Anmeldelsesdato:20-02-2017
Asa ButterfieldJake
Samuel L. JacksonBarron
Judi DenchMiss Avocet
Allison JanneyDr. Golan
Chris O'DowdFranklin Portman

Den savnede Tim Burton

Ak ja, hvad skal vi stille op med Tim Burton? Den blege mand med det sorte kr√łllede h√•r, der med sine tidlige v√¶rker blev idol for flere generationer af utilpassede b√łrn og unge, heriblandt jeg selv, men som i det 21. √•rhundrede mest er blevet en vag, men stors√¶lgende, efterligning af sig selv. Pr√¶cis som det masseproducerede merchandise fra hans st√łrste v√¶rker, der stadig flyver over disken til folk med hang til store f√łlelser og fuldm√•nelys. En kopi af noget originalt. Er Miss Peregrine's Home for Peculiar Children en tilbagevenden af den stilistiske ener, der engang skabte f√łlsomme mesterv√¶rker som Edward Scissorhands? Ikke helt ‚Äď men det er en af Burtons bedre film i nyere tid.

Fox Film
Jake er vokset op med sin bedstefar Abrahams vilde fort√¶llinger om en opv√¶kst p√• et helt s√¶rligt b√łrnehjem. Et b√łrnehjem for besynderlige b√łrn med fantastiske evner, drevet af den enigmatiske forstander Miss Peregrine. Jake har for l√¶ngst mistet troen p√• historierne om de bl.a. um√•deligt st√¶rke, flyvende og usynlige b√łrn, der if√łlge Abraham stadig lever p√• en lille walisisk √ł. Da bedstefar Abraham findes d√łd, s√¶tter det dog Jake p√• sporet af sandheden. Miss Peregrines hjem for s√¶lsomme b√łrn eksisterer, og der vil snart blive brug for Jakes hj√¶lp i kampen mod fjender, der truer det lille outsider-f√¶llesskab.

På papiret er Ransom Riggs bestsellerroman et perfekt forlæg for Tim Burton. Men lad os få det af vejen med det samme: Det er en film med store problemer. Filmen har en klodset og kedelig start. Samuel L. Jacksons skurk er hverken rigtigt sjov eller skræmmende, og han presses akavet ind i historien. Her er alt for mange scener, hvor filmen går tabt i sin egen mytologi. Al tågesnakken om Peculiars, Ymbrynes og Hollowcrafts sætter filmen fuldstændigt i stå og leder op til en special-effect mættet afslutning der, trods lyspunkter, fortsætter i alt for lang tid. Action har aldrig været Burtons stærke side.

Til geng√¶ld er der virkelig liv i filmen n√•r den fokuserer p√• det s√¶lsomme b√łrnehjem. Eva Green er fantastisk som titlens piberygende Miss Peregrine. Hendes pr√¶station balancerer som altid et sted imellem camp og oprigtigt r√łrende, men det fungerer magel√łst. Sammenholdt med Coleen Atwoods visuelt sl√•ende kostume f√•r Burton og Green virkelig skabt en mindev√¶rdig figur, fuldt p√• linje med instrukt√łrens tidligere skabninger. Miss Peregrine er biografturen v√¶rd i sig selv. De fleste af de s√¶lsomme b√łrn er ogs√• godt karakteriseret. S√¶rligt den spirende romance mellem Ella Purnells stor√łjede Emma, der er lettere end luft, og Jake er velfungerende.

Det hele krydres stilm√¶ssigt med hvad der til tider virker som Tim Burtons greatest hits. Fans vil nikke genkendende til fokuset p√• fejlende f√¶dre, outsidere, en T-Rex-formet h√¶kkefigur, sk√¶ve huse der kaster lange skygger og listen forts√¶tter. Endda et par tilsyneladende stop-motion animerede skabninger bliver der plads til. Det er gammelt opkog fra instrukt√łren, men det er mere vellykket end det har v√¶ret i √•revis.

Fox Film
Det er i de sm√• √łjeblikke af visuel poesi at Miss Peregrine's Home for Peculiar Children bliver v√¶rd at se ‚Äď ikke i den actionpumpede slutning. En teenagepige der tr√¶kkes i en snor langs stranden som var hun en ballon. En d√łd ung mand der gr√¶der stille t√•rer fra tomme √łjenhuler, n√•r han genoplives mod sin vilje. Monstre hvis yndlings-snack er fade med forfriskende b√łrne√łjne. Her kigger den filmmagi frem, som Burton tidligere var garant for.

Miss Peregrine's Home For Peculiar Children er ikke en tilbagevenden for mesteren ‚Äď til det er der for meget fokus p√• franchise-building og action ‚Äď men vi har ikke v√¶ret t√¶ttere p√• l√¶nge. Af den grund, og for en uforglemmelig Eva Green, er filmen v√¶rd at se.

De fire featuretter p√• blu-ray'en f√łles p√¶nt fyldestg√łrende. Is√¶r indslaget "The Peculiars" f√•r d√¶kket alle figurerne og tager da ogs√• ogs√• en time at komme igennem. Men det l√¶kre bonusmateriale er heldigvis nemt at komme igennem: Afslappet tone og ganske hyggeligt.
Man får også Tim Burtons egne tegninger, nogle fotos fra hhv. bogen og filmen, en musikvideo med Florence + The Machine og filmens to trailers.

Efter stormen25/5
Sweet Dreams25/5