Varighed:100 minutter
Instruktør:Joachim Lafosse

Premieredato:02-03-2017
Bérénice BejoMarie Barrault
Cédric KahnBoris Marker

Når kærligheden ender

Hvad sker der, i perioden umiddelbart efter et længerevarende parforhold ender? Den akavede grå zone hvor alle involverede skal indstille sig på et nyt liv, både praktisk og økonomisk, men så sandelig også følelsesmæssigt. Hvordan skaber man et nyt liv når en sammentømret familieenhed med børn skal fragmenteres til et nyt liv? Det er præcis hvad instruktør Joachim Lafosse udforsker i sin nye film Efter kærligheden. Resultatet er ikke altid lige vellykket, men alligevel interessant.

Reel Pictures
Marie (Bérénice Bejo) og Boris (Cédric Kahn) har besluttet sig for at blive skilt efter mange års samliv. Boris har økonomisk problemer, og parret bor derfor stadig i deres fælles lejlighed med to døtre. Det er selvsagt ikke nemt hverken at dele samvær med børn eller komme overens med hinanden i den situation. Oven i det er økonomien en tikkende bombe imellem dem. Det er Marie, der oprindelig har købt den fælles lejlighed, men det er Boris, der har istandsat den og øget dens værdi: Hvem skal så have flest penge, når lejligheden sælges? Samtidig rumsterer gamle følelser i de to. De har jo trods alt elsket hinanden en gang.

Det meste af Efter kærligheden finder sted i parrets luksuriøse lejlighed. Et nysggerigt kamera følger den lille families liv – ofte gennem døråbninger i lejlighedens værelser. Det giver en voyeur-lignende intimitet til filmen. Det realistiske præg styrkes at de stærke skuespilpræstationer. Særligt Bérénice Bejo leverer en stærk præstation som Marie, der har låst sine følelser dybt nede. Hun skjuler sin sorg bag et stenansigt – både af hensyn til børnene, men åbenlyst også for at Boris ikke skal spotte hendes svagheder.

Reel Pictures
Når Efter kærligheden er bedst, fanger den det akavede minefelt af følelser, der opstår mellem mennesker, der kender hinanden bedre end nogen andre, men som nu ikke længere kan døje synet af hinanden. Diskussioner om hvem der har taget for meget ost i køleskabet, dækker over dybere mere komplicerede sår. Filmens rørende højdepunkt kommer i en scene hvor Marie og Boris sammen har det sjovt med deres børn, og flammer af deres gamle kærlighed kun gør den nuværende kløft imellem dem endnu mere tydelig.

Desværre tager filmen i sidste del et dyk ned i melodramatiske virkemidler, der virker komplet unødvendige. Resultatet er desværre at troværdigheden tabes lidt på gulvet. Efter kærligheden er langt mere gribende i sine mere stille øjeblikke, end når den pludselig bliver unødigt svulstig. Langt hen af vejen er den dog alligevel et velfungerende kammerspil, der ømt skildrer et parforholds sidste gispende åndedræt.

Efter stormen25/5
Sweet Dreams25/5
Alt eller intet25/5