Naomi ScottKimberly, Pink Ranger
RJ CylerBilly, Blå Ranger
Ludi LinZack, Sort Ranger
Becky G.Trini, Gul Ranger
Elizabeth BanksRita Repulsa

De 5 på rumvæsenjagt

Hvis du kun skal se √©n film om teenagere i kul√łrte rustninger, der bek√¶mper ondskab i en fiktiv by i USA i 2017, s√• er genoplivningen af tv-serien om The Mighty Morphin Power Rangers slet ikke noget d√•rligt bud. Nu blot navngivet Power Rangers (for det g√•r ikke s√• godt med "morphin"-delen endnu) fremst√•r den ret beset un√łdvendige genindspilning mestendels frisk og dejligt loyal overfor m√•lgruppen.

TV-serien om de unge heltes kamp mod en ofte myldrende ondskab var p√• ingen m√•de h√łjdepunktet af tv-budgetter. I stedet var der en livlig energi i de billigt producerede afsnit, som is√¶r de yngre seere satte pris p√•, og behovet for koordineret samarbejde mellem de kul√łrte retf√¶rdighedsfork√¶mpere med den velkomne evne at kunne fremtrylle deres rustninger satte et godt eksempel for m√•lgruppen p√• vej ind i selviskhedens √•rtier. Spillefilmsudgaver blev fors√łgt to gange med tvivlsom kunstnerisk og finansiel succes, s√• det var ikke denne reboot, der blev vist f√łrst i sp√•kuglen, n√•r man t√¶nker p√• det glatpolerede og ekstremt gennemt√¶nkte superhelte-udbud, der pr√¶ger biograferne i disse √•r.

Det er instrukt√łren Dean Israelite heldigvis ligeglad med, og han st√łttes godt op af Real Steel- og bio-aktuelle Kong: Skull Island-forfatteren John Gatins ret veloplagte manuskript. Gatins er ikke bange for at lave √¶gte og oprigtig underholdning, og her holder han historien i √łjenh√łjde med de unge hovedpersoner. Alle fem er utilpassede i hvert deres liv. Centralt st√•r ‚Äď naturligvis ‚Äď den kommende leder og r√łde Power Ranger Jason. Klart den mest veltilpassede af dem alle, men hans storsl√•ede footballkarriere og det eftertragtede stipendium til videre studier s√¶ttes over styr, fordi han ikke kan lade v√¶re med at fjolle rundt ved nattetid. Topm√•let af dumhed er at lukke en stj√•let ko ind p√• skolen og efterf√łlgende flygte i bilen fra lillebyens politistyrke (i en i √łvrigt opfindsomt filmet biljagt). Det betyder fodl√¶nke, sure for√¶ldre og obligatorisk ekstraundervisning i weekenden.

Her m√łder han Billy og Kimberley, der begge p√• hver deres m√•de stikker ud i det homogene samfund, og da Billy f√•r lokket Jason med ud i det mineomr√•de, hvor Billys afd√łde far plejede at grave og komme hjem med 'skatte' i s√łnnens √łjne, s√• m√łder de ogs√• truppens to sidste brikker: Ensp√¶nderne Trini og Zack. Minen gemmer dog ogs√• p√• et rumskib og fem sm√• kapsler i hver deres klare farve. Lang historie kort s√• st√•r det snart klart for de fem unge, at de er den kommende generation af Power Rangers ‚Äď og s√• g√•r et intensivt tr√¶ningsprogram i gang for at f√• dem knyttet s√• godt sammen, at de kan ‚Äômorphe‚Äô deres kul√łrte rustninger frem. Kapl√łbet med tiden r√¶ser afsted, for et andet sted i byen er superskurken Rita Repulsa i gang med at genvinde fordum tids former p√• jagt efter Zeo-krystallen, der er kilden til al liv p√• jord.

Vi taler med andre ord helt klassisk oprindelsesfortælling, hvor holdet skal samles, lære egne styrker at kende og afslutningsvis demonstrere deres evner i et kamp, der lader os sultne efter mere i de sequels, som gerne skulle være med til at betale investeringen tilbage. Formularen udfordres ikke på noget tidspunkt, men den leveres faktisk overvejende ganske kækt. Væk er det billige look uden at man har overkompliceret det enkle plot, og energien mellem de stort set ukendte skuespillere er fin. Problemet med at kunne 'morphe' og den manglende interne forståelse, der er årsag til det kritiske svigt, trækkes lige lovlig meget i langdrag, og en bekendelsesscene omkring et lejrbål, hvor de for alvor skal grave dybere i hinandens hemmeligheder, fremstår mere parodisk end egentlig ærlig, men trods slinger i valsen, så leveres portrættet af de unge tilpas taktfast til at man slår sig til tåls med svipserne.

Power Rangers-holdet form√•r ikke at etablere sig som en selvf√łlgelig franchise til at ledsage de store superhelteuniverser, som der bygges p√• i disse √•r. Den f√łrste film m√• bevise, om der er et nyt, ungt publikum til at gribe deres for√¶ldres fascination af forl√¶gget, for nostalgien alene kan ikke holde projektet p√• benene. Omvendt n√•r den at ber√łre tilstr√¶kkelig mange af de udfordringer og problemer som teenagere sikkert kan nikke genkendende til, og den forankring af de fantastiske v√¶sener i noget jordn√¶rt og genkendeligt kan vise sig at v√¶re vinderopskriften p√• noget holdbart.

Hollywood laver ofte film om samme emne med kort tids mellemrum. Hvilket filmpar passer i denne sammenhæng ikke ind?