang skrøbelige, men tiltagende hærdede, menneske. Samme kvalitet findes hos resten af skuespilholdet. Særligt André Holland som den voksne Kevin leverer en varm og sympatisk præstation, der spiller en stor rolle i filmens, trods alt, håbefulde slutning. Kun Chirons mor (Naomie Harris) klinger en smule falsk, både på papiret og i sit spil bliver hun til tider mere karikeret end resten af filmen omkring hende.

Det er næppe alle, der kan relatere sig 1:1 med Chirons opvækst som afroamerikansk homoseksuel, men Moonlight er et smukt bevis på en af filmkunstens store kvaliteter: Evnen til at få indblik i andre menneskers liv og perspektiv. Gennem den meget specifikke historie om Chiron får vi både adgang til hans unikke livsvilkår, men vi genkender også almene sandheder om hvordan et menneske formes. Jeg er overbevist om at de fleste – som jeg – vil kunne spejle deres eget liv i Chirons historie. Det er kun de helt store filmoplevelser, der er i stand til den slags.

Hjertets vej22/6
Shalom Italia22/6
Table 1922/6