Anmeldt af:Uffe Stormgaard
Varighed:94 minutter
Instruktør:Matt Johnson

Premieredato:23-02-2017
Matt JohnsonMatt Johnson
Owen WilliamsOwen Williams

Hvad skal man tro?

De sidste mange √•r er konspirationsteorierne myldret frem. Klassikeren, der ikke er til at mane i jorden, er at Apollo 11 aldrig nogensinde landede p√• m√•nen ‚Äď selv om millioner verden over fulgte den direkte transmission. At Armstrong aldrig tog det for menneskeheden store m√•neskridt. Nok fyrede USA raketten af, nok cirkulerede den om m√•nen ‚Äď men lande og returnere fra m√•nen kunne Apollo ikke. Det var CIA-fake, filmet og iscenesat i mindste detalje og med akkuratesse for at komme f√łrst i rumkapl√łbet med russerne.

Another World Entertainment
S√•dan lyder konspirationsfantasierne med sladder og mist√¶nkeligg√łrelse, nok iv√¶rksat fra russisk side. Og dog. Var der ikke noget underligt ved at flaget slet ikke blafrede og at en skygge vendte forkert? Nok til at underst√łtte vores mistanken om, at vi var blevet manipuleret. Den teori er der lavet flere tv-dokumentarfilm om, hvor bl.a. Stanley Kubrick st√•r under mistanke, efter rum-mesterv√¶rket 2001, for at havde bist√•et CIA teknisk med at skabe filmillusionen.

Operation Avalanche er en spillefilm, der pr√¶tenderer at v√¶re dokumentarisk i form og indhold ‚Äď h√•ndholdt kamera og 16 mm. Udgangspunktet er fire Harvard-filmdrenge, der bliver plantet i NASA-milj√łet for at afsl√łre eventuelle russiske spioner blandt videnskabsm√¶ndene. For den kolde krig er p√• sit h√łjeste, og Sovjet er ved at tage f√łringen i rumkapl√łbet blandt andet med Sputnik og rumhunden Laika. i 1962 har pr√¶sident Kennedy lovet, at Amerika vil v√¶re f√łrst p√• m√•nen ‚Äď men 4 √•r senere ser det ikke lovende ud for raketforskningen. Det er her Operation Avalanche tager sit udgangspunkt. Maitt Johnson (filmens instrukt√łr) og Owen Williams (begge spiller sig selv!) opdager under d√¶kke af at skulle optage en dokumentarfilm om arbejdet i NASA gennem blandt andet telefonaflytninger en konfidentiel viden om at man er tidsm√¶ssigt 4-5 √•r bagud.

Another World Entertainment
S√• fostrer de to ideen om den falske m√•nelanding. Owen bliver ikl√¶dt rumdragt og i slowmotion filmes hans gang med fodaftryk og v√¶gtl√łshed. Hele set-uppet er vanvid ‚Äď og ikke umorsomt, n√•r de to amat√łrer fors√łger at finde m√•nelignende milj√łer. F√łrst med hj√¶lp fra Kubricks ‚ÄĚfront-projection‚ÄĚ kan de producere noget, der kunne ligne menneskehedens f√łrste skridt p√• m√•nen.

Men filmen kan og vil mere. Ganske uhyggeligt er de mange dobbeltspil med CIA som akt√łrer. Vi er i tvivl om hvem der faker hvem ‚Äď og er projektet Operation Avalanche farce eller d√łdelig alvor. Filmen er fuld af psykologiske spejleffekter, der er med til at give dybde ‚Äď og forvirring. B√•de skuddramaer, bilforf√łlgelser og likvideringer s√łrger for, at vi ikke falder hen. Da en af ‚ÄĚfilmdrengene‚ÄĚ n√¶vner ordet konspirationsteori, ja, s√• svarer den anden: "jeg tror vi er med i en".

Og det er lige hvad vi tilskuere er. For Operation Avalanche er en intelligent illusionskomedie, der hele tiden s√¶tter sp√łrgsm√•l ved, hvem der narrer hvem. Filmens styrke er ikke mindst den bevidst tillagte auteur-stil, dens dokumentariske r√•hed ‚Äď og humoren. For det hele er en blanding af kynisk CIA brutalitet og naiv amat√łrisme t√¶t p√• farcen. Hvad var s√• sandheden om m√•nelandingen? ‚Äď Ja, den bl√¶ser ligesom det amerikanske flag p√• m√•nen i vinden.

Brylluppet12/10
Snemanden12/10
Good Time12/10