Patrick StewartCharles
Dafne KeenLaura
Boyd HolbrookPierce
Stephen MerchantCaliban
Elizabeth RodriguezGabriela

Snikt!

Snikt! Det er den lyd, der klassisk optr√¶der i X-Men tegneserierne, n√•r Wolverine folder sine adamantium-kl√łer ud. Logan er efter sigende Hugh Jackmans svanesang i rollen som den sk√¶ggede mutant, men det er p√• mange m√•der f√łrste gang, at Wolverines kl√łer for alvor f√•r lov til at sige snikt p√• film. Jeg skal nemlig love for at lemmer hugges af, og kranier laves til r√•kost i Logan. Jeg sender et taknemmeligt vink til Deadpool for at vise, at voldelige superheltefilm ogs√• kan have succes. Al den snikt er nu kun en af gevinsterne i en film, der tager sin centrale figur mere alvorligt end nogensinde f√łr. Logan finder med stor succes ind til menneskeligheden bag superkr√¶fterne, og er et mere end v√¶rdigt farvel til Hugh Jackman.

Fox film
Det er faktisk heller ikke mange superkr√¶fter, der er tilbage i Logan. √Öret er 2029 og en nedslidt, alkoholiseret og aldrende Logan (Hugh Jackman) tjener til dagen og vejen som limousinechauff√łr. Hans helende evner er ikke hvad de har v√¶ret, og mutanter er stort set fortid. Logan lever derfor i eksil med den lyssky mutant Caliban (Stephen Merchant) og ikke mindst selveste Charles Xavier (Patrick Stewart), der i sin h√łje alder har begyndende demens. Logan vil bare gerne v√¶re i fred i sin triste tilv√¶relse, men en kvinde dukker op med en opgave til ham. Mod sin vilje st√•r han pludselig som beskytter for en lille pige (Dafne Keen) med ekstraordin√¶re evner, der jages af den skumle Pierce (Boyd Holbrook) og hans militaristiske tropper. Men har Logan det overhovedet stadig i sig at k√¶mpe for nogen, i en verden der tilsyneladende ingen fremtid har?

Pyha, er det virkelig allerede 17 √•r siden, vi f√łrste gang s√• Hugh Jackman og Patrick Stewart som henholdsvis Wolverine og Professor X? Svaret er ja, og instrukt√łr James Mangold ved pr√¶cis hvordan det skal udnyttes. Logan er et bitters√łdt farvel til de to, der spiller p√• det f√łlelsesm√¶ssige b√•nd, der knyttes til skuespillere, der i √•revis har haft ikoniske roller. B√•de Jackman og Stewart leverer deres absolut bedste pr√¶stationer som de knuste helte med den lange fortid. De placeres i en sandsv√łbt verden, der er n√¶sten postapokalyptisk √łdelagt, og man er aldrig i tvivl om, at det her er sidste filmiske suk for de to legender. Det er modigt for en genre, der har meget sv√¶rt ved at give slip p√• sine helte, men det g√łr ogs√•, at der for alvor er noget p√• spil i Logan.

Fox film
X-men filmene har aldrig v√¶ret s√• gritty som her, og det har ikke kun noget med snikt og censurgr√¶nser at g√łre. Logan g√•r i nogle oprigtigt dystre retninger og bryder p√• mange m√•der med, hvad der forventes af superheltegenren. De aldrende helte kontrasteres effektivt med den nye generation, i form af den helt suver√¶ne 11-√•rige Dafne Keen. Ambitionerne er klare. Logan er ikke n√¶r s√• interesseret i at levere svulstig action (men bare rolig, det er der alligevel), som den er i at r√łre publikums hjerte. M√•ske endnu mere overraskende, s√• virker det rent faktisk. De 17-√•rs opsparede relationer sved i hvert fald i mine t√•rekanaler.

Logan er m√•ske ikke helt oppe hos The Dark Knight og det ypperste superheltegenren kan pr√¶stere ‚Äď til det er skurkenes plot for rodet ‚Äď men det er godt nok t√¶t p√•. Det er simpelthen den bedste X-Men-film, jeg har set. Franchisen forts√¶tter selvf√łlgelig, men forh√•bentlig med nye ansigter. At f√łlge en s√• imponerende afsked op med endnu en efterf√łlger ville v√¶re en h√•n. Se at komme afsted til biffen. Du vil vel ikke g√• glip af Jackmans sidste snikt?

Elsk mig!27/4
Guardians of the Galaxy Vol. 227/4
The Fits27/4