Tae-ri KimSook-Hee
Jung-woo HaGrev Fujiwara
Jin-woong Joonkel Kouzuki
Hae-suk Kimfrk. Sasaki
So-ri MoonLady Hidekos tante

N√•r sn√łrene l√łsnes

Der er meget, der skal sn√łrres op og pilles af for at komme frem til m√•let i The Handmaiden. Det g√¶lder b√•de for de flotte 1930'er kjoler og jakkes√¶t som hovedpersonerne er mere end ivrige for at komme ud af, men s√• sandelig ogs√• for det labyrintiske plot, der hele tiden vifter sandheden lige for n√¶sen af publikum, for s√• at tr√¶kke t√¶ppet fuldst√¶ndig v√¶k under dem igen og igen. Park Chan-wook har igen udvist sine evner ud i filmisk sort magi og blandet romance, erotik, krimi, drama, komedie og sit eget hemmelige krydderi i sin sorte gryde. Det er selvf√łlgelig farligt at erkl√¶re resultatet for instrukt√łrens bedste film, men jeg t√łr godt afsl√łre, at det er min personlige favorit fra hans h√•nd.

Angel Film
Allerede fra f√łrste scene leges med vores forventninger. Soldater marcherer ned ad gaden i en lille Koreansk landsby i 1930'erne, mens en gruppe kvinder st√•r gr√¶dende med sp√¶db√łrn i armene. Er soldaterne mon deres m√¶nd, der drager krig? Nej, det er den japanske bes√¶ttelsesmagt, og kvinderne er ikke deres koner, men del af et tyvekollektiv, der misundeligt begr√¶der, at den unge Sook-hee (Kim Tae-ri) er blevet udvalgt til en hemmelig kriminel mission. Babyerne? De er for√¶ldrel√łse, som kvinderne kynisk kan tjene penge p√•. S√•dan er intet som man forventer i The Handmaiden. Sook-Hee skal, under d√¶kke af at v√¶re stuepige og sammen med fidusmageren Grev Fujiwara (Ha Jung-woo) ‚Äď som selvf√łlgelig ikke er greve ‚Äď fors√łge at narre penge ud af den naive Lady Hideko (Kim Min-hee).

Hideko er pr√¶get af en isoleret opv√¶kst med sin noget uhyggelige onkel (Cho Jin-woon), og planen er at hun skal forelskes i, og giftes med, den falske greve, der derefter sammen med Sook-hee vil f√• hende indlagt p√• et sindssygehospital og stj√¶le hendes arv. Men situationen kompliceres, da de to kvinder begynder at udvikle f√łlelser for hinanden. Er du med s√• langt? Det h√•ber jeg, for denne beskrivelse er kun det mest basale udgangspunkt for en film, der igen og igen g√•r til h√łjre n√•r man forventer den g√•r til venstre. The Handmaiden er et narrativt mesterstykke, der langsomt og n√łjagtigt pr√¶senterer brikkerne i et komplekst fort√¶llem√¶ssigt puslespil.

Der er noget Christopher Nolan-agtigt i filmens overraskende fort√¶lling, men i mods√¶tning til Nolan har Park Chan-wook ingen problemer i ogs√• at f√• f√łlelserne med. De to kvindelige hovedrollers kemi er fuldst√¶ndigt gnistrende, og det g√¶lder ikke kun for de eksplicitte sex-scener. Med sine fort√¶llem√¶ssige krumspring og bl√¶ndende skuespil leger The Handmaiden konstant med sympatien for hovedpersonerne, hvis roller som henholdsvis naiv og med skjulte motiver flere gange byttes om. De utallige overraskelser og den pr√¶cise historiefort√¶lling holdt mig p√• kanten af s√¶det i alle filmens 144 minutter.

Angel Film
At filmen samtidig er en ubetinget teknisk triumf, er m√•ske ikke overraskende fra Park Chan-wook, men det g√łr det ikke til en mindre frydefuld oplevelse. De smukke kostumer dyrkes med en fetichistisk sans for detaljer, og scenografien i onklens mystiske gods, hvor det meste af filmen udspiller sig, bliver n√¶rmest en hovedperson i sig selv. De pr√¶cist koreograferede kamerabev√¶gelser ville g√łre Hitchcock gr√łn af misundelse, og lader ofte publikum se hemmeligheder, hvis betydning f√łrst for alvor √•benbarer sig senere. Det hele underst√łttes perfekt af Jo Yeong-wooks barokke musik.

Ingen andre end Park Chan-wook kan lave en film, der p√• en gang stritter i alle mulige forskellige retninger, men som samtidig form√•r at v√¶re et fuldbyrdet sammenh√¶ngende v√¶rk. The Handmaiden er ikke alene ekstremt underholdende, den har ogs√• dybere lag, der p√• selvmodsigende vis udforsker bl.a. magtforhold mellem m√¶nd og kvinder. Filmen ford√łmmer b√•de sine mandlige skurke for at behandle kvinder som udelukkende seksuelle objekter, samtidig med at den pr√¶senterer ekstremt fotogene og p√• en gang dybf√łlte og parodiske sexscener, der ikke overlader noget til fantasien. Det burde ikke fungere, men det g√łr det. Jeg glemmer med garanti ikke The Handmaiden igen, og jeg gl√¶der mig allerede til at se den udvidede udgave, der skulle v√¶re ude i Korea. Filmoplevelser f√•s simpelthen ikke bedre end det her.

Human Flow9/11
The Shining9/11

"Alan Smithee" er det pseudonym, der traditionelt bliver brugt af instruktører, der ikke er villige til at putte deres navn på en katastrofal film ‚Äď hvilken af disse instruktører har brugt dette pseudonym?