Samuel L. JacksonPreston Packard
Brie LarsonMason Weaver
John C. ReillyHank Marlow
John GoodmanBill Randa
Corey HawkinsHouston Brooks

Endnu en Kong

S√• er han her igen, den store abe Kong. Alts√• ikke ham der, der kaster t√łnder efter Mario ‚Äď det er Donkey Kong. Jeg taler om ham der med √łen, Empire State Building og alt det der: King Kong. Men inden jeg tager hul p√• Kong: Skull Island, m√• jeg hellere lige g√łre det klart, hvor jeg st√•r i forhold til King Kong-filmene. For nemheds skyld m√• vi hellere udelade de egentlige efterf√łlgere og japanske udgaver, og s√• st√•r vi tilbage med tre film. Den oprindelige King Kong er en personlig favorit, og en af de bedste eventyrfilm nogensinde. Remaket fra 1976 er en underligt campet, men underholdende sag. Og s√• er der Peter Jacksons King Kong som er en passioneret, fejlbeh√¶ftet men sm√•genial og ambiti√łs hyldest til originalen.

Warner Bros.
Nu skal vi s√• med igen til den mytiske √ł Skull Island, hvor evolutionen er g√•et i en noget anden retning, end hvad vi er vant til. Denne gang er √•ret 1973, og det er forskeren Bill Randa (John Goodman), der med skumle motiver samler en ekspedition til en hidtil uopdaget √ł, der er blevet spottet via satellitfotos. Med sig bringer han bl.a. Oberstl√łjtnant Packard (Samuel L. Jackson) og hans tropper, der er utilfredse over deres hjemsendelse fra Vietnamkrigen. Derudover kommer ogs√• jungleeksperten James Conrad (Tom Hiddleston) og krigsfotografen Mason Weaver (Brie Larson). Det viser sig selvf√łlgelig at blive en overraskende fredelig tur, helt uden enorme aber og et v√¶ld af drabelige fortidsuhyrer.

Eller rettere, det g√łr det selvf√łlgelig ikke. Kong: Skull Island fokuserer nemlig ‚Äď som titlen antyder ‚Äď p√• udforskningen af den sagnomspundne √ł, der altid har v√¶ret den bedste del af King Kong-fort√¶llingen. V√¶k er ambitionerne om tragisk melodrama, i stedet erstattet af en ordentlig spandfuld monster-action h√¶ldt lige i fj√¶set p√• publikum. Tempoet er h√łjt, og der gemmes ikke p√• de mytiske monstre som tilf√¶ldet var i den vellykkede s√łsterfilm Godzilla. Nej, her indtager King Kong scenen i al sin storhed s√• hurtigt som muligt, og s√• er der ellers bare fuld fart p√• med et v√¶ld af vellykket drabelige monstre, som ikke skal afsl√łres her.

Desv√¶rre er der ogs√• fuld fart p√• karaktertegningen. Alt for meget fart faktisk. Det er ellers et virkeligt godt cast, der er sendt til √łen denne gang, men de er alle sammen langt kedeligere end man kunne have h√•bet. Jeg har aldrig set Tom Hiddleston s√• personlighedsl√łs som her, og Samuel L. Jackson spiller sig selv, selvom det da er sk√¶gt, at han f√•r lov til at kaste om sig med referencer til Jurassic Park ("Hold on to your butts!"). Heldigvis dukker John C. Reilly op med sin sjove og varme Marlow, der har v√¶ret strandet p√• Skull Island i 28 √•r. Desv√¶rre er han nok den eneste figur, jeg gerne s√• komme helskindet igennem l√łjerne. Alle andre er klippet i tyndt pap, som man gerne ser monstrene gnaske p√•.

Warner Bros.
Og der bliver virkelig gnasket. Kong: Skull Island leverer varen i b-films monsteraction. I kul√łrte billeder suppleret af Vietnam-√¶ra klassisk rock, pr√¶senteres vi for det ene monstr√łse p√•fund efter det andet. Det er monsterkr√¶s, selvom det m√•ske bliver mere sm√• vignetter end egentlige set-pieces. Vi f√•r dog et af slagsen til sidst. Kong skal jo selvf√łlgelig have sig en √łglekamp, og denne udgave kan stolt st√• ved siden af b√•de Peter Jackson og Merian C. Coopers versioner. Af samme grund kan det anbefales at finde et stort l√¶rred, n√•r man skal i biffen for at se Kong: Skull Island, og det er heller ikke n√łdvendigt at v√¶re bange for den vellykkede 3D-version.

P√• trods af de kedelige mennesker ender Kong: Skull Island , med sit fokus p√• spektakul√¶r monsteraction, med at finde sig en v√¶rdig plads blandt sine br√łdre i King Kong-mytologien, uden dog at n√• i n√¶rheden af originalen. Monsterfans, der ikke har h√łrt for meget om Legendary Pictures‚Äô monster-planer, b√łr blive siddende gennem rulleteksterne for en forsmag p√•, hvad der venter i fremtiden. Jeg gl√¶der mig.

Efter stormen25/5
Sweet Dreams25/5
Alt eller intet25/5