Anmeldelsesdato:24-02-2017
Robert RedfordMeacham
Oakes FegleyPete
Oona LaurenceNatalie
Wes BentleyJack
Karl UrbanGavin

Den bløde grønne drøm

Disney er godt i gang med at genindspille bagkataloget af elskede klassikere i live action-udgaver, og med i købet kommer her en ny version af en noget glemt sag. Den første udgave af Peter og Dragen er en musical fra 1977, som var en af frontløberne i den dengang meget moderne teknik med at blande rigtige filmoptagelser med tegnefilmsfigurer – og som trods sin noget ydmyge plads på Disneys Hall of Fame blev dobbelt Oscar-nomineret.

Den nye version er ikke en musical – og rummer ikke animerede elementer i den klassiske forstand. Omvendt er dragen i centrum trods alt heller ikke hentet ind fra dragernes statistforening, så fusionen mellem dreng og dyr er stadig kunstigt skabt, men som f.eks. den nye version af Junglebogen demonstrerede, så er netop dette kunstige liv efterhånden så livagtigt, at man helt glemmer det. Og netop dér ligger i virkeligheden en stor del af den magi, som man rent faktisk føler undervejs i filmen.

For genindspilningen af Peter og dragen er et ofte drømmende dejligt og magisk eventyr, også selv om det er præcist tilpasset målgruppen af børn med sans for eventyrets fascinerende kraft. Det starter så grumt som en Disney-film tillader. Lille Peter er på biltur med sine forældre, da de kører galt – og Peter er den eneste, der overlever. Han samler sin lille taske med bogen om hunden Elliott op og går ind i skoven, hvor han netop som mørket og ulvene melder deres truende ankomst møder den grønne drage, som troner meterhøjt over alt andet. I et sitrende møde afventer Peter sin skæbne, men dragen har ingen onde hensigter og de ender med at begive sig ind i skoven sammen.

6 år senere udfolder selve filmen sin handling. Peter er blevet en del af skovens liv og fjoller lystigt rundt med dragen, som nu har fået navnet Elliott. De bor i en hule og klarer sig godt i de uvejsomme enorme skove oppe mod nord. Men industrisamfundet melder sin ankomst i form af Wes Bentley og ikke mindst Karl Urbans træfældende brødre, hvis maskiner æder sig længere og længere ind i skoven. Mild modstander er den enes kæreste Natalie, der er skovbetjent og har arvet en forkærlighed for skoven fra sin far i skikkelse af selveste Robert Redford.

Efter lidt konstruerede sekvenser ender Natalie med at møde Peter, og han bliver taget med tilbage til civilisationen, der kun ser en snavset dreng, som åbenlyst har levet for længe alene i skoven, men Peter savner Elliott og deres venskab samtidig med at han selvfølgelig sætter pris på menneskelig kontakt igen, og så starter ellers den modningsproces hos både ham og barndommens alter ego i form af den legesyge drage. En dreng bliver til en større dreng, nænsomt skildret som et nostalgisk eventyr.

Det lykkes den noget uventede instruktør, David Lowery, der slog igennem med det lille Sundance-drama Ain't Them Bodies Saints at skabe en helt særlig barnlig magi over fortællingen, der ellers har ingredienserne til at ende klægt og gumpetungt. Man glemmer den forcerede patos i fortællingen, fordi den iscenesættes så ligefremt og reelt. Soundtracket er præget af folk music, der passer til omgivelserne – og de medvirkende tager opgaven helt seriøst. Det er kort fortalt skønt at se en film målrettet til børnehøjde, hvor alle involverede agerer med samme seriøsitet som hvis det havde været et højt profileret drama, og så er det digitale arbejde på dragen Elliott decideret veludført og får givet denne fantasifigur lige præcis det legesyge liv, som gør hele historien plausibel. Velkvalificeret børneunderholdning for alle med drømmen om en stor grøn drage som legekammerat intakt.

Filmen vises i de danske biografer med danske stemmer.

Ekstramaterialet på blu-ray'en er vældig underholdende. Kommentarsporet med instruktør og forfatter David Lowery, medforfatter Toby Halbrooks og de to unge skuespillere Oakes Fegley og Oona Laurence er lærerigt og ganske pædagogisk, omend man skal kunne forstå engelsk for at kunne følge med, da det ikke kommer med danske undertekster.

Omvendt er resten af ekstramaterialet nemt nok at komme igennem for det yngre publikum. Der er to making of-featuretter, den ene i form af en videodagbog fra Lowery, et par musikvideoer og lidt fraklip. Lidt for alle aldersgrupper altså.

Hvem har komponeret musikken til Gladiator?