Pilou AsbækBatou
Takeshi KitanoAramaki
Juliette BinocheDr. Ouelet
Michael PittKuze
Chin HanHan

Der er stadig lidt ghost i den her shell

En eksistentelt filosofisk, brutal cyberpunk-fort√¶lling lyder ikke som det oplagte forl√¶g for en ny Hollywood-millionproduktion. Men n√•r det handler om en franchise som Ghost in the Shell, er der jo allerede et indbygget publikum og en grad af navnegenkendelse, der g√łr det til et oplagt valg. Det kan selvf√łlgelig f√• fans af forl√¶gget til at ryste i bukserne af frygt for, at det originale materiale kastreres til fordel for at s√¶lge flere billeter. Det er da ogs√• delvis tilf√¶ldet for denne nyeste udgave af Ghost in the Shell, men heldigvis er resultatet ikke s√• slemt, som man kunne frygte.

Efter at v√¶re offer for et terroristangreb genf√łdes den unge kvinde Mira Killian (Scarlett Johansson) i en kunstig krop, med kun sin hjerne i behold. Med sine nu overmenneskelige evner n√•r hun hurtigt rangen Major i antiterror-gruppen section 9. Sammen med sin partner Batou (Pilou Asb√¶k) kommer Major p√• sporet af den mystiske hacker Kuze (Michael Pitt), der hacker hjernerne p√• cyber-forbedrede mennesker. Imens begynder Majors egen fortid at sp√łge. Det hele f√łrer tilsyneladende til det magtfulde megafirma Hanka Corporation, der har skabt Majors krop. Sp√łrgsm√•let er s√• bare om det er Kuze eller Hanka Corporation, der er den egentlige skurk.

Ghost in the Shell virker mest af alt som en greatest hits-udgave af de tidligere inkarnationer af historien. Instrukt√łr Rupert Sanders tr√¶kker b√•de p√• den oprindelige japanske tegneserie og TV-serien Ghost in the Shell: Stand Alone Complex, men der l√•nes selvf√łlgelig allermest fra Mamoru Oshiis animerede klassiker fra 1995. I flere scener gentages b√•de replikker og billeder direkte fra forl√¶gget. Ghost in the Shell finder ogs√• plads til de to mest ikoniske actionscener fra den oprindelige film, der sjovt nok viser sig at v√¶re de klart mest vellykkede af slagsen i denne nye film, der ellers forfalder til lige lovligt hurtigt klippede og uklare actionscener.

Men der er nu ogs√• lavet meget om, det meste desv√¶rre til det v√¶rre. F√łrst og fremmest injiceres en ordentlig portion sentimentalitet til historien, der v√¶lger at fokusere p√• Major og hendes fortid i en n√¶sten RoboCop-lignende fort√¶lling om en menneskemaskine. De lange filosofiske diskussioner udelades i vid udstr√¶kning, og filmen overforklarer sine ellers ret g√¶ngse scifi-ideer. Her havde det v√¶ret godt med lidt mere tiltro til publikums intelligens. Der er p√• mange m√•der d√łmt simplificering over hele linjen. Ikke mindst hos filmens skurk, der aldrig bliver mere end en skygge af originalen.

Men inden jeg spreder alt for meget fortvivlelse, vil jeg lige g√łre det klart, at Ghost in the Shell alts√• er v√¶rd at se. Det er alt for sj√¶ldent at denne type ren cyberpunk sci-fi finder vej til biografl√¶rredet med s√• mange penge i ryggen. Faktisk har vi nok ikke set det siden The Matrix og dens efterf√łlgere. Filmens univers er visuelt sl√•ende, og g√łr sig fantastisk godt p√• et stort l√¶rred. Scarlett Johansson er ogs√• ‚Äď p√• trods af al virakken om hvidvaskning ‚Äď virkelig god i rollen som Major. Heldigvis har hun ikke pumpet figuren fuld af melodrama, men spiller i stedet med en passende introvert k√łlig distance, der skaber fascination.

Pilou Asb√¶k er ogs√• solid som den mere jordn√¶re Batou, mens det selvf√łlgelig er en fryd at se Japans svar p√• guldhornene, Takeshi Kitano, som chef for Section 9. Enkelte scener opn√•r ogs√• en poesi, der antyder hvor god filmen kunne have v√¶ret, hvis den havde g√•et linen ud. Majors bes√łg hos en prostitueret hvis menneskelighed hun misunder, eller filmens smukke udgave af Majors f√łdsel f.eks. Ghost in the Shell er med andre ord en noget fortyndet udgave af forl√¶gget, men der er stadig en smuk cyberpunk sj√¶l i filmens biomekaniske krop, og det g√łr den alligevel v√¶rd at se.

Efter stormen25/5
Sweet Dreams25/5
Alt eller intet25/5