Nathalie Bayemoderen
Vincent CasselAntoine Knipper
Marion CotillardCatherine
Léa SeydouxSuzanne Knipper
Gaspard UllielLouis-Jean Knipper

Skrig og skrål

Helvede er familien. Det er tilsyneladende det, den canadiske instrukt√łr Xavier Dolan gerne vil fort√¶lle os med sin nyeste film Det er bare verdens undergang. Her er familie en aggressiv knude af fortidige traumer, der kommer ud i h√łjtr√•bende sk√¶nderier og tilsvininger, men aldrig forl√łses. Det billede af familien er nok ikke helt ukendt for de fleste, men p√• trods af et vellykket klaustrofobisk filmsprog bliver Det er bare verdens undergang en alt for skinger oplevelse, der aldrig kommer under overfladen p√• sine karakterer.

Louis (Gaspard Ulliel) har levet et liv langt fra sin familie som skuespilforfatter i storbyen. Faktisk har han ikke set dem i n√¶sten 12 √•r, men nu vender han endelig tilbage. Desv√¶rre er det for at overbringe d√•rlige nyheder; Louis er nemlig uhelbredeligt og d√łdelig syg. Da Louis ankommer i familiens sk√łd finder vi hurtigt ud af hvorfor han har holdt sig v√¶k. Hans yngre s√łster Suzanne (L√©a Seydoux) bebrejder ham, at han kun har sendt hende postkort siden hun var teenager. Storebroderen Antoine (Vincent Cassel) er en agressive bombe af frustrationer, fulgt af sin evigt udglattende kone Catherine (Marion Cotillard). Moderen (Nathalie Baye) er n√¶sten manisk i sin evige sentimentalitet. Hvordan skal Louis dog f√• overbragt sin besked i dette selskab.

Det forn√¶gter sig ikke at, Det er bare verdens undergang har r√łdder i et teaterstykke. Vi er fanget med familien p√• stort set kun en lokation, og med undtagelse af hovedrollen Louis udspyr de alle store stimer af ord. Xavier Dolan g√łr ellers sit yderste for at g√łre familie-kaosset filmisk. I m√łrke n√¶rbilleder kommer vi klaustrofobisk t√¶t p√• skuespillernes ansigter, og man tigger n√¶sten om et totalbillede og en chance for at tr√¶kke vejret. Det er et filmsprog, der effektivt skaber frustration hos publikum. Dolan er ogs√• at spore i de noget uortodokse sangvalg, der l√łbende kigger frem i filmen. Det er med andre ord en interessant stil, desv√¶rre virker det p√• mange m√•der ogs√• som et desperat fors√łg p√• at d√¶kke over manuskriptets mangler.

Det st√łrste problem i Det er bare verdens undergang er nemlig at familien er n√¶sten komplet urelaterbare. Det h√łjtr√•bende drama-niveau er skruet op p√• maks, fra Louis ankommer, til han g√•r igen. Jeg fik aldrig fornemmelsen af at karaktererne havde dybere lag end de allermest overfladiske, og jeg blev fuldst√¶ndig immuniseret for at f√łle noget af de konstante sk√¶nderier og l√•rtykke str√•ler af ord. S√¶rligt Vincent Cassels Antoine bliver aldrig mere end en gasballon, hvis job det er at skabe splid. Det er skingert og kedeligt. Marion Cottilard og L√©a Seydoux form√•r som de eneste at antyde en hvis dybde i de fladt skrevne figurer, men det er slet ikke nok. Det hj√¶lper heller ikke, at Dolan begynder at krydre fort√¶llingen med overdrevent melankolske flashbacks med godt med slowmotion og solnedgange. "F√łl nu noget!" skriger han tilsyneladende, og netop derfor fungerer det ikke.

S√•dan kan det g√• til at gode kr√¶fter b√•de foran og bag kameraet kan skyde forkert. Det er bare verdens undergang er i al sin h√łjr√łstede og overfladiske familiedramatik Xavier Dolans hidtil d√•rligste film. Man fornemmer dog stadig talentet under overfladen. Jeg h√•ber at b√•de han og de fremragende skuespilleres n√¶ste film er noget mere vellykket.

Efter stormen25/5
Sweet Dreams25/5
Alt eller intet25/5