Dyrene i Hakkebakkeskoven

Genre:Animation, Familiefilm
Varighed:75 minutter
Instruktør:Rasmus A. Sivertsen

Premieredato:06-04-2017

Gammeldags og hyggelig

1953 er l√¶nge siden. Men en klassiker forg√•r aldrig, og er b√łrnebogen om dyrene i Hakkebakkeskoven ikke en klassiker? Sangen om hvordan man laver korrekte peberkager er i hvert fald et fint minde fra min barndom, hvor et lydb√•nd med historien ofte blev spillet, hvis jeg skal huske godt efter. Men s√• er det da ogs√• p√• tide med en filmatisering af den norske forfatter og illustrator Thorbj√łrn Egners "Klatremus og de andre dyrene i Hakkebakkeskogen" eller bare "Dyrene i Hakkebakkeskoven".

Bag de animerede l√łjer st√•r den norske instrukt√łr og animator Rasmus A. Sivertsen, som ogs√• stod bag Jul i Bakkek√łbing fra 2013 (fors√¶ttelsen til Bjergk√łbing Grand Prix, en anden klassiker) og dennes efterf√łlger Bakkek√łbing ‚Äď Det store oster√¶s fra 2015. Sivertsen har alts√• styr p√• sine dukker, for Dyrene i Hakkebakkeskoven er ogs√• lavet med h√•ndlavede dukker. Hvilket selvf√łlgelig er en stor del af dens enkle og rustikke charme.

SF film
Det giver en dejlig ro at holde gluggerne mod Klatremusen, Morten Skovmus og resten af sl√¶nget fra Hakkebakkeskoven. De ser organiske ud og 'bev√¶ger' sig i behersket tempo. Kulisserne er tilmed lavet med fx rigtige svampe, gr√¶s og blomster, nogle ligefrem i morsomme st√łrrelsesforhold til dyrene, men alt emmer af hygge og afslapning. Livet er ikke s√• hektisk i Hakkebakkeskoven og det voksne selskab, der vil ledsage det yngre publikum til filmen, b√łr derfor ikke v√¶re alarmeret: Man n√•r p√• intet tidspunkt under filmen det stadie, hvor ens hoved er ved at eksplodere. Ingen hovedpine-fremkaldelse overhovedet. Om de sm√• derimod vil finde filmen gabende kedelig er derimod et andet sp√łrgsm√•l. Men kan de holde koncentrationen omkring en sagte og stille historie i cirka 75 minutter, s√• er alt godt.

Alts√• ikke alt, bogstavelig talt, for Morten Skovmus, som en af vores hovedpersoner hedder i historien, er godt tr√¶t af altid at frygte at blive spist af en af sine naboer, is√¶r ham Mikkel R√¶v, som er en p√¶nt scary dude. Jeg b√łr hellere understrege at kannibalisme selvf√łlgelig ikke er et tema i filmen. R√¶ve spiser mus normalt, det er kun naturligt, men alts√• ikke i Hakkebakkeskoven. Ikke at Sivertsen og forfatteren Karsten Fullu er hoppet p√• veganerb√łlgen. Morten Skovmus vil blot have en lov indf√łrt i skoven at man ikke m√• spise sine naboer. Da Mikkel R√¶v i sulten tilstand bryder ind p√• en g√•rd uden for skoven og stj√¶ler og √¶der en skinke, er dyrene i skoven ret ligeglade. Taget i betragtning at Morten Skovmus ogs√• er ikl√¶dt en fin gr√łn vest, tydeligvis lavet af l√¶der, ville en vegansk pr√¶diken ogs√• have v√¶ret hyklerisk.

SF film
Det f√•r omvendt den sjove Gr√łnsagsspisesang til at virke lidt upassende i universet: "Den som spiser fl√¶skesteg og store r√łde b√łffer, bli‚Äôr dum og bl√łd som bolledej og g√•r omkring og √łffer, men dem som spiser guler√łdder, havregryn og hasseln√łdder, stikkelsb√¶r og tytteb√¶r og gr√łnk√•l og persille, han bliver st√¶rk som fire okser, og s√• klog at hovedet vokser, og s√• let og lystig, at han ikke kan st√• stille." Filmen lider generelt af at v√¶re en uj√¶vn omgang. Og ikke kun med sit halvhjertede veganer-budskab. Den fors√łger ogs√• at adskille de dovne dyr, der ikke gider samle deres egne forr√•d, fra de dydige dyr, men f√łlger ikke rigtig op p√• det.

Allerhelst vil den bare n√łjes med at v√¶re en tro filmatisering af opl√¶gget. Problemet er at det ikke f√łles tilstr√¶kkeligt. Der mangler noget. Ikke at budskabet, med at man ikke b√łr spise sine naboer, fejler noget, men filmen g√łr ikke rigtig indtryk. Plottet snegler lidt rundt om de sjove sange ‚Äď om end f√łromtalte Gr√łntsagsspise-visen tabes p√• gulvet. Dens tempo er ret vildt, og det er en ufordring at skelne ordene i teksten, n√•r f√łrst den rykker i sit h√łje gear, men her ender det bare med r√•beri, og den visuelle side bliver pludselig kedelig fattig ogs√•. Filmens stil er minimalistisk, men specielt til dette oplagte overd√•dige nummer virker en underspillet stil ikke. Lidt √¶rgerligt, da dette nummer er en favorit hos CinemaZone-junior, og sikkert ogs√• vil v√¶re andre sm√• poders optur i fort√¶llingen. Men Dyrene i Hakkebakkeskoven er ingen slet film. Den spiller tydeligt p√• de nostalgiske toner, og hvis det er nok at en b√łrnefilm skal v√¶re hyggelig, vil den sikkert falde i folks smag, men mindre "gammeldags" kunne nok have trukket filmatiseringen op p√• et mere m√•lrettet underholdende niveau.

May God Save Us27/7
Atomic Blonde27/7
Girls Night Out20/7