Anmeldelsesdato:07-03-2017
Felicity JonesDr. Sienna Brooks
Ben FosterBertrand Zobrist
Omar SyChristoph Bruder
Irrfan KhanHarry Sims 'The Provost'
Sidse Babett KnudsenDr. Elizabeth Sinskey

Akademiker jages

SÄ skal akademiker-James Bond i aktion igen. For tredje gang er forfatteren Dan Browns gÄdelÞsende helt Robert Langdon, i skikkelse af den folkekÊre Tom Hanks, tilbage pÄ det hvide lÊrred. Denne gang gÞres der et bravt forsÞg pÄ at give ham mere personlighed end i de to foregÄende film Da Vinci mysteriet og Engle & dÊmoner, hvor Langdons mest uforglemmelige egenskaber var evnen til at sige meget lange sÊtninger og at bÊre nogle af de mest akavede frisurer i amerikansk filmhistorie. ForsÞget lykkes ikke ligefrem ubetinget for Inferno, men det er alligevel den hidtil bedste film i serien.

MĂ„ske er det mere passende at kalde vores helt for akademiker-Jason Bourne i Inferno – Langdon har nemlig fĂ„et hukommelsestab. Han vĂ„gner omtĂ„get pĂ„ et hospital i Firenze - som det levende opslagsvĂŠrk Langdon selvfĂžlgelig genkender pĂ„ byens historiske skyline. Han har ingen ide om, hvordan han er endt der, eller hvad der er sket de sidste to dage, men en lĂŠge forklarer ham, at et sĂ„r pĂ„ hans hoved stammer fra en kugle der lige-ved-og-nĂŠsten permanent har stoppet Langdons encyklopĂŠdiske hjerne.

MĂ„ske er det derfor Langdon er plaget af hallucinationer med helvedes-tema – eller er det profetiske visioner? – og hvorfor er Langdon jaget, ikke alene af en drabelig terminator-lignende kvindelig motorcykelbetjent der vil ham til livs, men ogsĂ„ af W.H.O. der frygter en verdensomspĂŠndende pandemi? Svaret skal selvfĂžlgelig findes i en indviklet serie af ledetrĂ„de i middelalderlitteratur og renĂŠssancekunst. SĂ„dan er det jo altid for Langdon.

Det bedste fÞrst. Inferno har den hidtil stÊrkeste start af alle film i serien. Langdons desorienterende hukommelsestab og helvedesvisioner opsÊtter et effektivt mysterium, og filmen spilder ikke tid med at komme i gang. I den fÞrste time af Inferno er tempoet hÞjt, i modsÊtning til de tidligere film, og det fÞles rent faktisk som om noget er pÄ spil. InstruktÞr Ron Howard fÄr uvant trÊnet sine kreative muskler med Langdons svovlfyldte helvedesvisioner, og publikum fÄr ikke en chance for at stoppe op og tÊnke over hvor fjollet og usammenhÊngende det hele er.

For selvfĂžlgelig er det fjollet. Som i de andre film skal man ikke tĂŠnke for lĂŠnge fĂžr plottets korthus falder sammen, men i fĂžrste halvdel af Inferno betyder det ikke meget. Filmsproget er bedre end tidligere, klipningen mere stram og Hans Zimmer leverer virkelig velfungerende – og overraskende elektronisk – musik til hele balladen. Jeg var helt ligeglad med at Langdon akavet skal forklare Dantes Inferno til sin nye kvindelige kompagnon – pĂ„ trods af at hun selv har studeret emnet. SĂ„dan er det jo hvis publikum skal med pĂ„ den historiske skattejagt, man mĂ„ sluge et par kameler eller syv. FĂžrste del af filmen viser virkelig hvordan de her film altid skulle have vĂŠret. Men Ăžv, sĂ„ gĂ„r det galt.

Stille og roligt taber filmen pusten og vender tilbage til det skildpaddelignende tempo fra de tidligere film. Som et biluheld i slowmotion forplumrer alt for mange bipersoner det ellers i starten ganske stramme plot. Det gÊlder bl.a. desvÊrre for Sidse Babett Knudsen i en ret intetsigende rolle, der ellers Äbenlyst og tiltrÊngt er skabt for at give lidt personlighed til kedelige Langdon. Det bliver bare aldrig ordentligt integreret med hovedhistorien. Skiftende alliancer hives ind som overraskelser, men ender med at bliver forklaret i alt for lange og alt for kluntede flashbacks. Pludselig var jeg tilbage i en film, der til forveksling ligner de to klodsede og alt for lange forgÊngere. Nu gik det ellers lige sÄ godt. Slutningen genvinder lidt af den tidligere energi, men det er for lidt og for sent.

Inferno bliver pĂ„ den mĂ„de en temmelig ĂŠrgerlig film. Havde den blot vĂŠret kortere og holdt begyndelsens hĂžje tempo, kunne jeg have givet en ubetinget anbefaling. Nu bliver det en lidt mere tĂžvende en af slagsen: hvis du kunne lide de tidligere film sĂ„ se endelig Inferno – det er den hidtil bedste. Hvis du derimod har Robert Langdon-fobi, sĂ„ gĂ„r du ikke glip af noget.

De syv slettede eller udvidede scener samt de seks featuretter fungerer som en fin lille bonus. Man fÄr lidt ekstra info og de er udmÊrket skruet sammen. Ikke for lange eller kedelige. Et kommentarspor fra Ron Howard havde vÊret spÊndende men vi mÄ nÞjes med de smÄ bonusbidder.

IndlÊg:

The Birth of a Nation23/3
Power Rangers23/3