Anmeldelsesdato:06-03-2017
Cobie SmuldersSusan Turner
Robert KnepperGeneral Harkness
Danika YaroshSamantha Dayton
Aldis HodgeEspin
Holt McCallany

Spoof eller bare slĂžjt

Hvem havde forestillet sig, at Tom Cruise var pÄ vej ind i spoof-genren? Ikke undertegnede, men det er tÊt pÄ at lykkes for ham med denne Jack Reacher-fortsÊttelse, som er tÊnkt som et bravt forsÞg pÄ at sÊtte en hÄrd og realistisk franchise op sidelÞbende med den vildt succesrige Mission Impossible-serie, der er pÄ vej mod den sjette film. Reacher-figuren, der er baseret pÄ romaner af Lee Childs, er anderledes hÄrd og gritty, og det er i virkeligheden en rolle, der passer svÊrt dÄrligt til Cruise, der ikke kan skjule sin uomtvistelige filmstjerne-udstrÄling, hvor snavset og utilpasset makeup-afdelingen ellers prÞver at gÞre ham.

Det starter ellers nĂŠsten godt for Cruise og den vildt ujĂŠvne instruktĂžr Edward Zwick, som her er sĂ„ langt ude af sit element, at man fĂ„r helt ondt af ham undervejs. PĂ„ en bar sidder en mand med ryggen til det rod, han netop har forĂ„rsaget. Politiet er blevet tilkaldt, og vidner beretter med ĂŠrefrygt i stemmen om hvordan manden alene nedkĂŠmpede indtil flere modstandere. Det viser sig dog at vĂŠre betjentene, der er mĂ„let – og manden er selvfĂžlgelig retfĂŠrdighedens uforfĂŠrdede forkĂŠmper i skikkelse af filmens hovedproducent og primus motor – Tom Cruise.

DesvÊrre markerer Äbningsscenen ogsÄ det punkt, hvorfra det begynder at falde fra hinanden. Reacher lever et flakkende liv pÄ farten efter han har lagt militÊrlivet bag sig. Han fÞrer telefonsamtaler og taler om romantisk middag med den kÞnne Major Turner (Cobie Smulders), men da han endelig kommer til Washington D.C. for at mÞde hende, finder han ud af, at hun er blevet arresteret, anklaget for spionage. Den tror vores helt naturligvis ikke pÄ, sÄ begynder at grave i sagen og finder snart ud af, at alle omkring Turner begynder at dÞ. Han fÄr hende befriet og sammen mÄ de finde sandheden inden skurkene fÄr ram pÄ dem.

SĂ„ langt sĂ„ godt, men sidelĂžbende suppleres denne dybt traditionelle og ĂŠrlig talt uopfindsomme historie med et familiedrama, da Turner og Reacher fĂ„r selskab af en 15-Ă„rig pige pĂ„ turen. Reacher tror, at han mĂ„ske kan vĂŠre far til hende – moderen har i hvert fald gennem Ă„rene kĂžrt en faderskabssag mod ham – og det giver os anledningen til mange lange og eftertĂŠnksomme blikke fra vores stjerne, mens han filosoferer over den mulige tilvĂŠrelse og tĂŠnker pĂ„ alle de ofre, hans heltemodige liv har medfĂžrt. Pigens tilstedevĂŠrelse giver en uro i filmen, som af den grund aldrig falder helt pĂ„ plads som den benhĂ„rde thriller, der mĂ„ske kunne vĂŠre lykkedes som.

Det primĂŠre problem er dog, at samtlige – og der menes samtlige – klichĂ©er i thrillerbogen bliver hevet frem fra posen. Der er ikke en scene, der klinger bare moderat originalt. Krimiplottet opklares i vilde spring, hvor hovedpersonerne kigger intenst pĂ„ hinanden og pludselig er videre i teksten, actionscener udspiller sĂ„ ĂžretĂŠveindbydende genkendelige steder som i en lagerhal ved nattetide, ved den travle industrihavn ogsĂ„ ved nattetide, ved et karnevalsoptog og pĂ„ tagrygge i et pittoresk New Orleans. Det er et problem, nĂ„r en genrefilm ikke formĂ„r at tage et originalt greb pĂ„ en eneste af genrens konventioner – og her er intet, vi ikke har set fĂžr. SĂ„ lav da i det mindste en skarpt klippet biljagt, en nervepirrende intens katten-og-musen-jagt mellem de forfulgte og forfĂžlgeren. Bare et eller andet, der fĂ„r genopkoget til at smage lidt af sig selv.

Det er desvĂŠrre ikke pĂ„ menuen i en film, hvor man oftere tager sig selv i at grine over det hĂ„blĂžst forudsigelige i handlingen i stedet for at grebet af plottet. Alt det spĂŠndende i opklaringen af komplottet er udeladt, kampscenerne er heftige, men drĂŠnet for eget liv – og man sidder egentlig blot og venter pĂ„, at Zwick og Cruise afslĂžrer, at de rent faktisk er i gang med en thriller-spoof, sĂ„ der er en pointe med de tunge klichĂ©er, de arbejder med. Selv titlen indikerer, at man skal passe pĂ„ med at vente tilbage – og den titel klinger sĂžrgmodig ironisk over et projekt, der er realiseret helt forkert. Den fĂžrste Jack Reacher-film havde sine Ăžjeblikke uden pĂ„ nogen mĂ„de at optjene en stor plads i erindringen. Det andet kapitel er sĂ„ stagneret i forsĂžget pĂ„ at blive en ĂŠgte genrefilm, at den hurtigt vil vĂŠre tabt i glemslen – og Reacher-figuren vil helt sikkert ogsĂ„ have bedst af at fĂ„ lov til at blaffe stille og roligt ud af filmhistorien, medmindre man finder den kreative og unikke idĂ©, der vil kunne fĂ„ blĂŠst liv i sejlene pĂ„ denne kriminelt slĂžje dĂždssejler af en thriller-serie.

Blu-ray'en ekstramateriale bestÄr af seks udmÊrkede featuretter, der kigger nÊrmere pÄ Jack Reacher-figuren, tilblivelsen af filmen og isÊr dens slÄskampe. De varer hver isÊr 8-14 minutter og er nemme at komme igennem: Lidt men godt!

IndlÊg:

69 Minutes of 86 Days17/8
Hjemme i Verden17/8