CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Nyheder - Anmeldelser - Artikler - Arkiv - Forside
  Søg

Ekstra credits
Originaltitel:
Bezbog

Produktionsland:
Bulgarien, Danmark, Frankrig

Produktionsår:
2016

Manuskript:
Ralitza Petrova

Producere:
Eva Jakobsen
Mikkel Jersin
Katrin Pors
Rossitsa Valkanova

Fotograf:
Chayse Irvin
Krum Rodriguez

Klipper:
Donka Ivanova

Komponist:


Censur:
Tilladt for alle over 15 år

Distributør:
41shadows

Din mening
Har du set filmen? Hvad synes du om den?

Brugernes dom
Der mangler 5 brugerkarakterer, før brugernes vurdering vises.



Godless

Anmeldt af:Frederik Asschenfeldt Vandrup
Genre:Drama
Varighed:99 minutter
Instruktør:Ralitza Petrova
 
Premieredato:09-03-2017
Medvirkende:Som:
Irena IvanovaGana
Ventzislav KonstantinovAleko
Ivan NalbantovYoan

Bulgarsk tristesse med en pointe
 
En hardcore √łsteurop√¶isk kunstfilm kan v√¶re en sejlivet satan at komme igennem, og debuterende Ralitza Petrovas Godless er i lange tr√¶k decideret insisterende p√• at skrive sig selv ind i r√¶kken af tr√łstesl√łse portr√¶tter af livet i den nye verden, som stadig emmer af kommunismens mange fortr√¶deligheder. Vi f√łler os fanget sammen med den mutte og udtryksl√łse sygeplejerske Gana i det klaustrofobiske Academy-format, hvor billedet er n√¶sten kvadratisk sammenlignet med de normale billedformater. √ėjet bliver kun pr√¶senteret for undergang. Autoriteterne er korrupte i samtlige led og livet er en lang s√łrgemarch p√• vej mod den forl√łsende d√łd. Det lyder h√•rdt ‚Äď og det √©r h√•rdt. Og det er selvf√łlgelig ogs√• en del af pointen.

Petrovas historie rummer b√•de et strengt socialrealistisk lag, der fylder stort set hele filmen, samt en snert af noget h√łjere og mere ildevarslende dystert, som det nok havde tjent filmen at dyrke lidt mere, hvis den ville have fors√łgt at adskille sig fra dens mange kolleger i den genre, som et kvikt hoved har d√łbt "misery porn". Gana lever i et k√¶rlighedsl√łst parforhold med mekanikeren Aleko, hvor eneste f√¶llesn√¶vner er afh√¶ngigheden af den morfin, som hun kan stj√¶le i forbindelse med sit arbejde som sygeplejerske. Det er dog ikke det eneste, hun snupper med hjem, for parret har gjort det til en god nebengesch√§ft at s√¶lge gamle syge pensionisters id-kort via en korrupt betjent. Id-kortene bruges til hvidvaskning af penge gennem falske selskaber, og Gana og gemal modtager en betaling per kort, hun skaffer.


Copyright:
41 shadows
Det er sv√¶rt at l√¶se noget af hovedrolleskuespilleren Irena Ivanovas blanke ansigt, s√• det er via dialogen, at vi langsomt l√¶rer om vores heldigvis sammensatte hovedperson. Fortiden fylder meget i Godless. Nazisternes indtog under 2. verdenskrig, kommunisternes efterf√łlgende bes√¶ttelse, den tumultariske opl√łsning af √ėsteuropa og helt frem til nu, hvor samtlige offentlig instanser lader til at v√¶re gennemsyret af samme brutalitet og dyrkelse af korrupte kammeratskaber som tidligere. Intet under, at menneskene p√• bunden af samfundet lukker sig om sig selv og prioriterer at skaffe til dagen og vejen. Der er dog en samvittighed et sted under Ganas h√•rde ydre. Hun bl√łder op, n√•r hun h√łrer favoritpatientens kirkekor synge, og hun rammes oprigtigt af skyldf√łlelse, da samme favorit pludselig arresteres for medvirken til svindel ‚Äď for Gana har naturligvis ogs√• solgt hans id-kort videre i systemet.

Hen mod slutningen af Petrovas konsekvent udf√łrte og n√•desl√łst tr√łstesl√łse skildring af livet i Bulgarien √•bnes der for tolkningsmuligheder, der peger mod andre og st√łrre kr√¶fter end blot den primitive overlevelse p√• bunden af f√łdek√¶den. Det er i en subtil scene, som let kan fremst√• malplaceret og forvirrende, l√łsrevet fra filmens visuelle og fysiske univers som den er, men den antyder hvad titlen til dels ogs√• har indikeret (udover at den henviser til navnet p√• det bjerg, der ligger ved Ganas by), at der udover den jordn√¶re absolutte mangel p√• retf√¶rdighed, m√•ske findes en anden og st√łrre m√•lestok som alle ‚Äď b√•de fattige og rige, slaver og herrer ‚Äď skal holdes op mod. Det er en fr√¶k scene, der udfordrer og provokerer vores syn p√• den film, vi netop har set. Petrova har et par af den slags scener, hvor den ekstreme realisme udfordres af filmiske greb, som da et s√łrgeligt slattent orgie klipper direkte til en retssal og i sammenstillingen af personer afsl√łrer korruptionens omfattende natur.


Copyright:
41 shadows
Godless er en dr√łj omgang, og n√•r det er tungest er den n√¶sten p√• gr√¶nsen til at ligne en parodierende opsummering af alle de v√¶rste tr√¶k ved specialbyggede festival-film af den type, der nok vinder priser p√• stribe, men ikke s√• mange publikumshjerter. Men heldigvis form√•r Petrova med sine fr√¶kke filmiske valg hele tiden at minde os om, at der er en instrukt√łr bag kameraet, som har en pointe. Giver den menneskelige tanke om barmhjertighed mening i en verden, hvor vilk√•rligheder og naturens indbyggede brutalitet r√•der ‚Äď eller er det en eksistentialistisk overbygning p√• den simple overlevelse, som det ikke er alle forundt at bruge kr√¶fter p√•. Det kan lyde fort√¶nkt, det er det s√•dan set ogs√•, men som diskussionsopl√¶g rummer Godless nogle klare kvaliteter.
 




Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg:

Der er endnu ingen kommentarer.

 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv


Senest anmeldt
The Birth of a Nation23/3
Power Rangers23/3
Life23/3
Det er bare verdens undergang23/3
Elle16/3
Patriots Day16/3
Sk√łnheden og udyret16/3
Kong: Skull Island9/3
Godless9/3
Aminas breve9/3
Flere bio-anmeldelser
 
Doctor Strange21/3
Trolls20/3
Inferno7/3
Jack Reacher: Never Go Back6/3
Storkene28/2
Peter og dragen24/2
Idol22/2
X+Y21/2
Flere dvd-anmeldelser
 

Quiz
Hvem spillede Paprika Steens far i Okay?
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2017 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
SÝg pŚ Google