Genre:Komedie, Drama
Varighed:100 minutter
Instruktør:Hany Abu-Assad

Anmeldelsesdato:22-02-2017
Tawfeek BarhomMohammed Assaf

Folkets sejr

Der er rigeligt med talentshows at se p√• de danske tv-kanaler, men Arab Idol har aldrig fundet vej til vores breddegrader, og det er der glimrende kulturelt-kommercielle forklaringer p√•. Formatet er identisk med det vi kender fra tilsvarende sangprogrammer, men sangvalget er entydigt rettet mod den arabiske tradition. I 2013 var vinderen atypisk. Mohammed Assaf er pal√¶stinenser bosat i Gaza-striben, og han havde k√¶mpet sig gennem adskillige forhindringer for overhovedet at kunne stille op til audition i Egypten. F√łrst skulle han ind i Egypten og siden finde vej ind til konkurrencen, hvor alle pladser var besat.

Angel Film
Det lykkedes, og fra live show til live show, hvor han vandt publikums og dommernes respekt, endte han også med at samle et palæstinensisk folk, der var presset af den israelske overmagt og splittet mellem interne fraktioner. Disse stridigheder til trods så kunne man samles om Assaf, der formåede at vise en vej ud af en undertrykt tilværelse og brugte musikken til at sætte sit folks skæbne på dagsordenen.

Assafs historie er nu blevet til en spillefilm, der g√•r lige lovlig traditionelt til portr√¶ttet af et kulturelt ikon ‚Äď og som i de danske biografer prim√¶rt henvender sig til dem, der m√•tte have en relation til hans historie i forvejen. For Assafs historie og betydningen af hans sejr er indiskutabelt mere skels√¶ttende end filmen om den. Instrukt√łren Hany Abu-Assad har v√¶ret Oscar-nomineret for begge sine to f√łrste film, Paradise Now og Omar, der fortalte skarpe historier fra det Pal√¶stina, der har s√• sv√¶rt ved at blive internationalt accepteret. De satte pal√¶stinenserne p√• landkortet med klare kvaliteter i skildringen.

Angel Film
I den sammenh√¶ng er The Idol meget mere traditionel. F√łrste lille halvdel af filmen udspiller sig i Assafs barndom, hvor s√łsteren Nour et godt stykke tid f√łles som filmens egentlige hovedperson. Hun har i √łvrigt en interessant energi, men det bliver Assafs sk√¶bne at udleve hendes dr√łm ‚Äď og dermed tager vi springet frem til nutiden og en ret ligefrem gennemspilning af f√łrst hans kamp for at komme til audition og sidenhen i montageform selve hans deltagelse i sangkonkurrencen.

Det er en vigtig pointe for Abu-Assad ikke at bruge selve sangkonkurrencen som det dramatiske fundament i filmen. Vi ved alle, at han vinder; ergo kan der ikke genereres brugbar sp√¶nding ud af det forl√łb. Det kl√¶der naturligvis filmen, selv om fans af netop selve bedriftens forl√łb nok vil blive mildt skuffede over, at den del fylder s√• lidt. I stedet f√•r vi et todelt portr√¶t af livet i Pal√¶stina og den udl√¶ngsel, som mange unge sikkert rummer i rigelige m√¶ngder, sp√¶rret inde og holdt nede som de er, men i og med filmen selv loyalt oplyser i titelsekvensen, at der er digtet lidt til historien om Assaf, s√• er det sv√¶rt at blive entydigt klog p√• milj√łskildringen. Hvad er autentisk og hvad er fiktion for dramaets skyld? Interessante konflikter som barndomsvennen, der er blevet st√¶rkt troende og betragter sangkonkurrencer som den v√¶rste synd, punkterer inden de for alvor bliver interessante ‚Äď og filmen, s√• sympatisk den end fremst√•r, ender med ganske enkelt at v√¶re for traditionel i sin historie og for usikker i sin autenticitet til at nyhedsinteressen kan sp√¶nde over den kulturelle afstand, der trods alt er fra den gennemsnitlige danske biografg√¶nger til historien om Assaf. S√• The Idol m√• i h√łj grad siges at v√¶re m√•lrettet den eksisterende fangruppe.

Kun nogle trailers.

The Birth of a Nation23/3
Power Rangers23/3