Anmeldelsesdato:06-03-2017
Cobie SmuldersSusan Turner
Robert KnepperGeneral Harkness
Danika YaroshSamantha Dayton
Aldis HodgeEspin
Holt McCallany

Spoof eller bare sl√łjt

Hvem havde forestillet sig, at Tom Cruise var p√• vej ind i spoof-genren? Ikke undertegnede, men det er t√¶t p√• at lykkes for ham med denne Jack Reacher-forts√¶ttelse, som er t√¶nkt som et bravt fors√łg p√• at s√¶tte en h√•rd og realistisk franchise op sidel√łbende med den vildt succesrige Mission Impossible-serie, der er p√• vej mod den sjette film. Reacher-figuren, der er baseret p√• romaner af Lee Childs, er anderledes h√•rd og gritty, og det er i virkeligheden en rolle, der passer sv√¶rt d√•rligt til Cruise, der ikke kan skjule sin uomtvistelige filmstjerne-udstr√•ling, hvor snavset og utilpasset makeup-afdelingen ellers pr√łver at g√łre ham.

Det starter ellers n√¶sten godt for Cruise og den vildt uj√¶vne instrukt√łr Edward Zwick, som her er s√• langt ude af sit element, at man f√•r helt ondt af ham undervejs. P√• en bar sidder en mand med ryggen til det rod, han netop har for√•rsaget. Politiet er blevet tilkaldt, og vidner beretter med √¶refrygt i stemmen om hvordan manden alene nedk√¶mpede indtil flere modstandere. Det viser sig dog at v√¶re betjentene, der er m√•let ‚Äď og manden er selvf√łlgelig retf√¶rdighedens uforf√¶rdede fork√¶mper i skikkelse af filmens hovedproducent og primus motor ‚Äď Tom Cruise.

Desv√¶rre markerer √•bningsscenen ogs√• det punkt, hvorfra det begynder at falde fra hinanden. Reacher lever et flakkende liv p√• farten efter han har lagt milit√¶rlivet bag sig. Han f√łrer telefonsamtaler og taler om romantisk middag med den k√łnne Major Turner (Cobie Smulders), men da han endelig kommer til Washington D.C. for at m√łde hende, finder han ud af, at hun er blevet arresteret, anklaget for spionage. Den tror vores helt naturligvis ikke p√•, s√• begynder at grave i sagen og finder snart ud af, at alle omkring Turner begynder at d√ł. Han f√•r hende befriet og sammen m√• de finde sandheden inden skurkene f√•r ram p√• dem.

S√• langt s√• godt, men sidel√łbende suppleres denne dybt traditionelle og √¶rlig talt uopfindsomme historie med et familiedrama, da Turner og Reacher f√•r selskab af en 15-√•rig pige p√• turen. Reacher tror, at han m√•ske kan v√¶re far til hende ‚Äď moderen har i hvert fald gennem √•rene k√łrt en faderskabssag mod ham ‚Äď og det giver os anledningen til mange lange og eftert√¶nksomme blikke fra vores stjerne, mens han filosoferer over den mulige tilv√¶relse og t√¶nker p√• alle de ofre, hans heltemodige liv har medf√łrt. Pigens tilstedev√¶relse giver en uro i filmen, som af den grund aldrig falder helt p√• plads som den benh√•rde thriller, der m√•ske kunne v√¶re lykkedes som.

Det prim√¶re problem er dog, at samtlige ‚Äď og der menes samtlige ‚Äď klich√©er i thrillerbogen bliver hevet frem fra posen. Der er ikke en scene, der klinger bare moderat originalt. Krimiplottet opklares i vilde spring, hvor hovedpersonerne kigger intenst p√• hinanden og pludselig er videre i teksten, actionscener udspiller s√• √łret√¶veindbydende genkendelige steder som i en lagerhal ved nattetide, ved den travle industrihavn ogs√• ved nattetide, ved et karnevalsoptog og p√• tagrygge i et pittoresk New Orleans. Det er et problem, n√•r en genrefilm ikke form√•r at tage et originalt greb p√• en eneste af genrens konventioner ‚Äď og her er intet, vi ikke har set f√łr. S√• lav da i det mindste en skarpt klippet biljagt, en nervepirrende intens katten-og-musen-jagt mellem de forfulgte og forf√łlgeren. Bare et eller andet, der f√•r genopkoget til at smage lidt af sig selv.

Det er desv√¶rre ikke p√• menuen i en film, hvor man oftere tager sig selv i at grine over det h√•bl√łst forudsigelige i handlingen i stedet for at grebet af plottet. Alt det sp√¶ndende i opklaringen af komplottet er udeladt, kampscenerne er heftige, men dr√¶net for eget liv ‚Äď og man sidder egentlig blot og venter p√•, at Zwick og Cruise afsl√łrer, at de rent faktisk er i gang med en thriller-spoof, s√• der er en pointe med de tunge klich√©er, de arbejder med. Selv titlen indikerer, at man skal passe p√• med at vente tilbage ‚Äď og den titel klinger s√łrgmodig ironisk over et projekt, der er realiseret helt forkert. Den f√łrste Jack Reacher-film havde sine √łjeblikke uden p√• nogen m√•de at optjene en stor plads i erindringen. Det andet kapitel er s√• stagneret i fors√łget p√• at blive en √¶gte genrefilm, at den hurtigt vil v√¶re tabt i glemslen ‚Äď og Reacher-figuren vil helt sikkert ogs√• have bedst af at f√• lov til at blaffe stille og roligt ud af filmhistorien, medmindre man finder den kreative og unikke id√©, der vil kunne f√• bl√¶st liv i sejlene p√• denne kriminelt sl√łje d√łdssejler af en thriller-serie.

Blu-ray'en ekstramateriale består af seks udmærkede featuretter, der kigger nærmere på Jack Reacher-figuren, tilblivelsen af filmen og især dens slåskampe. De varer hver især 8-14 minutter og er nemme at komme igennem: Lidt men godt!

Efter stormen25/5
Sweet Dreams25/5
Alt eller intet25/5