Anmeldelsesdato:20-03-2017
Zooey DeschanelBridget
Justin TimberlakeBranch
Jeffrey TamborKing Peppy
Christopher Mintz-PlassePrince Gristle
Christine BaranskiChef

Glad i låget – fis i kasketten – indsmurt i glitter

Med den massive farverige promovering af Dreamworks nye animationsfilm, Trolls – inspireret af de små (danske, hep hep) legetøjsfigurer med det mægtige strithår – skulle man tro, at der er tale om rendyrket børnefilm. En af den slags, hvor det hele er så skingert og overgearet, at de voksne helst ville bruge tiden på toilettet frem for i en biografsal med hysteriske latterglade børn. En film uden vid og referencer de voksne er med på. Ingenlunde. Filmen er lavet i børnehøjde og hold da op hvor er den kæk, men den har så meget på hjerte og er nedenunder sit tykke lag af glimmerstøv og pangfarver en fin lille fabel om indre lykke. Og den slags morale har ingen aldersbegrænsning.

Fox Film
Det hjælper gevaldigt at forfatterne bag Trolls har skabt to modpoler i front. Den pink Poppy – fuld af optimisme og nærmest beruset af hverdagsglæde over selv de mest trivielle ting – og den sort-grå Kvist – kynisk dødbider uden hang til sang, dans eller konstant krammeri. Hvor Poppy hænger med vennerne og hygger sig med sine scrapbøger, forbereder Kvist sig på dommedag med indsamling til sit beskyttelsesrum. Da de to modsætninger var små, måtte de sammen med resten af troldene frygte fra deres hjem, idet de fæle "borkere" ellers ville have ædt hele racen. Borkerne er filmens skurke. Nogle grimme kæmpetrolde, der ikke er nuttede med lækkert hår. De hverken synger eller danser. De er derimod nogle ignorante typer, der tror at de bliver lykkelige, hvis de bare spiser en trold.

Det er lige før det tangerer tidens veganerbølge, hvor det ikke er ok at spise vores medvæsener her på Jorden, men så langt går Trolls dog ikke. I stedet vinkler den hurtigt sit budskab i zen-filosofisk retning om at finde sin lykke i sig selv. Det havde virket mere effektivt, hvis de små farverige trolde havde fremstået mere varieret. Men Kvist tyder på at være den eneste sure snegl eller fornuftige trold – afhængig af ens personlige holdning – i flokken. De andre er rave-gale tosser, besat af det fede liv og totalt døve overfor Kvists varsling om deres groteske dansebesættelse kan føre til opdagelse af deres hemmelig nye hjem. Klip til at en fæl bork opdager deres hjem, bortfører en håndfuld af Poppys nærmeste entourage, og Poppy der derefter drager ud i den store verden for at redde sine venner. Går hun helt alene ud? Ja. Men får hun snart selskab af den kvikke Kvist? Selvfølgelig.

Fox Film
De voksne vil nok bedst synes om filmen når Poppy og Kvist går i karambolage. De er et dynamisk par og deres udvekslinger har pænt med bid, og missionen med at redde vennerne i borker-byen er også ganske spændende. Her går der disko og rulleskøjtedans – Trolls er proppet med svedig musik, så diskoelementet svinger – i den mens de to trolde forsøger at levere selvværd til tjenestepigen Birgit, en knapt så grim bork med et intens crush på den unge borker-prins, Gristle. Får hun sig et make-over som en anden Askepot. Naturligvis. Hvis du skulle være i tvivl, er dette et eventyr, lige meget hvor meget filmen selvironisk gør grin med sin glittermani.
Men eventyret er forfriske let. Tonen er svært optimistisk, men husk det hjælper at trække vejret helt ned i maven. Kan man udholde dens ekstremt festlige og lalleglade stemning, så viser filmen sig også at være både sød, rørende og vittig. En charmerende lille humørbombe – og ikke kun med glitter på hjernen. Seriøst. Den nærmest spytter glimmer i hovedet på sit publikum. Unik er den i hvert fald.
Der findes langt mindre underholdende animationsfilm og langt mere irriterende børnefilm. Trolls er buldrende underholdende. Og er man til svedig diskomusik og insisterende optimisme, vil man nok slet ikke kunne modstå den.

Så er der mulighed for at synge med på sangene. Blu-ray'en byder nemlig på hele to ekstra versioner af filmen. En udgave med tekster til sangene og den såkaldte Party Mode-version, hvor der både er untertekster til sangene OG lidt kækt interaktivitet med hjælp af de fire farveknapper. I disse to versioner kan man dog ikke bruge underteksterne – og heller ikke den danske version af filmen.

Lidt ekstramateriale er der også vedlagt. Tre slettede scener, fire featuretter, hvor man kommer lidt mere i dybden med universet, og lidt reklame, både for filmen og for Dreamsworks andre animations-franchises. Så bonusmaterialet er rimelig overkommeligt og super festligt. Enjoy!

69 Minutes of 86 Days17/8
Hjemme i Verden17/8
Superswede: En film om Ronnie Peterson17/8