Mike Watt
Ron Asheton
James Williamson
Scott Asheton
Steve Mackay

Alle tiders bedste rockband

"The greatest rock and roll band ever", s√•dan l√¶gger instrukt√łr Jim Jarmusch ud med at beskrive The Stooges i begyndelsen af sin nye dokumentar Gimme Danger, der handler om selvsamme gruppe. Det er selvf√łlgelig noget af en udtalelse ‚Äď kan man overhovedet udpege det bedste rockband nogensinde? Der er dog ingen tvivl om, at Jarmusch mener det. Til geng√¶ld er det ikke n√łdvendigt at v√¶re enig, for at v√¶rdsatte denne entusiastiske dokumentar om et anarkistisk rockband, der har sat sit pr√¶g p√• den moderne musikhistorie.

Another World
Gimme Danger opruller kronologisk historien om The Stooges. Fra den sp√¶de og kaotiske begyndelse i 1967, over deres meget begr√¶nsede ‚Äď og kaotiske ‚Äď succes, til deres, ja, kaotiske, revival i det 21. √•rhundrede. Det fort√¶lles is√¶r igennem frontmand James Newell Osterberg Jr. ‚Äď bedre kendt som Iggy Pop ‚Äď men ogs√• de andre resterende bandmedlemmer f√•r taletid. Udover interviews, er filmen stykket sammen af arkivmateriale af bandet, men ogs√• animationer og kreativ brug af tilsyneladende urelaterede klip fra gamle film og lignende.

P√• mange m√•der er Gimme Danger alts√• en klassisk solid musikdokumentar, men den er fyldt med s√• meget entusiasme og smittende energi at den l√łfter sig ud over det ordin√¶re. Det skyldes is√¶r filmens store stjerne Iggy Pop. Den langh√•rede mand med l√¶derhuden folder sig ud som en fremragende historiefort√¶ller, der bag sine t√¶nksomme √łjne gemmer p√• b√•de anarkistisk humor og stor selvindsigt. Havde filmen v√¶ret et langt interview med ham, havde den stadig v√¶ret v√¶rd at se. Men heldigvis er den mere end det.

Jarmusch v√¶ver bandets historie sammen med en stil, der p√• mange m√•der er liges√• eklektisk som bandet selv. Sm√• morsomme vignetter, der mest af alt ligner en krydsning mellem guldalder-malerier og Terry Gilliam-animation, lukker publikum ind i de mest gakkede anekdoter fra The Stooges historie, og dem er der mange af. Der er en kreativ galskab i The Stooges musik og virke som filmen ualmindeligt vellykket f√•r illustreret. Hvem andre end Iggy Pop har hentet inspiration fra b√łrne-tv, avantgardekunst og den bragende lyd fra en metalpresse p√• en Ford Motors fabrik ‚Äď det Iggy, med julelys i √łjnene, beskriver som et "Megaclang!".

Another World
Det er tydeligt at Jim Jarmusch er megafan, og det er da givetvis ogs√• fans, der vil f√• mest ud af Gimme Danger. Her bliver ikke plads til meget kontekst, til geng√¶ld er der fuld fart p√•. Men selv personer, der aldrig har h√łrt om The Stooges, vil blive inficeret af entusiasmen, og s√• er der selvf√łlgelig musikken, der fungerer som m√łrtlen mellem filmens mursten. Meget naivt g√•r jeg ud fra, at ingen vil kunne modst√• The Stooges musik, hvis f√łrst de uds√¶ttes for den. Hele balladen f√łrer op til en r√łrende hyldest til bandets blivende musikalske indflydelse, og holder man ikke af The Stooges, s√• er der nok alligevel et par favoritter eller syv gemt i den regn af bands, der har ladet sig inspirere af dem.

Gimme Danger bliver på den måde et langt argument for Jarmuschs indledende påstand, og det er virkelig et overbevisende argument. Hvorfor ikke bare give efter? Jeg er overbevist. Gimme Danger er en helvedes god musikdokumentar. The Stooges er det bedste rockband nogensinde. Megaclang!