Anmeldelsesdato:06-03-2017
Cobie SmuldersSusan Turner
Robert KnepperGeneral Harkness
Danika YaroshSamantha Dayton
Aldis HodgeEspin
Holt McCallany

Spoof eller bare sløjt

Hvem havde forestillet sig, at Tom Cruise var på vej ind i spoof-genren? Ikke undertegnede, men det er tæt på at lykkes for ham med denne Jack Reacher-fortsættelse, som er tænkt som et bravt forsøg på at sætte en hård og realistisk franchise op sideløbende med den vildt succesrige Mission Impossible-serie, der er på vej mod den sjette film. Reacher-figuren, der er baseret på romaner af Lee Childs, er anderledes hård og gritty, og det er i virkeligheden en rolle, der passer svært dårligt til Cruise, der ikke kan skjule sin uomtvistelige filmstjerne-udstråling, hvor snavset og utilpasset makeup-afdelingen ellers prøver at gøre ham.

Det starter ellers næsten godt for Cruise og den vildt ujævne instruktør Edward Zwick, som her er så langt ude af sit element, at man får helt ondt af ham undervejs. På en bar sidder en mand med ryggen til det rod, han netop har forårsaget. Politiet er blevet tilkaldt, og vidner beretter med ærefrygt i stemmen om hvordan manden alene nedkæmpede indtil flere modstandere. Det viser sig dog at være betjentene, der er målet – og manden er selvfølgelig retfærdighedens uforfærdede forkæmper i skikkelse af filmens hovedproducent og primus motor – Tom Cruise.

Desværre markerer åbningsscenen også det punkt, hvorfra det begynder at falde fra hinanden. Reacher lever et flakkende liv på farten efter han har lagt militærlivet bag sig. Han fører telefonsamtaler og taler om romantisk middag med den kønne Major Turner (Cobie Smulders), men da han endelig kommer til Washington D.C. for at møde hende, finder han ud af, at hun er blevet arresteret, anklaget for spionage. Den tror vores helt naturligvis ikke på, så begynder at grave i sagen og finder snart ud af, at alle omkring Turner begynder at dø. Han får hende befriet og sammen må de finde sandheden inden skurkene får ram på dem.

Så langt så godt, men sideløbende suppleres denne dybt traditionelle og ærlig talt uopfindsomme historie med et familiedrama, da Turner og Reacher får selskab af en 15-årig pige på turen. Reacher tror, at han måske kan være far til hende – moderen har i hvert fald gennem årene kørt en faderskabssag mod ham – og det giver os anledningen til mange lange og eftertænksomme blikke fra vores stjerne, mens han filosoferer over den mulige tilværelse og tænker på alle de ofre, hans heltemodige liv har medført. Pigens tilstedeværelse giver en uro i filmen, som af den grund aldrig falder helt på plads som den benhårde thriller, der måske kunne være lykkedes som.

Det primære problem er dog, at samtlige – og der menes samtlige – klichéer i thrillerbogen bliver hevet frem fra posen. Der er ikke en scene, der klinger bare moderat originalt. Krimiplottet opklares i vilde spring, hvor hovedpersonerne kigger intenst på hinanden og pludselig er videre i teksten, actionscener udspiller så øretæveindbydende genkendelige steder som i en lagerhal ved nattetide, ved den travle industrihavn også ved nattetide, ved et karnevalsoptog og på tagrygge i et pittoresk New Orleans. Det er et problem, når en genrefilm ikke formår at tage et originalt greb på en eneste af genrens konventioner – og her er intet, vi ikke har set før. Så lav da i det mindste en skarpt klippet biljagt, en nervepirrende intens katten-og-musen-jagt mellem de forfulgte og forfølgeren. Bare et eller andet, der får genopkoget til at smage lidt af sig selv.

Det er desværre ikke på menuen i en film, hvor man oftere tager sig selv i at grine over det håbløst forudsigelige i handlingen i stedet for at grebet af plottet. Alt det spændende i opklaringen af komplottet er udeladt, kampscenerne er heftige, men drænet for eget liv – og man sidder egentlig blot og venter på, at Zwick og Cruise afslører, at de rent faktisk er i gang med en thriller-spoof, så der er en pointe med de tunge klichéer, de arbejder med. Selv titlen indikerer, at man skal passe på med at vente tilbage – og den titel klinger sørgmodig ironisk over et projekt, der er realiseret helt forkert. Den første Jack Reacher-film havde sine øjeblikke uden på nogen måde at optjene en stor plads i erindringen. Det andet kapitel er så stagneret i forsøget på at blive en ægte genrefilm, at den hurtigt vil være tabt i glemslen – og Reacher-figuren vil helt sikkert også have bedst af at få lov til at blaffe stille og roligt ud af filmhistorien, medmindre man finder den kreative og unikke idé, der vil kunne få blæst liv i sejlene på denne kriminelt sløje dødssejler af en thriller-serie.

Blu-ray'en ekstramateriale består af seks udmærkede featuretter, der kigger nærmere på Jack Reacher-figuren, tilblivelsen af filmen og især dens slåskampe. De varer hver især 8-14 minutter og er nemme at komme igennem: Lidt men godt!

Girls Night Out20/7
Dunkirk20/7
Abernes planet: Opgøret13/7