Premieredato:02-03-2017
Jakob OftebroCasper
S√łren MallingSimon Brahe
Ane Dahl TorpDarling
S√łren PilmarkDavid

Geniale r√łvhuller

Den romantiske myte om den kunstnerisk ener er en sammensat st√łrrelse, men jeg er n√¶ppe den eneste, der lever med den fordomsfulde ide, at mange store kunstnere kan koges ned til at v√¶re geniale r√łvhuller. Ideen om den store kunstner som en larger-than-life personlighed, der i jagten p√• den sande kunst efterlader et spor at kuldsejlede forhold og utilfredse bekendtskaber, er netop hvad Mesteren dykker ned i. Det er en film, hvis dramatiske indhold ikke altid h√¶nger helt sammen, men som alligevel er v√¶rd at se ‚Äď ikke mindst for S√łren Mallings vellykkede kunstnerportr√¶t.

SF film
Simon Brahe (S√łren Malling) har en god udsigt fra toppen af den danske kunstscene. Omgivet af unge assistenter ‚Äď inklusive elskerinden Lai (Sus Wilkins) ‚Äď og med en smuk kone (Ane Dahl Torp) ved sin side, er Simon lige hvor han gerne vil v√¶re: i midten af det hele. Men Simons fortid kommer p√• bes√łg i form af hans glemte s√łn Casper (Jakob Oftebro). Det er sv√¶rt nok for den selvcentrerede og excentriske Simon at indtage en faderrolle, men da det viser sig, at Casper er den verdensber√łmte gadekunstner Ghost, bliver tingene endnu v√¶rre. Simon er nemlig ikke vant til at dele opm√¶rksomheden.

S√łren Mallings mandebarn af en kunstner er klart det mest vellykkede element ved Mesteren. I t√łj s√• stramt og irriterende hipt, at ikke engang mennesker halvt s√• gamle kunne f√• det til at fungere, vralter Simon rundt i sit lille selvskabte kunstner-konged√łmme. Med kr√łllet h√•r og tyk mave bag den kul√łrte sweater, er Mallings figur p√• en gang et karikeret og trov√¶rdigt portr√¶t af en barnlig mand, der har ualmindeligt sv√¶rt ved at leve med konsekvenserne af et voksenliv. Han er omgivet af unge assistenter og h√•befulde kunstnere, der adlyder hans mindste vink. Simon er helt tydeligt et miks af forskellige kendte kunstnere, men i Mallings skikkelse bliver han helt sin egen.

Den lille lukkede kunstnerbobbel er trov√¶rdigt og fascinerende pr√¶senteret. Der laves f√¶llesmad p√• store tr√¶borde ved levende lys hver aften, mens dagene g√•r med produktion af Simons v√¶rker. Det er alt sammen en visuel og stemningsm√¶ssig forn√łjelse. Skuespillerne omkring mesteren selv g√łr ogs√• et flot stykke arbejde. Ane Dahl Torp g√łr indtryk som hustruen, der altid har s√łrget for alt det praktiske i et liv med en ekstremt barnlig mand. Derudover b√łr ogs√• n√¶vnes nykommeren Sus Wilkins, der godt nok ikke har meget at lave som Simons unge elskerinde, men alligevel stj√¶ler de scener hun dukker op i.

SF film
Mesteren f√łrte mig dog aldrig helt under huden p√• Mallings karakter. Det er sandsynligvis en del af filmens pointe; kunstnernes sind fungerer grundl√¶ggende anderledes og os almindelige d√łdelige vil aldrig helt kunne forst√• dem. Desv√¶rre skaber det ogs√• distance til karakterstudiet. Resten af dramaet rammer heller ikke helt plet. Jakob Oftebros Casper er desv√¶rre mere plotmekanisme end egentlig karakter. Det er hans job at lave rod i Simons verden. Det er langt fra overbevisende, n√•r alle kvinderne i Simons liv pludselig fascineres af Casper. De dramatiske tandhjul bliver simpelthen for tydelige. Det hele ender i en slutning, som jeg tror skal v√¶re overraskende, men som de fleste nok vil have set komme meget tidligt i filmen.

N√•r fokus er p√• den kr√łlh√•rede ‚Äď og kr√łlhjernede ‚Äď kunstner er Mesteren dog alligevel en forn√łjelse. Dramaet er m√•ske nok lige maskinelt nok, men S√łren Mallings pr√¶station er aldrig mindre end underholdende. Om Simon s√• er mest genial, eller mest r√łvhul, m√• v√¶re op til den enkelte at vurdere.

Brad's Status14/12
Stalins d√łd14/12
Vinterbr√łdre7/12