Anmeldt af:Uffe Stormgaard
Varighed:94 minutter
Instruktør:Matt Johnson

Premieredato:23-02-2017
Matt JohnsonMatt Johnson
Owen WilliamsOwen Williams

Hvad skal man tro?

De sidste mange Ă„r er konspirationsteorierne myldret frem. Klassikeren, der ikke er til at mane i jorden, er at Apollo 11 aldrig nogensinde landede pĂ„ mĂ„nen – selv om millioner verden over fulgte den direkte transmission. At Armstrong aldrig tog det for menneskeheden store mĂ„neskridt. Nok fyrede USA raketten af, nok cirkulerede den om mĂ„nen – men lande og returnere fra mĂ„nen kunne Apollo ikke. Det var CIA-fake, filmet og iscenesat i mindste detalje og med akkuratesse for at komme fĂžrst i rumkaplĂžbet med russerne.

Another World Entertainment
SÄdan lyder konspirationsfantasierne med sladder og mistÊnkeliggÞrelse, nok ivÊrksat fra russisk side. Og dog. Var der ikke noget underligt ved at flaget slet ikke blafrede og at en skygge vendte forkert? Nok til at understÞtte vores mistanken om, at vi var blevet manipuleret. Den teori er der lavet flere tv-dokumentarfilm om, hvor bl.a. Stanley Kubrick stÄr under mistanke, efter rum-mestervÊrket 2001, for at havde bistÄet CIA teknisk med at skabe filmillusionen.

Operation Avalanche er en spillefilm, der prĂŠtenderer at vĂŠre dokumentarisk i form og indhold – hĂ„ndholdt kamera og 16 mm. Udgangspunktet er fire Harvard-filmdrenge, der bliver plantet i NASA-miljĂžet for at afslĂžre eventuelle russiske spioner blandt videnskabsmĂŠndene. For den kolde krig er pĂ„ sit hĂžjeste, og Sovjet er ved at tage fĂžringen i rumkaplĂžbet blandt andet med Sputnik og rumhunden Laika. i 1962 har prĂŠsident Kennedy lovet, at Amerika vil vĂŠre fĂžrst pĂ„ mĂ„nen – men 4 Ă„r senere ser det ikke lovende ud for raketforskningen. Det er her Operation Avalanche tager sit udgangspunkt. Maitt Johnson (filmens instruktĂžr) og Owen Williams (begge spiller sig selv!) opdager under dĂŠkke af at skulle optage en dokumentarfilm om arbejdet i NASA gennem blandt andet telefonaflytninger en konfidentiel viden om at man er tidsmĂŠssigt 4-5 Ă„r bagud.

Another World Entertainment
SĂ„ fostrer de to ideen om den falske mĂ„nelanding. Owen bliver iklĂŠdt rumdragt og i slowmotion filmes hans gang med fodaftryk og vĂŠgtlĂžshed. Hele set-uppet er vanvid – og ikke umorsomt, nĂ„r de to amatĂžrer forsĂžger at finde mĂ„nelignende miljĂžer. FĂžrst med hjĂŠlp fra Kubricks ”front-projection” kan de producere noget, der kunne ligne menneskehedens fĂžrste skridt pĂ„ mĂ„nen.

Men filmen kan og vil mere. Ganske uhyggeligt er de mange dobbeltspil med CIA som aktĂžrer. Vi er i tvivl om hvem der faker hvem – og er projektet Operation Avalanche farce eller dĂždelig alvor. Filmen er fuld af psykologiske spejleffekter, der er med til at give dybde – og forvirring. BĂ„de skuddramaer, bilforfĂžlgelser og likvideringer sĂžrger for, at vi ikke falder hen. Da en af ”filmdrengene” nĂŠvner ordet konspirationsteori, ja, sĂ„ svarer den anden: "jeg tror vi er med i en".

Og det er lige hvad vi tilskuere er. For Operation Avalanche er en intelligent illusionskomedie, der hele tiden sĂŠtter spĂžrgsmĂ„l ved, hvem der narrer hvem. Filmens styrke er ikke mindst den bevidst tillagte auteur-stil, dens dokumentariske rĂ„hed – og humoren. For det hele er en blanding af kynisk CIA brutalitet og naiv amatĂžrisme tĂŠt pĂ„ farcen. Hvad var sĂ„ sandheden om mĂ„nelandingen? – Ja, den blĂŠser ligesom det amerikanske flag pĂ„ mĂ„nen i vinden.

IndlÊg:

Elsk mig!27/4
Guardians of the Galaxy Vol. 227/4