Tae-ri KimSook-Hee
Jung-woo HaGrev Fujiwara
Jin-woong Joonkel Kouzuki
Hae-suk Kimfrk. Sasaki
So-ri MoonLady Hidekos tante

N√•r sn√łrene l√łsnes

Der er meget, der skal sn√łrres op og pilles af for at komme frem til m√•let i The Handmaiden. Det g√¶lder b√•de for de flotte 1930'er kjoler og jakkes√¶t som hovedpersonerne er mere end ivrige for at komme ud af, men s√• sandelig ogs√• for det labyrintiske plot, der hele tiden vifter sandheden lige for n√¶sen af publikum, for s√• at tr√¶kke t√¶ppet fuldst√¶ndig v√¶k under dem igen og igen. Park Chan-wook har igen udvist sine evner ud i filmisk sort magi og blandet romance, erotik, krimi, drama, komedie og sit eget hemmelige krydderi i sin sorte gryde. Det er selvf√łlgelig farligt at erkl√¶re resultatet for instrukt√łrens bedste film, men jeg t√łr godt afsl√łre, at det er min personlige favorit fra hans h√•nd.

Angel Film
Allerede fra f√łrste scene leges med vores forventninger. Soldater marcherer ned ad gaden i en lille Koreansk landsby i 1930'erne, mens en gruppe kvinder st√•r gr√¶dende med sp√¶db√łrn i armene. Er soldaterne mon deres m√¶nd, der drager krig? Nej, det er den japanske bes√¶ttelsesmagt, og kvinderne er ikke deres koner, men del af et tyvekollektiv, der misundeligt begr√¶der, at den unge Sook-hee (Kim Tae-ri) er blevet udvalgt til en hemmelig kriminel mission. Babyerne? De er for√¶ldrel√łse, som kvinderne kynisk kan tjene penge p√•. S√•dan er intet som man forventer i The Handmaiden. Sook-Hee skal, under d√¶kke af at v√¶re stuepige og sammen med fidusmageren Grev Fujiwara (Ha Jung-woo) ‚Äď som selvf√łlgelig ikke er greve ‚Äď fors√łge at narre penge ud af den naive Lady Hideko (Kim Min-hee).

Hideko er pr√¶get af en isoleret opv√¶kst med sin noget uhyggelige onkel (Cho Jin-woon), og planen er at hun skal forelskes i, og giftes med, den falske greve, der derefter sammen med Sook-hee vil f√• hende indlagt p√• et sindssygehospital og stj√¶le hendes arv. Men situationen kompliceres, da de to kvinder begynder at udvikle f√łlelser for hinanden. Er du med s√• langt? Det h√•ber jeg, for denne beskrivelse er kun det mest basale udgangspunkt for en film, der igen og igen g√•r til h√łjre n√•r man forventer den g√•r til venstre. The Handmaiden er et narrativt mesterstykke, der langsomt og n√łjagtigt pr√¶senterer brikkerne i et komplekst fort√¶llem√¶ssigt puslespil.

Der er noget Christopher Nolan-agtigt i filmens overraskende fort√¶lling, men i mods√¶tning til Nolan har Park Chan-wook ingen problemer i ogs√• at f√• f√łlelserne med. De to kvindelige hovedrollers kemi er fuldst√¶ndigt gnistrende, og det g√¶lder ikke kun for de eksplicitte sex-scener. Med sine fort√¶llem√¶ssige krumspring og bl√¶ndende skuespil leger The Handmaiden konstant med sympatien for hovedpersonerne, hvis roller som henholdsvis naiv og med skjulte motiver flere gange byttes om. De utallige overraskelser og den pr√¶cise historiefort√¶lling holdt mig p√• kanten af s√¶det i alle filmens 144 minutter.

Angel Film
At filmen samtidig er en ubetinget teknisk triumf, er m√•ske ikke overraskende fra Park Chan-wook, men det g√łr det ikke til en mindre frydefuld oplevelse. De smukke kostumer dyrkes med en fetichistisk sans for detaljer, og scenografien i onklens mystiske gods, hvor det meste af filmen udspiller sig, bliver n√¶rmest en hovedperson i sig selv. De pr√¶cist koreograferede kamerabev√¶gelser ville g√łre Hitchcock gr√łn af misundelse, og lader ofte publikum se hemmeligheder, hvis betydning f√łrst for alvor √•benbarer sig senere. Det hele underst√łttes perfekt af Jo Yeong-wooks barokke musik.

Ingen andre end Park Chan-wook kan lave en film, der p√• en gang stritter i alle mulige forskellige retninger, men som samtidig form√•r at v√¶re et fuldbyrdet sammenh√¶ngende v√¶rk. The Handmaiden er ikke alene ekstremt underholdende, den har ogs√• dybere lag, der p√• selvmodsigende vis udforsker bl.a. magtforhold mellem m√¶nd og kvinder. Filmen ford√łmmer b√•de sine mandlige skurke for at behandle kvinder som udelukkende seksuelle objekter, samtidig med at den pr√¶senterer ekstremt fotogene og p√• en gang dybf√łlte og parodiske sexscener, der ikke overlader noget til fantasien. Det burde ikke fungere, men det g√łr det. Jeg glemmer med garanti ikke The Handmaiden igen, og jeg gl√¶der mig allerede til at se den udvidede udgave, der skulle v√¶re ude i Korea. Filmoplevelser f√•s simpelthen ikke bedre end det her.

Human Flow9/11
The Shining9/11

Hvem er det Kirsten Lehfeldt mindeværdigt serverer 'røde pølser i kartoffelmos' for i Flamberede hjerter?