Anmeldelsesdato:13-02-2017
Tom HanksChesley Sullenberger
Laura LinneyLorraine Sullenberger
Aaron EckhartJeff Skiles
Mike O'MalleyCharles Porter

Captain Sully

De har aldrig arbejdet sammen f√łr, men sikke en kombination. Tom Hanks og Clint Eastwood er hver is√¶r to amerikanske filmikoner. Begge sv√¶rv√¶gtere i den tunge dramaafdeling efter at have startet ud i en lettere klasse. Begge Oscarvindere, og hvis resten af 2016 ikke udarter sig mere sp√¶ndende, kan de muligvis se frem til endnu en nominering. Hanks fortjener den is√¶r efter at v√¶ret blevet snydt for den med sin Captain Phillips-pr√¶station. Her leverer de begge i hvert fald s√¶rdeles velfungerende pr√¶stationer p√• hver deres side af kameraet.

Warner Bros.
Eastwood l√¶gger h√•rdt ud fra start. Allerede inden de indledende logoer toner frem, er lydsporet sat i gang. Et fly p√• vej til katastrofe. Manden i centrum er Kaptain Chesley Sullenberger, som tydeligvis lider af en eller anden form for PTSD. Vi er i dagene efter Captain 'Sully' & Co. m√•tte n√łdlande p√• en isende kold Hudsonflod i midtjanuar 2009. Efter chokket med n√łdlandingen kastes kaptajnen og hans medpilot ud i et st√łrre mediecirkus alt imens det nationale transport-sikkerhedsr√•d (herhjemme kalder vi det Havarikommissionen) hiver dem ind til hvad der synes som utallige afh√łringer.

Vi befinder os derfor i et intens vakuum mellem adskillige flashbacks og enerverende diskussioner om hvorvidt Sully handlede forsvarligt. Heldigvis har Eastwood is i maven og forl√łbet virker derfor aldrig forvirrende p√• publikum. Vi er hele tiden med ‚Äď ogs√• med Sully, der i Tom Hanks‚Äô skikkelse fremst√•r stoisk men stadig rar. Eastwood og filmens manuskriptforfatter (filmen er baseret p√• Sullenberger egen biografi) Todd Komarnicki kunne have valgt at skrue godt op for sentimentaliten, svulstig heltedyrkelse og flagrende patriotisme, men heldigvis har de valgt en mere actionpr√¶get og n√¶sten ydmyg tilgang. Miraklet p√• Hudsonfloden er vanvittig sp√¶ndende. Taget i betragtning af at vi alle ved hvordan historien ender, er det imponerende at filmskaberne alligevel har os fastl√•st i n√¶sten samtlige 96 minutter.

I mellem de nervepirrende scener i US Airways Flight 1549 og kampen mod bureaukratiets tjeklister g√łres der plads til is√¶r Sullys mentale tilstand, og der er naturligvis her at Tom Hanks virkelig f√•r lov at arbejde. Sullys hyggelige adf√¶rd i selskab med sine kolleger og selv fremmede er nem praksis for Hanks, men n√•r Eastwood & Komarnicki kradser i overfladen, bliver Hanks forrygende. Underspillet, men forrygende. Og det er takket v√¶re Tom Hanks medf√łrte varme at det ellers sobre, n√¶sten dokumentarisk skildret drama, ofte er rimelig gribende ogs√•.

Warner Bros.
Det lykkedes ligeledes Miraklet p√• Hudsonfloden at have en dybt tilfredsstillende udviklingskurve. Efter de indledende m√łder med de dumme papir-agenter ser det ikke godt ud for Sully & Co. Den udtrukne data fra systemerne viser at flyets venstre motor stadig havde fremdrift og Sully derfor kunne have undg√•et at lande midt i New Yorks Citys v√•domr√•de. Kaptain Sully mener selvf√łlgelig at dataen tager fejl, men han begynder alligevel at tvivle og s√¶tte sp√łrgsm√•l ved hele aff√¶ren. Oven i den pludselige medieinteresse og frav√¶ret af sin familien oplever han rigeligt med psykologisk turbulens det meste af filmen. Med i tredje akt f√•r filmen virkelig luft under vingerne, da hele balladen endelig skal freml√¶gges for alle de mange involverede i denne slags ulykker. Det slags information er normalt ikke noget et actionpublikum ville finde interessant, men Eastwoods 35. spillefilm er sp√¶ndende fra start til slut.

Gennem korte samtaler med konen, akavede m√łder med offentligheden, der har set Sully i fjernsynet, og hans kontante kollega-st√łtte fra medpiloten (Aaron Eckhart er for √łvrig ogs√• god og rocker det vildeste oversk√¶g) er Miraklet p√• Hudsonfloden et velmenende og varmt actionbrag om en dag, der kunne have endt katastrofalt, men hvor et par seje piloter og en solid beredskabsh√¶r af new yorkere i f√¶llesskab fik reddet 155 mennesker fra en iskold endelig afslutning. Det er ikke stor kunst, men det er storsl√•et underholdning. Det kunne lige s√• godt ‚Äď i andres h√¶nder m√•ske ‚Äď have v√¶ret en klistret miniserie eller tv-film, men Eastwood & Hanks leverer l√¶kkert h√•ndv√¶rk af fineste klasse. 96 skarpe og skrappe minutter. Bravo.

Tre featurtter af overkommelig l√¶ngde. De to f√łrste centrerer mere om de virkelige figurer, mens tredje indslag handler om hvordan Eastwood & Co. lavede filmen. Udm√¶rkede featuretter.