Dwayne JohnsonHobbs
Charlize TheronCipher
Jason StathamDeckard Shaw
Michelle RodriguezLetty Ortiz Toretto
Kurt RussellMr. Nobody

Den svære 8’er

Det er de f√¶rreste filmserier, som kan holde til hele 8 film, men hvis man finder den rette formel med et elsket centralt hold i front og et univers, der kan rumme nye eventyr sk√•ret over samme l√¶st, s√• er der mulighed for at n√• s√• langt. Genkendelighed kombineret med evnen til at overraske en smule er kodeordet for at ramme publikums pengepung, og er der nogen, der har fanget den pointe, s√• er det holdet bag Fast & Furious-filmene, som under F. Gary Greys ledelse dr√łner ud p√• deres ottende eventyr.

Siden 4‚Äôeren har filmserien, som ellers k√¶mpede lidt med at finde fodf√¶ste, kun lagt til og bygget ud, og den historie, der startede med Vin Diesel og Paul Walker i de centrale roller, er nu g√•et The Expendables-vejen og har f√•et fast f√łlge af n√¶vefaste navne som Jason Statham, Dwayne Johnson, Kurt Russell, Tyrese Gibson og s√•gar ogs√• Eastwood Jr. 8‚Äôeren er st√łrre end nogensinde f√łr med den ene √•benlyse forskel at Paul Walkers modpol til Diesel mangler efter skuespillerens tragiske d√łd forrige √•r.

Ubalancen mellem figurerne l√łses nu umiddelbart fint med den overraskende nyskabelse. Dom (Vin Diesel) er p√• bryllupsrejse med Letty i Havana, da han bliver ops√łgt af cyber-skurken Cypher i Charlize Therons altid velkomne skikkelse. Hun har en klemme p√• ham, og derfor m√• han vende vennerne ryggen og g√• over p√• m√łrkets side. Vi er naturligvis aldrig i tvivl om hans loyalitet (og det kunne filmens helt √¶rligt godt have f√•et noget mere ud af at lege med), men faktum er, at det pludselig er familie mod familie i de mange og velkoreograferede kampe.

Resten af holdet bliver samlet af Mr. Nobody (Kurt Russell), som tilmed smider deres h√•rdtsl√•ende √¶rkefjende Deckard ind i puljen, og efter lidt macho-buldren mellem ham og seriens efterh√•nden uofficielle hovedperson Dwayne Johnsons Hobbs, s√• bliver han ogs√• accepteret som en del af banden. Herfra g√•r den vilde jagt p√• Dom og Cyphers verdens√łdel√¶ggende plan, og filmen veksler hjemmevant mellem lun humor og actionscener, der i bedste Mission Impossible- og James Bond-stil skubber gr√¶nserne for st√łrrelse og trov√¶rdighed. Der er effektiv teknologiforskr√¶kkelse p√• Manhattan, da Cypher hacker sig ind i alle biler med intelligent teknologi og skaber en bil-zombie-h√¶r p√• jagt efter den russiske forsvarsminister og hans kuffert med atomkoder ‚Äď og der er over-the-top-biljagt med ub√•d p√• en frossen russisk s√ł.

Faktisk excellerer Fast & Furious 8 i pr√¶cis den slags actionscener, som man med rette mente var ved at sl√• James Bond-figuren ihjel i f.eks. Lee Tamahoris ret dumme Die Another Day. Men det virker bedre her. Komikken er en hyppig f√łlgesvend, som n√•r Hobbs er i sit mest intimiderende hj√łrne som... pigefodboldtr√¶ner og ikke mindst i en lang skudduel, hvor Deckard s√łml√łst veksler mellem at kv√¶rne bad guys og passe p√• en baby-autostol med indhold. Der har forfatteren Chris Morgan (der har v√¶ret med siden 3‚Äôeren og om nogen har √¶ren for seriens overbevisende genoplivning) rigtig godt fat om det brand, som Fast & Furious efterh√•nden er blevet.

En del af brandet er familiev√¶rdierne, der har haft en n√¶sten vulg√¶r plads i fort√¶llingen med Doms alfaderlige bandeleder i front. Man redder sine egne og passer godt p√• dem, der er blevet indlemmet i "Familien". Det er naturligvis kl√¶deligt og opbyggeligt og suppleres med den samlende bordb√łn omkring middagsbordet, men det testes til det yderste her i 8‚Äôeren, hvor han samtidig skal foregive at v√¶re en skurk. Vi er i hvert fald aldrig i tvivl om loyaliteten, og det synes man ret beset heller ikke de andre er. Forr√¶deri-vinklen er simpelthen for sv√¶r at f√• solgt overbevisende, n√•r nu det absolut sidste Dom nogensinde ville g√łre var at vende sig mod sin familie. Det er fint med nye plotid√©er, men her sp√¶nder filmenes egen langstrakte persondramaturgi simpelthen ben for fors√łget.

Det er sv√¶rt ikke at v√¶re voldsomt underholdt af Fast & Furious 8. Der er en imponerende mangel p√• metaltr√¶thed at spore, og Therons Cypher er pr√¶cis s√• kynisk i sit fors√łg p√• at 'give verden en lektion', at hun f√•r det Bondske storhedsvanvid som kan v√¶re s√• sv√¶rt at k√¶mpe mod. Hobbs & Dom samt hele banden viser igen, hvordan de ubesv√¶ret trives som en vellykket fusion af Bond-seriens n√¶sten mytiske skurke, Mission Impossible-seriens overlegne stunts ‚Äď og Ocean-seriens k√¶rlige og humoristiske skildring af en sammensmeltet gruppe af sympatiske banditter, som man kun √łnsker succes i deres ganske vist ulovlige virke. Som altid er det sv√¶rt at se, hvordan serien vil genopfinde sig selv igen, men man er efterh√•nden ret overbevist om, at Chris Morgan nok skal finde en vej.

Human Flow9/11
The Shining9/11

Hvilken spansk skuespillerinde virkede dragende på både Diego Luna og Gael Garc√≠a Bernal i ...og din mor!?