Anmeldelsesdato:27-03-2017
Anna KendrickDana Cummings
J.K. SimmonsRay King
Jon BernthalBrax
Jeffrey TamborFrancis Silverberg
Cynthia Addai-RobinsonMarybeth Medina

Autistiske revisor-Batman

M√•ske kender du typen. M√•ske har du en ven, der minder om ham. Du ved, den der h√łjtfungerende autistiske revisor der bruger sit kedelige firma som d√¶kke for sit arbejde for enorme forbryderkarteller. Hvis du er hans ven, ved du m√•ske ogs√•, at han har en campingvogn fyldt med v√•ben, og at han er toptr√¶net i n√¶rkamp. Sandsynligvis kender du dog nok ikke typen. Det er nemlig kun Hollywood, der kan levere en s√• h√łjtflyvende fantasifuld, og ja, fjollet, kombination af karaktertr√¶k. Den slags kan der blive underholdende film ud af, og det er da ogs√• tilf√¶ldet for The Accountant ‚Äď en gang imellem i hvert fald.

Warner Bros.
Det er Ben Affleck, der har √¶ren af at spille den noget unikke revisor Christian Wolff. Han lever en rutinepr√¶get, tvangstankefyldt og noget eksotisk hverdag som revisor for nogle af verdens st√łrste kriminelle organisationer. Da finansministeriets agenter kommer p√• sporet af ham, tvinges han dog til at tage en reel klient for at holde sit d√¶kke. Klienten har dog urent mel i posen, og snart er Wolff, sammen med sin nye bekendte, den mere gennemsnitlige revisor Dana Cummings i skikkelse af Anna Kendrick, jaget af b√•de regeringen og forbrydere, der vil dem begge til livs. Wolff f√•r brug for sine evner som skarpskytte, kampsportsekspert og matematisk geni for at overleve ‚Äď men kan han samtidig overvinde sin autisme og skabe en n√¶r relation til den sympatiske Dana?

Det umiddelbart mest usandsynlige element i The Accountant, hovedpersonen selv, viser sig faktisk at være det mest vellykkede. Affleck brillerer ikke ligefrem med sine skuespilevner, men han får alligevel skabt en interessant karakter, placeret et sted midt imellem Good Will Hunting og Bourne-filmene. Særligt når han folder sig ud i filmens lille håndfuld af overraskende solide og velkoreograferede actionsekvenser, kommer autist-revisoren til sin ret. Havde filmen holdt sit fokus her, kunne den have været en John Wick-lignende actionfilm af karat; en slags origin-story af en autistisk superhelt.
Desv√¶rre er Afflecks actionhelt placeret i et un√łdvendigt indviklet plot og et usammenh√¶ngende sammensurium af genrer. The Accountant vil tilsyneladende gerne b√•de v√¶re actionfilm, √łkonomisk thriller, sk√¶vt karakterstudie, romantisk komedie og r√łrende familiedrama. Det kr√¶ver noget at lave s√•dan en blanding, og det lykkes da heller ikke for instrukt√łr Gavin O'Connor at f√• det til at h√¶nge sammen. Genresovsen skiller simpelthen.

Det g√łr det ikke bedre, at de mange genrer samles i et plot, der er alt for indviklet til sit eget bedste. En lang r√¶kke af bipersoner og sidehistorier tager opm√¶rksomheden, mens langsommelige flashbacks skal fungere som narrative puslespilsbrikker til en afsluttende afsl√łring, der skal v√¶re overraskende, men som er s√• usandsynlig, at den mest bare bliver latterlig. Det komplekse plot s√¶tter flere gange filmen helt i st√•, og den bliver til tider decideret kedelig. Det er ikke godt for en film om en skarptskydende autist-revisor.

Warner Bros.
Filmen er ellers fyldt med gode skuespillere, der g√łr deres bedste. Altid gode J.K. Simmons g√łr hvad han kan som ledende agent fra finansministeriet, men sadles med et af filmens tungeste og mest un√łdvendige flashbacks. I andre biroller ses solide karakterskuespillere som John Lithgow og ikke mindst Jeffrey Tambor. Fans af komedieserien Arrested Development vil dog nok have sv√¶rt ved at tage sidstn√¶vnte alvorligt i rollen som f√¶ngselsindsat faderfigur.

The Accountant bliver på den måde en film, der er dårligere end sine enkeltdele. Solidt filmhåndværk bruges på en alt for rodet historie. Man kan håbe på en toer der tager sig selv mindre alvorligt og zoomer ind på de velfungerende actionsekvenser. Hvem havde troet at en autistisk revisor som actionhelt ville være det mest vellykkede i filmen? Ikke mig.

Der er tre udmærkede making of-featutter, inklusive et indslag om Aspergers, som ekstramateriale på blu-ray'en. Lidt, for de varer ikke mere end 7-10 minutter hver især, men godt.

Brylluppet12/10
Snemanden12/10