CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Nyheder - Anmeldelser - Artikler - Arkiv - Forside
  Søg

Ekstra credits
Originaltitel:
Chevalier

Produktionsland:
Grækenland

Produktionsår:
2015

Manuskript:
Efthymis Filippou, Athina Rachel Tsangari

Producere:
Maria Hatzakou
Christos V. Konstantakopoulos

Fotograf:
Christos Karamanis

Klipper:
Matthew Johnson
Yorgos Mavropsaridis

Komponist:


Censur:
Tilladt for alle over 15 år

Distributør:
Øst for Paradis

Din mening
Har du set filmen? Hvad synes du om den?

Brugernes dom
Der mangler 5 brugerkarakterer, før brugernes vurdering vises.

Læs også...
Anmeldelser:
08-06-17:
Suntan
20-01-17:
The Lobster
27-01-14:
Before Midnight
03-05-12:
Alperne
08-09-11:
Attenberg
 


Chevalier

Anmeldt af:Frederik Asschenfeldt Vandrup
Genre:Komedie, Drama
Varighed:105 minutter
Instruktør:Athina Rachel Tsangari
 
Premieredato:06-04-2017
Medvirkende:Som:
Panos KoronisYorgos
Vangelis MourikisJosef
Makis PapadimitriouDimitris
Yorgos PirpassopoulosYannis
Sakis RouvasChristos

Længst, højst og størst
 
Græsk weird-core er tilbage i et par af landets kunstbiografer, og der er dele af Chevalier, der rummer alle de tilpas skøre tendenser, som vi har lært at elske genren for, men skildringen af seks mænds konstante indbyrdes konkurrence ombord på en lystyacht bliver aldrig for alvor gakket. Og det savner man faktisk.


Copyright:
Øst for Paradis
Sæt en gruppe mænd sammen på en båd og vent. De når ikke langt ud af havnen før de første ubevidste interne magtkampe er i gang og inden frokost bliver der dystet på kubikcentimeter, antal gennemførte maratons eller rekorden i det seneste mobilspil. Ved aftentid er det potensen, erektionens størrelse og antallet af nedlagte damer, der er disciplinerne – og senere kommer blodets fedtprocent, moustache-klipningens præcision og selve livsførelsen op til evaluering. I Chevalier gøres den ubevidste maskuline kappestrid bevidst, og det rummer så oplagt komisk potentiale, at man undrer sig over, at Attenberg-instruktøren Athina Rachel Tsangari ikke går linen mere gakket ud sammen med sine forfængelige og konkurrencelystne hovedpersoner.

Rammerne er fine. Seks mænd er på mini-krydstogt på deres egen luksusyacht komplet med kaptajn og kahytdrenge. De dykker, fisker med harpuner og gør maskuline ting, mens vi langsomt lærer dem at kende. En aldrende læge er samlingspunktet, og hver især har de øvrige mænd en tilknytning til ham eller hinanden. Det er dog ikke det afgørende. Her er seks mand høj fra eliten med råd til denne form for ekstravagance. Den ene stikker lidt ud i mængden af umiddelbare succeshistorier, lidt for tyk, bange for at dykke og med en usund forkærlighed for små sten, men hans særheder blegner straks filmen næsten vellystigt begynder at pille lagene af de velplejede overflader.

I ren og skær kedsomhed beslutter de at konkurrere om at være "bedst til alt". Den, der vinder, bliver Chevalier og får en særlig ring. That’s it. Fame and glory, kid, er alt de rige vil ha’ og udstyret med hver deres lille notesbog går konkurrencen i gang. Alle er hele tiden på vægten i alle deres handlinger. Straks én begiver sig ned til kahytterne for at vurdere den æstetiske værdi af en af konkurrenternes sovepositur følger de andre efter ivrigt noterende i deres notesbog – og snart krakelerer ethvert normalt forhold til verden, for alt kan risikere at score lavt i de andres bøger. Den løbende status på kapløbet bliver aldrig opgjort, så alle lever i maksimal usikkerhed om, hvordan det går.


Copyright:
Øst for Paradis
At den vestlige verden i høj grad er blevet forvandlet til et ulideligt kapløb om omverdenens accepterende vurdering kræver det ikke mange minutter på sociale netværk at slå fast. I jagten på likes, re-tweets og det seneste Instragram-filter, der kan få Sydhavnen til at ligne Venedig, bliver alt og intet fra vores hverdag lagt online. Pointen er blot, at vi selv sorterer. Forestil dig, kære læser, sammenbruddet, hvis hele vennelisten fra Facebook pludselig befandt sig i soveværelset og skulle vurdere hvor pænt underbukserne blev foldet ved sengetid? Den eskalerende popularitetsspiral resulterer i, at vi snart har afskaffet rod på soveværelsesgulvet og søndag morgener i joggingbukser – og så har Chevalier vundet.

Kritikken er rammende og nødvendig, men ikke hverken subtil eller egentlig elegant. Der spilles godt og den deadpan-komik, der også var fundamentet for Tsangaris Attenberg, fastholdes her. Det groteske scenarie præsenteres med stor seriøsitet, og Tsangari kunne også sagtens have drevet galskaben endnu længere ud. Yorgos Lanthimos (Dogtooth og senest The Lobster) er stadig superstjernen i weird-core-genren med mere snørklede og forskruede allegorier over tingenes tilstand. Her føles Tsangari stadig mere konstrueret, men det ændrer ikke ved, at der både er dejlig galskab og relevante pointer at finde i dekonstruktionen af de seks mænds perfekte facader.
 




Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg:

Der er endnu ingen kommentarer.

 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv


Senest anmeldt
May God Save Us27/7
Atomic Blonde27/7
Girls Night Out20/7
Dunkirk20/7
Abernes planet: Opgøret13/7
Wish Upon13/7
Girls Lost13/7
En hustlers dagbog13/7
Mysteriet ved Slack Bay6/7
Spider-Man: Homecoming6/7
Flere bio-anmeldelser
 
Logan24/7
La La Land17/7
A Cure for Wellness10/7
The Great Wall4/7
Hidden Figures3/7
LEGO Batman filmen30/6
Split26/6
xXx: Return of Xander Cage23/6
Flere dvd-anmeldelser
 

Quiz
Hvilken film foregår ikke i fremtiden?
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2017 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
Sg p Google