James Le GrosRyan
Jared HarrisFuller
Michelle WilliamsGina
Kristen StewartElizabeth Travis
Lily GladstoneThe Rancher

NĂ„r karakterer flytter ind

Jeg har fÄet tre nye vÊrelseskammerater i min hjerne. Det sker egentlig ofte nÄr jeg ser en film, men de plejer gerne at flytte ud igen, kort tid efter lyset i biografsalen tÊndes, men ikke denne gang. Denne gang er de blevet hÊngende. Det drejer sig om tre ret enigmatiske kvinder, og jeg tror fÞrst jeg fÄr dem ud af hovedet, nÄr jeg sÄdan rigtigt forstÄr dem, men sÄ let vil instruktÞr Kelly Reichardt ikke lade mig slippe. I hendes nye film Certain Women er der nemlig ikke noget, der bliver udpenslet og ingen pÊne slÞjfer pÄ letfordÞjelige historier. I stedet er der stilhed, komplekse karakterer og mennesker, der forsÞger at nÊrme sig hinanden, men ofte rammer forkert.

DFI
Certain Women er baseret pÄ en novellesamling af Maile Meloy. Af samme grund er den endt som en slags antologifilm; i tre historier fÞlger vi tre forskellige kvinder. De bor alle i omrÄdet omkring byen Livingstone i det golde og kolde Montana. Laura (Laura Dern) er en advokat, der trÊkkes ind i en noget vanskelig klients sag. Gina (Michelle Williams) er i gang med bygningen af et hus til sin lille familie. En unavngiven hestepasser (Lily Gladstone) bliver fascineret af en lÊrer (Kristen Stewart) pÄ den lokale aftenskole. Det er sÄdan set det, men denne films fascinationskraft ligger i detaljerne.

Den stÞrste grund til at de tre kvinder er flyttet ind i mit hoved, er det spektakulÊre skuespil. Laura Dern, Michelle Williams og Lily Gladstone fÄr med helt underspillede midler skabt tre ekstremt komplekse kvindefigurer. Her siges der mere med et blik end med et ord, og der var ikke et sekund hvor de ikke havde min opmÊrksomhed. Det er simpelthen usÊdvanligt godt. Alle tre karakterer har et rigt indre liv, men intet af det udbasuneres. PÄ hver sin mÄde prÊsenterer de kvinder i krise, men hvor langt kriserne stikker funderer jeg stadig over. Certain Womengiver os kun et lille dyk ned i kvindernes psyke, og resten overlades til fantasien. De tre kvinder er pÄ en gang relaterbare og uudgrundelige. Det er altsÄ lidt af et mesterstykke.

DFI
En del af forklaringen skal selvfÞlgelig ogsÄ findes i Kelly Reichardts filmsprog. Hun er ikke bange for at fÞre os ind i hovedrollernes hverdag. Om det er et besÞg i det lokale storcenter med Laura, en lÞbetur med Gina eller indblik i hestepasserens monotone hverdag. Det skaber sammen med et kamera, der kun nÞdigt bevÊger sig, en stille naturalistisk stil. Baggrundsmusik er der, nÊsten, heller ikke noget af. I stedet er der stilhed og fokus pÄ de kolde amerikanske omgivelser. Det giver en fornemmelse af tre kvinder, der pÄ mange mÄder undertrykkes af deres miljÞ netop fordi, de er kvinder, men uden at det nogensinde bliver prÊdikende feministisk. Til det er karaktererne for komplekse.

Det kan mÄske lyde som om Certain Women er en kold selvhÞjtidelig omgang rugbrÞdsdrama, men det er filmen for varm og humoristisk til. Det er bestemt ikke hverken melodrama eller komedie, men her er et stort hjerte, der banker hÞjt og klart. Nu mÄ jeg bare vente og se om de tre kvinder nogensinde flytter ud af mit hoved igen. Jeg hÄber det egentlig ikke.

Certain Women er mÄnedens film i Cinemateket.

IndlÊg:

69 Minutes of 86 Days17/8