Ice CubeStrickland
Tracy MorganCoach Crawford
Jillian BellHolly
Dean NorrisPrincipal Tyler
Christina HendricksMs. Monet

Når selv fraklip fejler

Kender du de der komedier, hvor du først griner under de afsluttende fraklip? Du har kæmpet dig hele vejen igennem en i bedste fald middelmådig film, mens du undervejs har forsøgt virkelig at grine. Der er jo trods alt en grund til, at du har valgt en komedie. Men lige meget nytter det, altså indtil fraklippene lander. Pludselig kan du se, at det jo er nogle sjove folk der medvirkede i filmen, og at de tilsyneladende har haft det sjovt sammen. Bare ærgerligt at det ikke smittede af på selve filmen. Sådan er det ikke med Fist Fight. Her er fraklippene lige så lidt sjove som resten af filmen.

Warner Bros.
Konceptet er ellers skarpt og simpelt nok til at danne bund for sjove løjer. Det er sidste skoledag på en amerikansk high-school. Af samme grund er skolen hærget af practical jokes fra elever, der siger et sidste farvel. Ikke nok med det; skrappe fyringsrunder står for døren fra skolens ledelse. Den lidt vattede engelsklærer Andy Campbell (Charlie Day) har altså en dårlig dag, allerede inden han kommer på kant med skolens skræk: Historielæreren Ron Strickland (Ice Cube). Det går så vidt, at Ron bliver fyret, og arrigt udfordrer han Andy til en god gammeldags slåskamp efter skoletid. Nu er gode dyr rådne for Andy, der må forsøge at undslippe konfrontationen med sin truende kollega, mens han både jonglerer en højgravid kone på hjemmefronten og skal nå til sin datters talentopvisning.

Det er som om puslespilsbrikkerne aldrig rigtigt samler sig for Fist Fight. Der er klart komisk potentiale i at sætte Ice Cube og Charlie Day op overfor hinanden. Desværre leverer de her noget af deres værste arbejde. Har man set It's Always Sunny in Philadelphia, ved man, at Charlie Day kan være ekstremt sjov med sin neurotisk nervøse spillestil, men her er han bare skinger. Det samme gælder for Ice Cube, der har udnyttet sin naturligt barske karisma og fremragende deadpan levering til stor komisk effekt i bl.a. 21 Jump Street og dens efterfølger. I Fist Fight er han bare overspillet råbende. Der er simpelthen ingen kemi imellem dem.

Warner Bros.
Lidt bedre står det til i birollerne hvor Jillian Bell og Tracy Morgan gør deres bedste med det fade manuskript. Især er det godt at se Morgan tilbage i aktion efter sin tragiske ulykke. Men de er ikke i stand til at sætte gang i en film, der snegler sig gennem en række uopfindsomme og alt for lange scener. Det er næsten ulideligt, så få jokes der rammer. Kun to scener fik mig. Den ene involverer et Big Sean-hit. Den anden er den afsluttende slåskamp, der leverer overraskende vellykket brutal slapstick. Men det er for lidt, og for sent. Fist Fight ender med at være en sløv mekanisk komedie uden overraskelser. Potentialet var der ellers. Du ved den er gal, når ikke engang fraklippene er sjove.

Brylluppet12/10
Snemanden12/10
Good Time12/10