John GoodmanCommissioner Ed Davis
Michelle MonaghanCarol Saunders
Kevin BaconSpecial Agent Richard DesLauriers
Melissa BenoistKatherine Russell
Alex WolffDzhokhar Tsarnaev

Film og virkelighed

Instrukt√łr Peter Berg er tilsyneladende ved at finde sig godt til rette i en meget specifik niche i filmens verden: Sp√¶ndingsfilm baseret p√• virkelige begivenheder fra nyere tid ‚Äď med Mark Wahlberg i hovedrollen. F√łrst var det Lone Survivor, hvor Wahlberg var p√• mission for at fange eller dr√¶be en Taliban-leder. Sidste √•r fik Marky Mark s√• job p√• en boreplatform i Deepwater Horizon. Denne gang har Berg fat i en endnu mere kendt tragedie: Terrorangrebet under Boston Marathon i 2013. Patriots Day er en film, der fors√łger at balancere et sted mellem respektfuld virkelighedsgengivelse og sp√¶ndingsm√¶ttet actionthriller. Det meste af tiden lykkes det.

Patriots Day f√łlger b√•de ofre, gerningsm√¶nd og ordensh√•ndh√¶vere i Boston fra optakten til det traditionelle marathon, over det tragiske og brutale bombeangreb til afslutningen p√• den omfattende menneskejagt efter gerningsm√¶ndende. Mest tid bruges der p√• den omfattende indsats fra politi og efterrretningstjenesters side. Her m√łder vi bl.a. politiassistent Tommy Saunders (Mark Wahlberg), politikommis√¶r Ed Davis (John Goodman), ledende FBI-agent Richard DesLauriers (Kevin Bacon) og politiassistent Jeffrey Pugliese (J.K. Simmons) fra Boston-forstaden Watertown, der alle bliver involveret i jagten p√• gerningsm√¶ndende p√• den ene eller anden m√•de.

Har du set Deepwater Horizon, har du en god skabelon for, hvad du kan forvente fra Patriots Day. Hvad angår styrker og svagheder er de to film stort set ens. Optakten til bombeangrebet er nervepirrende intens. Da bomberne rammer er det overbevisende, tragisk og brutalt, og der er igennem hele filmen en sans for virkelighedsnære detaljer, der giver en dybere forståelse af tragedien og de personer der var involveret. Jeg fik virkelig indtryk af, at filmen er heftigt researchet, og resultatet er for det meste overbevisende. Filmen krydres med ægte optagelser fra bl.a. overvågningskameraer, der overraskende smagfuldt formår at minde publikum om at det her altså handler om virkelige begivenheder.

Samtidig er Patriots Day en vellykket underholdningsfilm. Det er thriller-agtigt sp√¶ndende at f√łlge jagten p√• gerningsm√¶ndende, og det mere end almindeligt gode cast g√łr sit for at g√łre hovedpersonerne sympatiske. Men det er ogs√• her problemerne s√¶tter ind, for der males med bred pensel. Ofrene for angrebet er selvf√łlgelig sirups-agtigt s√łde, lovens h√•ndh√¶vere er nede-p√•-jorden good guys med 'Bahston'-dialekt, mens terroristerne er storsvedende psykopater. Den karaktertegning er let at sympatisere med, men den er m√•ske ogs√• lige lovligt forsimplet. Det samme g√¶lder filmens sympatiske budskab om at k√¶rlighed overvinder terror ‚Äď jeg er bare ikke helt sikker p√•, at det er k√¶rlighed, der f√•r betjentene til at skrige "Motherfucker!", mens de t√łmmer deres pistolmagasin i retning af terroristerne.

Der vakles mellem at v√¶re trov√¶rdig historisk genskabelse, og actionm√¶ttet sp√¶ndingsfilm. Konflikten er tydeligst i en af filmens b√•de bedste og v√¶rste sekvenser. En virkelig vellykket actionsekvens, der markerer det endelige shoot-out med terorristerne i Watertown. Her skrues op for eksplosioner og tju-bang, og det er ekstremt underholdende, men trov√¶rdigheden s√¶ttes p√• en alvorlig pr√łve i en sekvens, hvor det ikke ville have overrasket, hvis Jack Bauer kiggede forbi. Underholdende er det dog hele tiden. Til sidst f√•r de virkelige involverede lov til at give deres besyv med. For nogen vil det hele ogs√• her blive en kende for patriotisk og sirupsagtigt, men det er alts√• sv√¶rt ikke at blive r√łrt n√•r et √¶gtepar, der uden varsel begge mistede ben i angrebet, beskriver sig selv som bedre mennesker end f√łr det skete.

På trods af visse problemer med troværdigheden er Patriots Day alligevel en overbevisende og gribende gengivelse af de skæbnesvangre dage i Boston 2013. Den er måske til tider mere overflade-underholdende end den er kompleks historisk refleksion over tragedien, men den er til gengæld virkeligt overflade-underholdende.

Mother!14/9
Team Hurricane11/9
De vildfarne7/9