Pilou AsbækBatou
Takeshi KitanoAramaki
Juliette BinocheDr. Ouelet
Michael PittKuze
Chin HanHan

Der er stadig lidt ghost i den her shell

En eksistentelt filosofisk, brutal cyberpunk-fortælling lyder ikke som det oplagte forlæg for en ny Hollywood-millionproduktion. Men når det handler om en franchise som Ghost in the Shell, er der jo allerede et indbygget publikum og en grad af navnegenkendelse, der gør det til et oplagt valg. Det kan selvfølgelig få fans af forlægget til at ryste i bukserne af frygt for, at det originale materiale kastreres til fordel for at sælge flere billeter. Det er da også delvis tilfældet for denne nyeste udgave af Ghost in the Shell, men heldigvis er resultatet ikke så slemt, som man kunne frygte.

Efter at være offer for et terroristangreb genfødes den unge kvinde Mira Killian (Scarlett Johansson) i en kunstig krop, med kun sin hjerne i behold. Med sine nu overmenneskelige evner når hun hurtigt rangen Major i antiterror-gruppen section 9. Sammen med sin partner Batou (Pilou Asbæk) kommer Major på sporet af den mystiske hacker Kuze (Michael Pitt), der hacker hjernerne på cyber-forbedrede mennesker. Imens begynder Majors egen fortid at spøge. Det hele fører tilsyneladende til det magtfulde megafirma Hanka Corporation, der har skabt Majors krop. Spørgsmålet er så bare om det er Kuze eller Hanka Corporation, der er den egentlige skurk.

Ghost in the Shell virker mest af alt som en greatest hits-udgave af de tidligere inkarnationer af historien. Instruktør Rupert Sanders trækker både på den oprindelige japanske tegneserie og TV-serien Ghost in the Shell: Stand Alone Complex, men der lånes selvfølgelig allermest fra Mamoru Oshiis animerede klassiker fra 1995. I flere scener gentages både replikker og billeder direkte fra forlægget. Ghost in the Shell finder også plads til de to mest ikoniske actionscener fra den oprindelige film, der sjovt nok viser sig at være de klart mest vellykkede af slagsen i denne nye film, der ellers forfalder til lige lovligt hurtigt klippede og uklare actionscener.

Men der er nu også lavet meget om, det meste desværre til det værre. Først og fremmest injiceres en ordentlig portion sentimentalitet til historien, der vælger at fokusere på Major og hendes fortid i en næsten RoboCop-lignende fortælling om en menneskemaskine. De lange filosofiske diskussioner udelades i vid udstrækning, og filmen overforklarer sine ellers ret gængse scifi-ideer. Her havde det været godt med lidt mere tiltro til publikums intelligens. Der er på mange måder dømt simplificering over hele linjen. Ikke mindst hos filmens skurk, der aldrig bliver mere end en skygge af originalen.

Men inden jeg spreder alt for meget fortvivlelse, vil jeg lige gøre det klart, at Ghost in the Shell altså er værd at se. Det er alt for sjældent at denne type ren cyberpunk sci-fi finder vej til biograflærredet med så mange penge i ryggen. Faktisk har vi nok ikke set det siden The Matrix og dens efterfølgere. Filmens univers er visuelt slående, og gør sig fantastisk godt på et stort lærred. Scarlett Johansson er også – på trods af al virakken om hvidvaskning – virkelig god i rollen som Major. Heldigvis har hun ikke pumpet figuren fuld af melodrama, men spiller i stedet med en passende introvert kølig distance, der skaber fascination.

Pilou Asbæk er også solid som den mere jordnære Batou, mens det selvfølgelig er en fryd at se Japans svar på guldhornene, Takeshi Kitano, som chef for Section 9. Enkelte scener opnår også en poesi, der antyder hvor god filmen kunne have været, hvis den havde gået linen ud. Majors besøg hos en prostitueret hvis menneskelighed hun misunder, eller filmens smukke udgave af Majors fødsel f.eks. Ghost in the Shell er med andre ord en noget fortyndet udgave af forlægget, men der er stadig en smuk cyberpunk sjæl i filmens biomekaniske krop, og det gør den alligevel værd at se.

Hjertets vej22/6
Shalom Italia22/6
Table 1922/6