Aminas breve

Varighed:85 minutter
Instruktør:Jacob Bitsch

Premieredato:09-03-2017
Esben Smed JensenJanus

Fra indre til ydre kamp

Janus forlader den lukkede afdeling som en fri mand, og han har √©n mission. Han skal finde ud af, hvorfor Amina er holdt op med at skrive breve. Amina var hans redning under opholdet blandt de andre "tosser". Hendes interesse og ukomplicerede kommunikation om livet udenfor var den livsforbindelse, der holdt Janus fast i virkeligheden. Og netop derfor er tabet af hendes pen s√• meget desto st√łrre, da den en dag pludselig stopper. Rejsen f√łrer l√¶ngere ned i minoriteternes sump p√• K√łbenhavns underside end han havde forestillet sig.

Forfatteren Jonas T. Bengtsson debuterede med "Aminas Breve" i 2005, og den lange ventetid p√• en filmatisering af den medrivende og indignerede minoritetsfort√¶lling fra K√łbenhavns underside kan h√¶nge sammen med den udfordring det er at f√• oversat romanens legende brug af Janus‚Äô egen fort√¶llerstemme og ikke mindst trov√¶rdigheden af den til film. Film er s√• konkret et medie, at det kr√¶ver s√¶rligt opfindsomme greb at f√• en romans utrov√¶rdige fort√¶llerstemme formidlet med samme effekt, n√•r der s√¶ttes billeder p√•, og det lykkes ogs√• kun delvis i Aminas breve, hvor fokus er lagt p√• tiden efter den lukkede afdeling.

Det er en logisk beslutning, for det er i begivenhederne udenfor den lukkede afdeling, at handlingen er mest konkret ‚Äď og det har tydeligvis v√¶ret en prioritet for instrukt√łren Jacob Bitsch og hans manuskriptforfatter Anders √ėlholm at finde fodf√¶ste i romanens reelle plot i stedet for at fors√łge at indfange Janus-figurens flagrende indre stemme. Konsekvensen er, at den indre skildring af Janus i en vis udstr√¶kning bliver en ydre sp√¶ndingsfilm om hans fors√łg p√• at finde vej gennem en underverden, hvor b√•de hans egen sygdom, men ogs√• Aminas kulturelle baggrund og milj√ł konstant l√¶gger sten i vejen for hans projekt. Det er fint forl√łst med nogle glimrende valg undervejs, der afsl√łrer Janus‚Äô sindstilstand for os, som n√•r hans sygdom ganske som i romanen tager form af en cerutrygende gammel mand ‚Äď eller n√•r han i en hilsen til The Wolf of Wall Street f√łrst dagen efter ser, at hans aftensjus har resulteret i en totalsmadret lejlighed.

Esben Smed Jensen er decideret god i den centrale rolle som Janus, og hans pr√¶station er hele filmens centrale kerne. Alle andre er bipersoner, s√• vi oplever hele historien med ham i centrum. Man var ikke i tvivl om, at han rummer et stort talent, og alle indikationerne fra Sommeren '92 og tv-serien Bedrag forl√łses her i en flot og loyal pr√¶station. Det er ikke hans skyld, at filmen trods alt f√łles som et mindre udgave af bogen, for "Aminas breve" var en sv√¶r st√łrrelse at f√• transformeret fra papir til filmstrimmel, men som selvst√¶ndig filmoplevelse er der trods alt kommet en sev√¶rdig thriller ud af anstrengelserne, som stadig f√•r ber√łrt minoriteternes oversete vilk√•r under overfladen af det velpolerede K√łbenhavn.

The Birth of a Nation23/3
Power Rangers23/3
Life23/3