Mike Watt
Ron Asheton
James Williamson
Scott Asheton
Steve Mackay

Alle tiders bedste rockband

"The greatest rock and roll band ever", sådan lægger instruktør Jim Jarmusch ud med at beskrive The Stooges i begyndelsen af sin nye dokumentar Gimme Danger, der handler om selvsamme gruppe. Det er selvfølgelig noget af en udtalelse – kan man overhovedet udpege det bedste rockband nogensinde? Der er dog ingen tvivl om, at Jarmusch mener det. Til gengæld er det ikke nødvendigt at være enig, for at værdsatte denne entusiastiske dokumentar om et anarkistisk rockband, der har sat sit præg på den moderne musikhistorie.

Another World
Gimme Danger opruller kronologisk historien om The Stooges. Fra den spæde og kaotiske begyndelse i 1967, over deres meget begrænsede – og kaotiske – succes, til deres, ja, kaotiske, revival i det 21. århundrede. Det fortælles især igennem frontmand James Newell Osterberg Jr. – bedre kendt som Iggy Pop – men også de andre resterende bandmedlemmer får taletid. Udover interviews, er filmen stykket sammen af arkivmateriale af bandet, men også animationer og kreativ brug af tilsyneladende urelaterede klip fra gamle film og lignende.

På mange måder er Gimme Danger altså en klassisk solid musikdokumentar, men den er fyldt med så meget entusiasme og smittende energi at den løfter sig ud over det ordinære. Det skyldes især filmens store stjerne Iggy Pop. Den langhårede mand med læderhuden folder sig ud som en fremragende historiefortæller, der bag sine tænksomme øjne gemmer på både anarkistisk humor og stor selvindsigt. Havde filmen været et langt interview med ham, havde den stadig været værd at se. Men heldigvis er den mere end det.

Jarmusch væver bandets historie sammen med en stil, der på mange måder er ligeså eklektisk som bandet selv. Små morsomme vignetter, der mest af alt ligner en krydsning mellem guldalder-malerier og Terry Gilliam-animation, lukker publikum ind i de mest gakkede anekdoter fra The Stooges historie, og dem er der mange af. Der er en kreativ galskab i The Stooges musik og virke som filmen ualmindeligt vellykket får illustreret. Hvem andre end Iggy Pop har hentet inspiration fra børne-tv, avantgardekunst og den bragende lyd fra en metalpresse på en Ford Motors fabrik – det Iggy, med julelys i øjnene, beskriver som et "Megaclang!".

Another World
Det er tydeligt at Jim Jarmusch er megafan, og det er da givetvis også fans, der vil få mest ud af Gimme Danger. Her bliver ikke plads til meget kontekst, til gengæld er der fuld fart på. Men selv personer, der aldrig har hørt om The Stooges, vil blive inficeret af entusiasmen, og så er der selvfølgelig musikken, der fungerer som mørtlen mellem filmens mursten. Meget naivt går jeg ud fra, at ingen vil kunne modstå The Stooges musik, hvis først de udsættes for den. Hele balladen fører op til en rørende hyldest til bandets blivende musikalske indflydelse, og holder man ikke af The Stooges, så er der nok alligevel et par favoritter eller syv gemt i den regn af bands, der har ladet sig inspirere af dem.

Gimme Danger bliver på den måde et langt argument for Jarmuschs indledende påstand, og det er virkelig et overbevisende argument. Hvorfor ikke bare give efter? Jeg er overbevist. Gimme Danger er en helvedes god musikdokumentar. The Stooges er det bedste rockband nogensinde. Megaclang!