Nathalie Bayemoderen
Vincent CasselAntoine Knipper
Marion CotillardCatherine
Léa SeydouxSuzanne Knipper
Gaspard UllielLouis-Jean Knipper

Skrig og skrål

Helvede er familien. Det er tilsyneladende det, den canadiske instruktør Xavier Dolan gerne vil fortælle os med sin nyeste film Det er bare verdens undergang. Her er familie en aggressiv knude af fortidige traumer, der kommer ud i højtråbende skænderier og tilsvininger, men aldrig forløses. Det billede af familien er nok ikke helt ukendt for de fleste, men på trods af et vellykket klaustrofobisk filmsprog bliver Det er bare verdens undergang en alt for skinger oplevelse, der aldrig kommer under overfladen på sine karakterer.

Louis (Gaspard Ulliel) har levet et liv langt fra sin familie som skuespilforfatter i storbyen. Faktisk har han ikke set dem i næsten 12 år, men nu vender han endelig tilbage. Desværre er det for at overbringe dårlige nyheder; Louis er nemlig uhelbredeligt og dødelig syg. Da Louis ankommer i familiens skød finder vi hurtigt ud af hvorfor han har holdt sig væk. Hans yngre søster Suzanne (Léa Seydoux) bebrejder ham, at han kun har sendt hende postkort siden hun var teenager. Storebroderen Antoine (Vincent Cassel) er en agressive bombe af frustrationer, fulgt af sin evigt udglattende kone Catherine (Marion Cotillard). Moderen (Nathalie Baye) er næsten manisk i sin evige sentimentalitet. Hvordan skal Louis dog få overbragt sin besked i dette selskab.

Det fornægter sig ikke at, Det er bare verdens undergang har rødder i et teaterstykke. Vi er fanget med familien på stort set kun en lokation, og med undtagelse af hovedrollen Louis udspyr de alle store stimer af ord. Xavier Dolan gør ellers sit yderste for at gøre familie-kaosset filmisk. I mørke nærbilleder kommer vi klaustrofobisk tæt på skuespillernes ansigter, og man tigger næsten om et totalbillede og en chance for at trække vejret. Det er et filmsprog, der effektivt skaber frustration hos publikum. Dolan er også at spore i de noget uortodokse sangvalg, der løbende kigger frem i filmen. Det er med andre ord en interessant stil, desværre virker det på mange måder også som et desperat forsøg på at dække over manuskriptets mangler.

Det største problem i Det er bare verdens undergang er nemlig at familien er næsten komplet urelaterbare. Det højtråbende drama-niveau er skruet op på maks, fra Louis ankommer, til han går igen. Jeg fik aldrig fornemmelsen af at karaktererne havde dybere lag end de allermest overfladiske, og jeg blev fuldstændig immuniseret for at føle noget af de konstante skænderier og lårtykke stråler af ord. Særligt Vincent Cassels Antoine bliver aldrig mere end en gasballon, hvis job det er at skabe splid. Det er skingert og kedeligt. Marion Cottilard og Léa Seydoux formår som de eneste at antyde en hvis dybde i de fladt skrevne figurer, men det er slet ikke nok. Det hjælper heller ikke, at Dolan begynder at krydre fortællingen med overdrevent melankolske flashbacks med godt med slowmotion og solnedgange. "Føl nu noget!" skriger han tilsyneladende, og netop derfor fungerer det ikke.

Sådan kan det gå til at gode kræfter både foran og bag kameraet kan skyde forkert. Det er bare verdens undergang er i al sin højrøstede og overfladiske familiedramatik Xavier Dolans hidtil dårligste film. Man fornemmer dog stadig talentet under overfladen. Jeg håber at både han og de fremragende skuespilleres næste film er noget mere vellykket.

Girls Night Out20/7
Dunkirk20/7
Abernes planet: Opgøret13/7