Anmeldt af:Uffe Stormgaard

Premieredato:20-04-2017
Nikolaj Lie KaasFrederik Halling
Michael NyqvistBernard Berman
Trine DyrholmMia Halling
Mikkel Boe Følsgaardanklageren

Psykologisk thriller i mesterklasse

Endelig. Endelig en dansk film for voksne. Vedkommende, eksistentiel og velspillet. Hvornår har vi sidst set en dansk film, der handler om, hvem vi er? Den fri vilje overfor skæbnen. En film, der når helt ind i tilværelsens kærne: Er vi mere end blot biologi, kemi og hjernecelle funktioner. Kan en fysiologisk ændring i hjernebanerne ændre personens karakter og personlighed. Lyder det tungt og filosofiske fortænkt? Slet, slet ikke. Lad mig sige det straks: Du forsvinder er spændende, som en psykologisk thriller i mesterklassen.

Filminstruktør Peter Schønau Fog har med sin anden spillefilm efter Kunsten at græde i kor (2006) valgt Christian Jungersens bestsellerroman som base for Du forsvinder – og det er der kommet en vigtig og stærkt medrivende film ud af.
Allerede fra første billede er vi med. I et bilrace, på de små kurvede bjergveje på Mallorca, forulykker den lille familie, Frederik, Mia og sønnen Henning. De overlever. Men Frederik, der som bilens fører, har haft en næsten orgasmisk glæde ved den accelererende fart, indlægges på det lokale spanske hospital med en svær hjernerystelse. Ved en scanningen opdages det, at han længe har båret på en svær hjernetumor. Dermed er ulykkerne ikke slut, for, ved hjemkomsten til Danmark afsløres det, at den respekterede skoleleder Frederik (Nikolaj Lie Kaas) de sidste tre år har bedraget skolen for 12 millioner kroner – der medfører, at privatskolen nu må gå konkurs og lukke.

Hvad fik den pæne, retskafne skoleleder med en pletfri fortid og et (tilsyneladende) harmonisk ægteskab med Mia (Trine Dyrholm) til at handle som en kriminel? Frederik anholdes og anklageskriftet er krystalklart: Underslæb. Forsvarsadvokaten (fint spillet af den svenske skuespiller Michael Nyqvist) påberåber sig frifindelse med henvisning til, at den anklagede "manglende evne til at handle fornuftigt i gerningsøjeblikket". Et karakter- og personlighedsskift, foranlediget af hjernetumoren – som Frederik nu succesrigt er opereret for. Fra nu af foregår filmen i retssalen, hvor anklageren (Mikkel Boe Følsgaard) vil modbevise at hjernesvulsten skulle have haft indflydelse på Frederiks kriminelle handling.

Spændende nok. Men Du forsvinder kan meget mere end skildre en dramatisk retssag. Vi får et nærbillede af mennesker, hvor der hele tiden sættes spørgsmålstegn ved motivet for deres handlinger. Er det hjernes tætte netværk, der alene dirigerer vores adfærd og får os til at tro, at vi har en fri vilje. Det er ikke tilfældigt, at en af personerne i kredsen af hjerneskadede som Mia opsøger, citerer den gamle filosof Spinoza: "Forskellen på en sten og et menneske, der ruller ned ad en skrænt, er at mennesket tror, det har indflydelse på retningen". Vi ser det hjerne vil, at vi skal se. Og skulle vi være i tvivl, får vi både en hjerneforskers og en psykiaters vurdering af årsagen til at Frederiks person er ændret/forsvundet – plus et par mini-voiceovre forelæsninger om neurologiens krinkelkroge.

Med udgangspunkt i det ydre drama trænger vi ind i det eksistentielle spørgsmål om hvem er vi/du – er det hjernes komplicerede spil – biologi og kemi der styre vore følelser og handlinger. Hvad med skæbnen – og determinismen? Selvfølgelig giver filmen ikke svaret. Men ikke mindst gennem Mias kamp for at redde ægtemanden, får vi et hjertegribende (nej ikke et hjernegribende!) røntgenbillede af følelsernes afmagt. Hudløst og nært (som altid) spillet af Trine Dyrholm, der bør skaffe plads til nok en Bodil/Robert på hylden. Overfor hende står Frederik, den, i det ydre solide vellidte retskafne skoleinspektør – men hvad rummer han egentlig bag facaden? Hvem er det Mia har været gift med – ham før eller efter tumoren? Et nuanceret og forståeligt portræt i Nikolaj Lie Kaas nuancerede fortolkning.
Peter Schønau Fog har med Du forsvinder kastet den redningskrans, der gør, at danske film ikke helt drukner i ligegyldige fjollerier og uforløst samtalekøkken snak. En film om voksne, for voksne – og først og fremmest til eftertanke.