CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Nyheder - Anmeldelser - Artikler - Arkiv - Forside
  Søg

Ekstra credits
Originaltitel:
Mesteren

Produktionsland:
Danmark, Sverige

Produktionsår:
2017

Manuskript:
Charlotte Sieling

Producere:
Lars Bredo Rahbek

Fotograf:
Rasmus Arrildt

Klipper:
Sverrir Kristjánsson

Komponist:
Nicholas Sillitoe

Censur:
Tilladt for alle over 11 år

Distributør:
SF Film

Din mening
Har du set filmen? Hvad synes du om den?

Brugernes dom
Der mangler 5 brugerkarakterer, før brugernes vurdering vises.

Læs også...
Anmeldelser:
12-01-17:
Dræberne fra Nibe
09-02-16:
Krigen
01-02-16:
1864 - brødre i krig
28-01-16:
Tordenskjold & Kold
17-08-15:
Skammerens datter
02-07-15:
Guldkysten
09-04-15:
Idealisten
06-08-13:
Kon-Tiki
 


Mesteren

Anmeldt af:Daniel Skov Madsen
Genre:Drama
Varighed:94 minutter
Instruktør:Charlotte Sieling
 
Premieredato:02-03-2017
Medvirkende:Som:
Jakob OftebroCasper
Søren MallingSimon Brahe
Ane Dahl TorpDarling
Søren PilmarkDavid

Geniale røvhuller
 
Den romantiske myte om den kunstnerisk ener er en sammensat størrelse, men jeg er næppe den eneste, der lever med den fordomsfulde ide, at mange store kunstnere kan koges ned til at være geniale røvhuller. Ideen om den store kunstner som en larger-than-life personlighed, der i jagten på den sande kunst efterlader et spor at kuldsejlede forhold og utilfredse bekendtskaber, er netop hvad Mesteren dykker ned i. Det er en film, hvis dramatiske indhold ikke altid hænger helt sammen, men som alligevel er værd at se – ikke mindst for Søren Mallings vellykkede kunstnerportræt.


Copyright:
SF film
Simon Brahe (Søren Malling) har en god udsigt fra toppen af den danske kunstscene. Omgivet af unge assistenter – inklusive elskerinden Lai (Sus Wilkins) – og med en smuk kone (Ane Dahl Torp) ved sin side, er Simon lige hvor han gerne vil være: i midten af det hele. Men Simons fortid kommer på besøg i form af hans glemte søn Casper (Jakob Oftebro). Det er svært nok for den selvcentrerede og excentriske Simon at indtage en faderrolle, men da det viser sig, at Casper er den verdensberømte gadekunstner Ghost, bliver tingene endnu værre. Simon er nemlig ikke vant til at dele opmærksomheden.

Søren Mallings mandebarn af en kunstner er klart det mest vellykkede element ved Mesteren. I tøj så stramt og irriterende hipt, at ikke engang mennesker halvt så gamle kunne få det til at fungere, vralter Simon rundt i sit lille selvskabte kunstner-kongedømme. Med krøllet hår og tyk mave bag den kulørte sweater, er Mallings figur på en gang et karikeret og troværdigt portræt af en barnlig mand, der har ualmindeligt svært ved at leve med konsekvenserne af et voksenliv. Han er omgivet af unge assistenter og håbefulde kunstnere, der adlyder hans mindste vink. Simon er helt tydeligt et miks af forskellige kendte kunstnere, men i Mallings skikkelse bliver han helt sin egen.

Den lille lukkede kunstnerbobbel er troværdigt og fascinerende præsenteret. Der laves fællesmad på store træborde ved levende lys hver aften, mens dagene går med produktion af Simons værker. Det er alt sammen en visuel og stemningsmæssig fornøjelse. Skuespillerne omkring mesteren selv gør også et flot stykke arbejde. Ane Dahl Torp gør indtryk som hustruen, der altid har sørget for alt det praktiske i et liv med en ekstremt barnlig mand. Derudover bør også nævnes nykommeren Sus Wilkins, der godt nok ikke har meget at lave som Simons unge elskerinde, men alligevel stjæler de scener hun dukker op i.


Copyright:
SF film
Mesteren førte mig dog aldrig helt under huden på Mallings karakter. Det er sandsynligvis en del af filmens pointe; kunstnernes sind fungerer grundlæggende anderledes og os almindelige dødelige vil aldrig helt kunne forstå dem. Desværre skaber det også distance til karakterstudiet. Resten af dramaet rammer heller ikke helt plet. Jakob Oftebros Casper er desværre mere plotmekanisme end egentlig karakter. Det er hans job at lave rod i Simons verden. Det er langt fra overbevisende, når alle kvinderne i Simons liv pludselig fascineres af Casper. De dramatiske tandhjul bliver simpelthen for tydelige. Det hele ender i en slutning, som jeg tror skal være overraskende, men som de fleste nok vil have set komme meget tidligt i filmen.

Når fokus er på den krølhårede – og krølhjernede – kunstner er Mesteren dog alligevel en fornøjelse. Dramaet er måske nok lige maskinelt nok, men Søren Mallings præstation er aldrig mindre end underholdende. Om Simon så er mest genial, eller mest røvhul, må være op til den enkelte at vurdere.
 




Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg:

Der er endnu ingen kommentarer.

 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv


Senest anmeldt
Black Panther15/2
Django: The King of Swing15/2
Den skjulte tråd15/2
Dobbelt begær8/2
12 Strong8/2
Roman J. Israel, Esq.8/2
Coco8/2
All the Money in the World1/2
The Disaster Artist1/2
Maze Runner 3: Dødskuren25/1
Flere bio-anmeldelser
 
Kingsman: The Golden Circle13/2
Mother!12/2
The Big Sick9/2
It2/2
American Made22/12
Dunkirk21/12
Baby Driver19/12
Annabelle 2: Skabelsen18/12
Flere dvd-anmeldelser
 

Quiz
Hvilken af følgende Disney-klassikere er IKKE fra 50'erne?
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2018 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
Sg p Google