Anmeldelsesdato:31-03-2017
Katherine WaterstonPorpentina Goldstein
Dan FoglerJacob Kowalski
Alison SudolQueenie
Colin FarrellPercival Graves
Samantha MortonMary Lou

Rowling på nye eventyr

Det kan ikke v√¶re penge, der trykker den gode J.K. Rowling, der blev verdensber√łmt og godt gammeldags velhavende p√• grund af hendes livlige og fantasifulde Harry Potter-serie ‚Äď og det er kun positivt, for s√• m√• det v√¶re vaske√¶gte fort√¶llelyst, der bringer hende til at udarbejde et nyt univers i relation til den elskede fort√¶lling om den unge troldmand fra agtv√¶rdige Hogwarts. Denne gang er forl√¶gget ikke en komplet bogserie, men i stedet en l√łs titel, der indgik i Potter & Co.s l√¶seplan for det f√łrste √•r p√• Hogwarts, og som Rowling midtvejs i arbejdet med Harry Potter-b√łgerne skrev ud som en selvst√¶ndig bog. Et opslagsv√¶rk om magiske skabninger af Hogwarts-eleven Newt Scamander.

Oprindelig t√¶nkt som et sjovt till√¶g til det elskede univers og en del af et velg√łrende arbejde for organisationen Comic Relief, hvor st√łrstedelen af indt√¶gterne fra bogen g√•r ubesk√•ret til dette arbejde, men nu ogs√• fundamentet for en ny filmserie i Potter-universet, som angiveligt kan ende med at blive p√• hele fem spillefilm. Den f√łrste film om Newt Scamander er lagt i h√¶nderne p√• Potter-mesteren David Yates, som stod bag kameraet p√• de sidste fire film i serien, og den spiller veloplagt som en introduktion til den nye troldmandsl√¶rling, der er besat af titlens fantastiske v√¶sener og som g√łr en stor indsats for at redde og beskytte dem. De bor i en zoologisk have p√• bunden af hans magiske kuffert, og det er med den under armen, at han i filmens f√łrste scener ankommer til New York.

Warner Bros.
Vi er i 1920‚Äôerne og Scamander er n√•et til USA p√• en af sine mange rejser for at finde et helt s√¶rligt dyr til samlingen. Stemningen er ikke god, is√¶r ikke for folk med magiske evner. Den blonde nazi-troldmand Gellert Grindelwald er forsvundet efter at have skabt had og frygt i Europa, og i USA er man med p√• den anti-magiske b√łlge, som har drevet det amerikanske magiske samfund under jorden. Glad og naiv g√łr Scamander sin entre. Lidt distr√¶t, social akavet og i det hele taget meget Eddie Redmaynesk, hvilket er heldigt, da det netop er Oscar-vinderen, der l√¶gger krop og sj√¶l til figuren.

Han bliver snart hvirvlet ind i det bet√¶ndte politiske milj√ł omkring skellet mellem magikere og mugglers (som hedder no-majs 'over there'), og man mindes X-men-filmens tilsvarende fokus p√• de udst√łdte s√¶rlinge, der pludselig blev politiske persona non grata. Der skabes et godt og overbevisende billede af et New York presset af √łkonomisk udmatning og tilsvarende trang til at identificere skyldige, og det er tydeligt, at hyggelige Hogwarts er blevet afl√łst af en langt h√•rdere og mere kynisk kamp om dominans mellem fraktionerne hos de undertrykte ‚Äď ganske som filmens tone ikke kan undg√• at spejle det skred i intolerance og had mod de anderledes, der pr√¶ger det globale politiske milj√ł udenfor biografsalene.

Sidel√łbende med det politiske plot, der er en del af den st√łrre masterplan i filmserien, kan man kun gl√¶de sig over og blive grebet med af Rowlings begejstring over at finde p√•. Scamanders dyresamling er en lang perler√¶kke af kreativt t√¶nkte skabninger og i filmens mest poetiske √łjeblikke er man helt med p√• den unge mands k√¶rlige kamp for at hj√¶lpe sine skabninger. Det g√•r naturligvis hverken v√¶rre eller bedre, at en del af dem slipper ud af kufferten, s√• mens de politiske sp√¶ndinger k√łres i stilling og n√łglepersoner udvikles og g√łres klar til forts√¶ttelserne, s√• er denne films plot koncentreret om jagten p√• de meget forskellige v√¶sener, hvis tilstedev√¶relse i New York ikke er s√¶rlig smart i en tid, hvor det ikke er popul√¶rt at v√¶re anderledes.

Warner Bros.
Fantastiske v√¶sener ‚Äď og hvor de findes er trods den kluntede titel et underholdende og veldrejet nyt kapitel i et Rowling-univers. Det er ikke sv√¶rt at se, hvordan hun kan fylde flere kommende film ud og lade en st√łrre sammenh√¶ngende handling udfolde sig, som med en vis sandsynlighed kulminerer omkring Hogwarts deromkring, hvor Dumbledore overtager ledelsen og Harry Potter-serien tager sin begyndelse. Det ligner ansatsen til en stort anlagt prequel-fort√¶lling, der denne gang har den fordel, at den er skrevet direkte til film. Rowlings fantasi og evne til at konstruere store fort√¶llinger ser ud til at holde ‚Äď og det er godt nyt for alle med lyst til et stort eventyr at dykke ned i de kommende √•r.

Ulig de 11 slettede scener, hvor man har muligheden for at spille dem alle i træk, skal man under tre af de fire forskellige featurette-grupper ('characters', creatures' og 'design'), klikke sig igennem indslagene et af gangen. Py-ha. Der er 18 i alt, plus et ekstra indslag kaldet 'Before Harry Potter: A New Era of Magic Begins!', der med sine 15 minutter også er det længste indslag.

De er altså nemme at komme igennem disse making of-featuretter, og overraskende nok, ikke synderligt repetative. Og efter at have slugt alle disse små godbidder, er man tilmed også kommet dybere under huden på filmen. Herlig bonus, herligt bonusmateriale!

Efter stormen25/5
Sweet Dreams25/5
Alt eller intet25/5