James Le GrosRyan
Jared HarrisFuller
Michelle WilliamsGina
Kristen StewartElizabeth Travis
Lily GladstoneThe Rancher

Når karakterer flytter ind

Jeg har f√•et tre nye v√¶relseskammerater i min hjerne. Det sker egentlig ofte n√•r jeg ser en film, men de plejer gerne at flytte ud igen, kort tid efter lyset i biografsalen t√¶ndes, men ikke denne gang. Denne gang er de blevet h√¶ngende. Det drejer sig om tre ret enigmatiske kvinder, og jeg tror f√łrst jeg f√•r dem ud af hovedet, n√•r jeg s√•dan rigtigt forst√•r dem, men s√• let vil instrukt√łr Kelly Reichardt ikke lade mig slippe. I hendes nye film Certain Women er der nemlig ikke noget, der bliver udpenslet og ingen p√¶ne sl√łjfer p√• letford√łjelige historier. I stedet er der stilhed, komplekse karakterer og mennesker, der fors√łger at n√¶rme sig hinanden, men ofte rammer forkert.

DFI
Certain Women er baseret p√• en novellesamling af Maile Meloy. Af samme grund er den endt som en slags antologifilm; i tre historier f√łlger vi tre forskellige kvinder. De bor alle i omr√•det omkring byen Livingstone i det golde og kolde Montana. Laura (Laura Dern) er en advokat, der tr√¶kkes ind i en noget vanskelig klients sag. Gina (Michelle Williams) er i gang med bygningen af et hus til sin lille familie. En unavngiven hestepasser (Lily Gladstone) bliver fascineret af en l√¶rer (Kristen Stewart) p√• den lokale aftenskole. Det er s√•dan set det, men denne films fascinationskraft ligger i detaljerne.

Den st√łrste grund til at de tre kvinder er flyttet ind i mit hoved, er det spektakul√¶re skuespil. Laura Dern, Michelle Williams og Lily Gladstone f√•r med helt underspillede midler skabt tre ekstremt komplekse kvindefigurer. Her siges der mere med et blik end med et ord, og der var ikke et sekund hvor de ikke havde min opm√¶rksomhed. Det er simpelthen us√¶dvanligt godt. Alle tre karakterer har et rigt indre liv, men intet af det udbasuneres. P√• hver sin m√•de pr√¶senterer de kvinder i krise, men hvor langt kriserne stikker funderer jeg stadig over. Certain Womengiver os kun et lille dyk ned i kvindernes psyke, og resten overlades til fantasien. De tre kvinder er p√• en gang relaterbare og uudgrundelige. Det er alts√• lidt af et mesterstykke.

DFI
En del af forklaringen skal selvf√łlgelig ogs√• findes i Kelly Reichardts filmsprog. Hun er ikke bange for at f√łre os ind i hovedrollernes hverdag. Om det er et bes√łg i det lokale storcenter med Laura, en l√łbetur med Gina eller indblik i hestepasserens monotone hverdag. Det skaber sammen med et kamera, der kun n√łdigt bev√¶ger sig, en stille naturalistisk stil. Baggrundsmusik er der, n√¶sten, heller ikke noget af. I stedet er der stilhed og fokus p√• de kolde amerikanske omgivelser. Det giver en fornemmelse af tre kvinder, der p√• mange m√•der undertrykkes af deres milj√ł netop fordi, de er kvinder, men uden at det nogensinde bliver pr√¶dikende feministisk. Til det er karaktererne for komplekse.

Det kan m√•ske lyde som om Certain Women er en kold selvh√łjtidelig omgang rugbr√łdsdrama, men det er filmen for varm og humoristisk til. Det er bestemt ikke hverken melodrama eller komedie, men her er et stort hjerte, der banker h√łjt og klart. Nu m√• jeg bare vente og se om de tre kvinder nogensinde flytter ud af mit hoved igen. Jeg h√•ber det egentlig ikke.

Certain Women er månedens film i Cinemateket.

Hjertets vej22/6
Shalom Italia22/6