Anmeldt af:Uffe Stormgaard

Laurent LafittePatrick
Anne ConsignyAnna
Charles BerlingRichard Leblanc
Virginie EfiraRebecca
Christian BerkelRobert

En feel-bad film for voksne

Et r√¶dselsskrig, st√łj fra v√¶ltede smadrede ting, et rabalder fra et slagsm√•l. S√•dan er lydsiden i den m√łrklagte biograf, f√łr filmen overhovedet f√•r billeder p√• l√¶rredet. For Elle, Paul Verhoevens nye film efter ti √•rs tavshed, tager udgangspunkt i en voldt√¶gt ‚Äď volden i sit grimmeste, foragteligste udtryk.

Michele Leblanc, nuanceret, indf√łlt og menneskeliggjort af Isabelle Huppert, er offeret ‚Äď med kun en sm√•fed gr√• kats gr√łnne √łjne som vidne. Den iskolde succesfulde forretningskvinde, chef for et computerspilselskab med speciale i vold og sex. F√łlelseskold, kontrollerende og kalkulerende i sit forhold til sit arbejde, sin s√łn, svigerdatter, elsker, mor... kort sagt til omverdenen.
Michele er rystet efter voldt√¶gten af en h√¶ttekl√¶dt ukendt mand i hendes velhaverhjem ‚Äď dog ikke mere, end at hun umiddelbart efter, med blod p√• h√¶nderne, fejer sk√•rerne op og v√¶lger ikke at involvere politiet for i stedet selv at lege privatdetektiv. Hvorfor nu det? Svarene er flertydige. Men tydeligst: Selvt√¶gt, h√¶vn og den grusomme kendsgerning, at hendes far er livsvarigt f√¶ngslet.

For 30 √•r siden slog faren 27 mennesker og en stribe b√łrn ihjel. Dengang var Michele 10 √•r. Vi ser et foto af den lille pige i ruinerne af familiens hjem, som faren sammen med hende nedbr√¶nder. Noget af et traume at b√¶re rundt p√•. Farens fortsatte f√¶ngsling st√•r pt til diskussion ‚Äď og dermed en berettiget frygt for fornyet medieinteressen for massemordere, hvis navn hun b√¶rer (le blanc ‚Äď den hvide!). Hendes selvbeherskelse og fortr√¶ngningsevne f√•r n√¶sten Louis Bunuelske dimensioner a la Borgerskabets diskrete charme, da hun med sine n√¶rmeste venner er p√• restaurant og henover krystalglassene henkastet siger: "Jeg er blevet voldtaget. Det er lige meget ‚Äď skal vi bestille maden?"

Micheles verden er netop det bedre borgerskab, dem med kulturen, penge, t√¶mmet vildskab og den seksuelle frigjorthed. S√• midt i voldt√¶gts-h√¶vndramaet, f√•r vi ogs√• en lystig, n√¶sten Woody Allensk satire. Moderen, den botox-pumpede, erkl√¶rer at hun skal giftes med sin unge gigolo. S√łnnen skal have barn med en lille punk-dulle ‚Äď og hun f√łder ham et mulatbarn! Robert, hendes bedste venindes mand, ligger hun i med ‚Äď og den fhv. √¶gtemand, en falleret forfatter, er der ogs√• plads til p√• sengekanten, i det p√• alle m√•der kreative milj√ł. Farligst er dog naboen, den k√łnne gifte bankmand, hvis kone endda er en dybt nedringet hyper-katolik. Noget af et persongalleri.

Det er ikke mikroskoperingen af milj√łet, der g√łr filmen stor ‚Äď det er f√łrst og fremmest Micheles sinds mangfoldigheder, en blanding af offer og masochist. Stramt og cool spillet af Isabelle Huppert, hvis udtryksfulde smukke ansigt, kameraet omhyggeligt registrerer og ikke slipper det meste af filmen igennem. Selv den mindst dirren ved mundvigen, et koldt √łjenlook, sender signaler, ofte af foragt og arrogance. Voldt√¶gtsfantasier med undertoner af h√¶vn, v√¶lter frem.

Den hollandske veteraninstrukt√łr Paul Verhoeven har i lighed med mange af sine tidligere film f.eks Basic Instinct og RoboCop skabt en voldelig historie ‚Äď men heldigvis ogs√• meget, meget mere. Elle er en dybdeg√•ende analyse, et n√¶rbillede af en kvinde ‚Äď bestemt ikke den klassiske sympatiske/varme kvinde, men et uhyggelig trov√¶rdigt nuanceret portr√¶t af en kvinde med mega-fortr√¶ngninger. St√¶rk i det selvkontrollerende, med undertrykte, uudviklede seksuelle behov. En mesterpr√¶station af Isabelle Huppert ‚Äď der bef√¶ster sin plads som Europas ‚Äď m√•ske st√łrste ‚Äď verdensstjerne. Glem voldt√¶gt, amoralitet og overfladiske milj√łer. Nyd hendes nuancerede, vedkommende spil, p√• godt ‚Äď og is√¶r ondt. En rigtig feel-bad film for voksne.

Darling19/10
Kære far19/10
Brylluppet12/10