Tian JingCommander Lin Mae
Willem DafoeBallard
Andy LauStrategist Wang
Pedro PascalPero Tovar
Hanyu ZhangGeneral Shao

Damon støder panden mod en mur

Hollywood vil så gerne have fat i det kinesiske publikum, men det er svært. Det er ikke altid, at en enkelt birolle indtaget af en kinesisk stjerne kan gøre det. Men hør nu; hvad nu hvis man kunne fange både det vestlige og kinesiske publikum? Det kunne f.eks. være med den hidtil dyreste film produceret i Kina, der selvfølgelig oplagt skal handle om nationalikonet Den Kinesiske Mur. En fantasyfilm skal det da være, med masser af computeranimerede monstre og slagscener, det er noget mange kan lide, uanset nationalitet. Lad os tilføje en kinesisk instruktør, der både har hittet mainstream og hos de højpandede kritikere, og som forstår hvordan man pleaser det kinesiske styre. Og så svøb det hele omkring en Hollywood-stjerne – Matt Damon f.eks. Det er måske ikke overraskende, at det endelige resultat ikke formår at få alt det til at hænge sammen.

De to banditter William Garin (Matt Damon) og Pero Tovar (Pedro Pascal) er på jagt verden over efter sort krudt og forhåbentlig rigdom til følge. De finder vej til et mytisk Kina, men overfaldes, lidt overraskende, af et frygtindgydende monster, inden de tages til fange af en ældgammel hemmelig hær. Under ledelse af bl.a. Kommandør Lin Mae (Jing Tian) bruger hæren den kinesiske mur som forsvar mod en horde af monstre, der vågner hvert 60. år for at indtage Kina. Med hjælp fra en anden fange, Ballard (Willem Dafoe), viser det sig at William og Pero har mulighed for at stjæle hærens krudt og stikke af. Men bør de mon hellere lade sig inspirere af det militære broderskab til at forsvare det kinesiske folk?

Lad mig tage det bedste først. Fantasy-universet i The Great Wall har potentiale. Farvekodede elastikspringende soldater kæmper mod en horde af monstre, mens Den Kinesiske Mur udløser dødsfælder drevet af ældgammel vandkraft. Kostumer og scenografi er flot realiseret af bl.a. New Zealandske Weta Workshop, mens ILM leverer horder af monstre i Ringenes Herre-style kampscener. Desværre er det hele langt mere anonymt end det bør være. Vel kan man spotte den visuelle mester Zhang Yimou i brugen af farver og tekstur, men der skal ledes længe. Hans kendetegn begraves under de anonyme grønne monstre – som jeg allerede har svært ved at huske hvordan ser ud – og et tykt lagt af Hollywood-blockbuster filmsprog af den mere kedelige slags.

Computergrafikken tager overhånd i de lige lovligt hurtigt klippede kampscener, men endnu værre, så er historien tynd på alle de forkerte steder. Matt Damons Garin skal forvandles fra at være en røver der stoler på ingen, til at stole på den magtfulde kinesiske hær. Det ved vi, fordi figurerne helt bogstaveligt siger det i tredje scene af filmen. Ikke at der nogensinde er tvivl, da han selvfølgelig hjælper dem fra første sekund. Dialogen er i bedste fald kedelig, og i værste fald ufrivilligt komisk. Historien tøffer langsomt frem til sin endelige afslutning, mens publikum ser det hele komme på lang afstand. Midt i det hele står Matt Damon, der – måske påvirket af det store kinesiske maskineri – tilsyneladende har mistet al ansigtsmimik. Det samme gælder for resten af castet, der åbenbart læser op direkte fra manuskriptet.

Historien er kedelig, skuespillet er ikke godt nok og kampscenerne er anonyme. Alligevel er der en vis fornøjelse i The Great Wall. Der er nok visuelt spektakel til, at filmen gør sig godt i IMAX 3D, og man kan godt tage en søvnig søndagstur i biografen hvis man er til de glæder, der kan gemme sig i andenrangs-fantasy. Men det er synd, at den måske mest kinesiske film nogensinde produceret med Hollywood-dollars i ryggen er blevet så forbandet anonym.

Darling19/10
Kære far19/10
Brylluppet12/10