Mike Watt
Ron Asheton
James Williamson
Scott Asheton
Steve Mackay

Alle tiders bedste rockband

"The greatest rock and roll band ever", sĂ„dan lĂŠgger instruktĂžr Jim Jarmusch ud med at beskrive The Stooges i begyndelsen af sin nye dokumentar Gimme Danger, der handler om selvsamme gruppe. Det er selvfĂžlgelig noget af en udtalelse – kan man overhovedet udpege det bedste rockband nogensinde? Der er dog ingen tvivl om, at Jarmusch mener det. Til gengĂŠld er det ikke nĂždvendigt at vĂŠre enig, for at vĂŠrdsatte denne entusiastiske dokumentar om et anarkistisk rockband, der har sat sit prĂŠg pĂ„ den moderne musikhistorie.

Another World
Gimme Danger opruller kronologisk historien om The Stooges. Fra den spĂŠde og kaotiske begyndelse i 1967, over deres meget begrĂŠnsede – og kaotiske – succes, til deres, ja, kaotiske, revival i det 21. Ă„rhundrede. Det fortĂŠlles isĂŠr igennem frontmand James Newell Osterberg Jr. – bedre kendt som Iggy Pop – men ogsĂ„ de andre resterende bandmedlemmer fĂ„r taletid. Udover interviews, er filmen stykket sammen af arkivmateriale af bandet, men ogsĂ„ animationer og kreativ brug af tilsyneladende urelaterede klip fra gamle film og lignende.

PÄ mange mÄder er Gimme Danger altsÄ en klassisk solid musikdokumentar, men den er fyldt med sÄ meget entusiasme og smittende energi at den lÞfter sig ud over det ordinÊre. Det skyldes isÊr filmens store stjerne Iggy Pop. Den langhÄrede mand med lÊderhuden folder sig ud som en fremragende historiefortÊller, der bag sine tÊnksomme Þjne gemmer pÄ bÄde anarkistisk humor og stor selvindsigt. Havde filmen vÊret et langt interview med ham, havde den stadig vÊret vÊrd at se. Men heldigvis er den mere end det.

Jarmusch vĂŠver bandets historie sammen med en stil, der pĂ„ mange mĂ„der er ligesĂ„ eklektisk som bandet selv. SmĂ„ morsomme vignetter, der mest af alt ligner en krydsning mellem guldalder-malerier og Terry Gilliam-animation, lukker publikum ind i de mest gakkede anekdoter fra The Stooges historie, og dem er der mange af. Der er en kreativ galskab i The Stooges musik og virke som filmen ualmindeligt vellykket fĂ„r illustreret. Hvem andre end Iggy Pop har hentet inspiration fra bĂžrne-tv, avantgardekunst og den bragende lyd fra en metalpresse pĂ„ en Ford Motors fabrik – det Iggy, med julelys i Ăžjnene, beskriver som et "Megaclang!".

Another World
Det er tydeligt at Jim Jarmusch er megafan, og det er da givetvis ogsÄ fans, der vil fÄ mest ud af Gimme Danger. Her bliver ikke plads til meget kontekst, til gengÊld er der fuld fart pÄ. Men selv personer, der aldrig har hÞrt om The Stooges, vil blive inficeret af entusiasmen, og sÄ er der selvfÞlgelig musikken, der fungerer som mÞrtlen mellem filmens mursten. Meget naivt gÄr jeg ud fra, at ingen vil kunne modstÄ The Stooges musik, hvis fÞrst de udsÊttes for den. Hele balladen fÞrer op til en rÞrende hyldest til bandets blivende musikalske indflydelse, og holder man ikke af The Stooges, sÄ er der nok alligevel et par favoritter eller syv gemt i den regn af bands, der har ladet sig inspirere af dem.

Gimme Danger bliver pÄ den mÄde et langt argument for Jarmuschs indledende pÄstand, og det er virkelig et overbevisende argument. Hvorfor ikke bare give efter? Jeg er overbevist. Gimme Danger er en helvedes god musikdokumentar. The Stooges er det bedste rockband nogensinde. Megaclang!

IndlÊg:

The Birth of a Nation23/3
Power Rangers23/3