Anmeldelsesdato:28-02-2017
Katie Crownori.st: Tulip
Kelsey Grammerori.st: Hunter
Jennifer Anistonori.st: Sarah Gardner
Ty Burrellori.st: Henry Gardner
Keegan-Michael Keyori.st: Alpha Wolf

Hvor kommer babyer fra?

Er der overhovedet nogen for√¶ldre tilbage, der stadig bruger storken som undskyldning, n√•r deres b√łrn s√łger forklaring p√• hvor babyer kommer fra? Det er jeg ikke s√• sikker p√•, men det er alligevel den gamle l√łgnehistorie der er pr√¶missen for Warner Bros. nyeste animationsfilm, Storkene. En film hvis kvaliteter desv√¶rre er gemt bag et forvirret og hyperaktivt plot og humor af spredehaglstypen.

Warner Bros.
Engang bragte storkene b√łrn ud til ventende for√¶ldre over hele kloden, men de dage er forbi. Efter et barn mistede sin sporingschip, tager mennesker sig selv af b√łrnefremstillingen. Storkene bringer nu pakker ud for den ultrakapitalistiske ‚Äď og Amazon-lignende ‚Äď netbutik Cornerstore.com. Barnet, Tulle, der aldrig n√•ede frem til sine for√¶ldre er nu 18 √•r og opvokset midt i storkenes industrielle verden. Tulle har ikke det store held med at passe ind blandt storkene, og gennem en r√¶kke uheldige h√¶ndelser f√•r hun sat den gamle babymaskine i gang igen. Nu m√• Tulle, og storken Junior der gerne vil forfremmes, drage ud for at bringe den resulterende baby til drengen Noah, der uden sine for√¶ldres vidende har bestilt en lillebror hos storkene.

Til at instruere Storkene har Warner Bros. hentet Nicholas Stoller ind fra voksenkomediens verden. H√•bet er at gentage den succesfulde formular fra LEGO-filmen - et klodset eventyr, men det lykkes desv√¶rre ikke. Storkene leverer en forvirret historie i et hyperaktivt tempo, der ikke levner meget plads til at karaktererne kan foldes ud. S√¶rligt historien om Noah og hans familie virker p√•klistret ‚Äď til tider glemmer filmen tilsyneladende, at han er en del af historien. Tulle og Juniors rejse fungerer bedre, men er for fragmentarisk og usammenh√¶ngende til at holde interessen.

De danske stemmeskuespillere klarer sig overordnet godt, men der er svipsere. Jon Lange arbejder h√•rdt for at fortolke Andy Sambergs improviserede leveringer fra originalsproget, men den komiske timing g√•r for tit tabt. Den st√łrste fejl kommer i form af en bizart castet Peter Aalb√¶k Jensen i rollen som Juniors gr√•dige chef Hector. Jeg g√•r ud fra at det valg er truffet p√• baggrund af Aalb√¶ks egen kontroversielle rolle som chef, men hold da op hvor det ikke fungerer. Aalb√¶k leverer en amat√łrpr√¶station det stikker vildt ud fra de andre skuespillere. Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at Kelsey Grammers originalpr√¶station er uendeligt meget bedre.

Storkene f√•r dog l√łftet sig i sine komiske bifigurer. Martin Buchs kollega fra helvede, Due Fedteberg, har mange oprigtigt sjove √łjeblikke b√•de for store og sm√•. Derudover g√łr en sympatisk ulveflok sig bem√¶rket med evner, der v√¶kker minder om gammel Chuck Jones-animation. Desv√¶rre drukner de oprigtigt sjove √łjeblikke i filmens trang til aldrig at st√• stille. Behovet for mindst et par jokes i minuttet g√łr at filmen skyder med komiske spredehagl, der kun rammer en gang imellem. Filmen n√¶gter tilsyneladende at stoppe op af frygt for at miste sit yngre publikum.

Warner Bros.
Som alle nyere vestlige animationsfilm er her et lag for voksne og et for b√łrn. Storkene fors√łger at satirisere over for√¶ldrerollen i et moderne samfund, men ogs√• over verdensomsp√¶ndende industri og karriereliv. Det bliver alt for rodet, og det er sv√¶rt at vurdere hvad pointen er. F√łlelserne fors√łges presset ind til sidst med en montage af babyer sat til popmusik, men det f√łles kunstigt og noget pointel√łst. Havde filmen holdt sig til Tulles fors√łg p√• at finde sine rigtige for√¶ldre havde den fungeret langt bedre, uanset publikums alder.

Storkene er ikke den v√¶rste m√•de at bruge et par timer med et par yngre medlemmer af familien. Den er kul√łrt, til tider sjov og ikke anst√łdeligt d√•rlig. Desv√¶rre g√•r den i samme f√¶lde som s√• mange andre amerikanske animationsfilm. Den folder sig ud som en ukontrolleret kombination af komedie, action og s√łdsuppe-t√•reperser. Det harmonerer ikke. Se hellere LEGO-filmen - et klodset eventyr igen.

Kommentarsporet har for mange medvirkende og de holder lidt for ofte pause. Tydeligvis er det svært at finde noget interessant at sige? Ellers byder bonusmaterialet på blu-ray'en på et par kortfilm og nogle slettede scener, men det er indslaget 'fraklip', der scorer points. De er i hvert fald det, der er tættest på at være sjovt at bruge lidt ekstra tid på.

The Birth of a Nation23/3
Power Rangers23/3
Life23/3