Anmeldt af:Karsten Christian-Laursen

Premieredato:11-05-2001
Wu JiangEr Ming
Quanxin PuDa Ming
He ZengHe Bing
Xu ZhuLiu

I den kinesiske balje

Den kinesiske instruktør Yang Zhang er kendt i sit hjemland for sin independent-film og samtidige kassesucces Spicy Love Soup, der vandt flere kinesiske filmpriser i 1998. Badeanstalten er den anden spillefilm af det lovende talent, der hidtil har arbejdet med musikvideoer, hvor han betragtes som foregangsmand. Til Danmark kommer nu Badeanstalten, og selvom det er forfriskende at stifte bekendtskab med de nye pust fra Kina, drukner filmen desværre i en lidt for sukkersød og gennemskuelig suppedas. Er man imidlertid til de smilende og nære menneskefortællinger, skal man ikke holde sig tilbage.

Hjem fra byen
Som i Zhang Yimous Vejen hjem og sågar også Ferzan Ozpeteks Det tyrkiske bad, som man kunne mistænke Yang at låne rammer fra, er historiens udgangspunkt den hjemvendte søn fra storbyen. Daming besøger sin fader og retarderede broder Erming, der driver en lokal badeanstalt i en mindre landsby, efter at have misforstået sin faders dødsfald udfra et postkort fra broderen. I stedet for sorg finder han glæde og ny mening i det lille lokalsamfund, der udspiller sig med håndklæder og massager i det lille hellige fristed af en badeanstalt.

Overdreven tydelighed
Det tyrkiske bad’s seksuelle undertoner er udskiftet med karikaturens overtoner, som desværre ikke altid synes lige overlagte. Filmens tema bygges først op omkring Damings spekulationer om forholdet mellem familie/karriere og ambition/tradition. Han bor langt fra sin familie og har ikke et nært forhold til sin fader. Temaet bibeholdes, som vi kommer frem, men senere med udgangspunkt i den retarderede broder, og netop her overskrider filmen sine sentimentale grænser, som den hidtil ellers balancerede så nydeligt på. Filmens personer kommer til at fremstå som glansbilleder på god opførsel og nysselighed, og selv den ellers velmente humor kommer til at skære i øjnene, fordi instruktøren ikke kan dy sig for ’at give os det sidste med’. Det ville lyde så arrogant, at kalde det ’typisk for en ung instruktør’, men man fristes på det skammeligste…

Moderniseringens sæbeopera
Selvom Yang Zhangs personer ikke adskiller sig langt fra sæbeoperaens – i dette univers er selv selvbestaltede pengeopkrævere velopdragne – formår han at styre sin film uden om genrens værste huller. Man kan godt se den som en ’moderniserings-blues’, der ligesom Tuvalu varsler bulldozernes komme. For temaet er selvfølgelig relevant for dagens Kina, hvor storbymennesket må drage tilbage til rødderne for at finde fastere værdier i det nære og hvor samfundet udgør en stor del af skylden for menneskets tab. Men hvor Veit Helmers førnævnte Tuvalu satte samfundet og mennesket under et bredere lys, for at søge forklaringer imellem dem, holder Badeanstalten fast ved de lidt forudsigelige og konstaterende svar. Og så skal de to film ikke sammenlignes mere, selvom man kan undre sig over at to manuskripter om en badeanstalt, der står for nedrivning og hvor en ’anderledes’ søn bliver omdrejningspunkt, er opstået i samme år i hhv. Tyskland og Kina.

Vandets magi
En af forklaringerne på sammentræffet er selvfølgelig den magi, der af delvist uvisse årsager synes at opstå på film omkring hallerne med det blålige skær og de rolige skygger af vandets bevægelser på væggene. Yang Zhang bruger sine effekter til at understrege den salige og afslappende virkning det kurerende vand får på sine brugere, der samtidig også benytter fristedet fra hverdagens stres, til åndelig renselse og ikke mindst social omgang med ligesindede. Desværre holder Yang sig på overfladen af vandkanten og lader blot disse underliggende temaer fungere som kulisse til sit dybest set banale melodrama, der yderlige overspilles af Jiang Wu som den tilbagestående Erming, men som dog akkurat reddes på stregen af Quanxin Pu, vi også så velspillet i Den blå drage.

Efter hans død dukkede der ikke mindre end 12 efterlignere op i Hong Kong-film – heriblandt Bruce Rhe, Bruce Leong, Bruce Le, Conan Lee, Dragon Lee, Rocky Lee, Bronson Lee, Tarzen Lee og Bluce Ree. Men hvad var legendens navn?