Anmeldelsesdato:07-03-2017
Felicity JonesDr. Sienna Brooks
Ben FosterBertrand Zobrist
Omar SyChristoph Bruder
Irrfan KhanHarry Sims 'The Provost'
Sidse Babett KnudsenDr. Elizabeth Sinskey

Akademiker jages

S√• skal akademiker-James Bond i aktion igen. For tredje gang er forfatteren Dan Browns g√•del√łsende helt Robert Langdon, i skikkelse af den folkek√¶re Tom Hanks, tilbage p√• det hvide l√¶rred. Denne gang g√łres der et bravt fors√łg p√• at give ham mere personlighed end i de to foreg√•ende film Da Vinci mysteriet og Engle & d√¶moner, hvor Langdons mest uforglemmelige egenskaber var evnen til at sige meget lange s√¶tninger og at b√¶re nogle af de mest akavede frisurer i amerikansk filmhistorie. Fors√łget lykkes ikke ligefrem ubetinget for Inferno, men det er alligevel den hidtil bedste film i serien.

M√•ske er det mere passende at kalde vores helt for akademiker-Jason Bourne i Inferno ‚Äď Langdon har nemlig f√•et hukommelsestab. Han v√•gner omt√•get p√• et hospital i Firenze - som det levende opslagsv√¶rk Langdon selvf√łlgelig genkender p√• byens historiske skyline. Han har ingen ide om, hvordan han er endt der, eller hvad der er sket de sidste to dage, men en l√¶ge forklarer ham, at et s√•r p√• hans hoved stammer fra en kugle der lige-ved-og-n√¶sten permanent har stoppet Langdons encyklop√¶diske hjerne.

M√•ske er det derfor Langdon er plaget af hallucinationer med helvedes-tema ‚Äď eller er det profetiske visioner? ‚Äď og hvorfor er Langdon jaget, ikke alene af en drabelig terminator-lignende kvindelig motorcykelbetjent der vil ham til livs, men ogs√• af W.H.O. der frygter en verdensomsp√¶ndende pandemi? Svaret skal selvf√łlgelig findes i en indviklet serie af ledetr√•de i middelalderlitteratur og ren√¶ssancekunst. S√•dan er det jo altid for Langdon.

Det bedste f√łrst. Inferno har den hidtil st√¶rkeste start af alle film i serien. Langdons desorienterende hukommelsestab og helvedesvisioner ops√¶tter et effektivt mysterium, og filmen spilder ikke tid med at komme i gang. I den f√łrste time af Inferno er tempoet h√łjt, i mods√¶tning til de tidligere film, og det f√łles rent faktisk som om noget er p√• spil. Instrukt√łr Ron Howard f√•r uvant tr√¶net sine kreative muskler med Langdons svovlfyldte helvedesvisioner, og publikum f√•r ikke en chance for at stoppe op og t√¶nke over hvor fjollet og usammenh√¶ngende det hele er.

For selvf√łlgelig er det fjollet. Som i de andre film skal man ikke t√¶nke for l√¶nge f√łr plottets korthus falder sammen, men i f√łrste halvdel af Inferno betyder det ikke meget. Filmsproget er bedre end tidligere, klipningen mere stram og Hans Zimmer leverer virkelig velfungerende ‚Äď og overraskende elektronisk ‚Äď musik til hele balladen. Jeg var helt ligeglad med at Langdon akavet skal forklare Dantes Inferno til sin nye kvindelige kompagnon ‚Äď p√• trods af at hun selv har studeret emnet. S√•dan er det jo hvis publikum skal med p√• den historiske skattejagt, man m√• sluge et par kameler eller syv. F√łrste del af filmen viser virkelig hvordan de her film altid skulle have v√¶ret. Men √łv, s√• g√•r det galt.

Stille og roligt taber filmen pusten og vender tilbage til det skildpaddelignende tempo fra de tidligere film. Som et biluheld i slowmotion forplumrer alt for mange bipersoner det ellers i starten ganske stramme plot. Det gælder bl.a. desværre for Sidse Babett Knudsen i en ret intetsigende rolle, der ellers åbenlyst og tiltrængt er skabt for at give lidt personlighed til kedelige Langdon. Det bliver bare aldrig ordentligt integreret med hovedhistorien. Skiftende alliancer hives ind som overraskelser, men ender med at bliver forklaret i alt for lange og alt for kluntede flashbacks. Pludselig var jeg tilbage i en film, der til forveksling ligner de to klodsede og alt for lange forgængere. Nu gik det ellers lige så godt. Slutningen genvinder lidt af den tidligere energi, men det er for lidt og for sent.

Inferno bliver p√• den m√•de en temmelig √¶rgerlig film. Havde den blot v√¶ret kortere og holdt begyndelsens h√łje tempo, kunne jeg have givet en ubetinget anbefaling. Nu bliver det en lidt mere t√łvende en af slagsen: hvis du kunne lide de tidligere film s√• se endelig Inferno ‚Äď det er den hidtil bedste. Hvis du derimod har Robert Langdon-fobi, s√• g√•r du ikke glip af noget.

De syv slettede eller udvidede scener samt de seks featuretter fungerer som en fin lille bonus. Man f√•r lidt ekstra info og de er udm√¶rket skruet sammen. Ikke for lange eller kedelige. Et kommentarspor fra Ron Howard havde v√¶ret sp√¶ndende men vi m√• n√łjes med de sm√• bonusbidder.