Anmeldt af:Uffe Stormgaard

Premieredato:20-04-2017
Nikolaj Lie KaasFrederik Halling
Michael NyqvistBernard Berman
Trine DyrholmMia Halling
Mikkel Boe F√łlsgaardanklageren

Psykologisk thriller i mesterklasse

Endelig. Endelig en dansk film for voksne. Vedkommende, eksistentiel og velspillet. Hvornår har vi sidst set en dansk film, der handler om, hvem vi er? Den fri vilje overfor skæbnen. En film, der når helt ind i tilværelsens kærne: Er vi mere end blot biologi, kemi og hjernecelle funktioner. Kan en fysiologisk ændring i hjernebanerne ændre personens karakter og personlighed. Lyder det tungt og filosofiske fortænkt? Slet, slet ikke. Lad mig sige det straks: Du forsvinder er spændende, som en psykologisk thriller i mesterklassen.

Filminstrukt√łr Peter Sch√łnau Fog har med sin anden spillefilm efter Kunsten at gr√¶de i kor (2006) valgt Christian Jungersens bestsellerroman som base for Du forsvinder ‚Äď og det er der kommet en vigtig og st√¶rkt medrivende film ud af.
Allerede fra f√łrste billede er vi med. I et bilrace, p√• de sm√• kurvede bjergveje p√• Mallorca, forulykker den lille familie, Frederik, Mia og s√łnnen Henning. De overlever. Men Frederik, der som bilens f√łrer, har haft en n√¶sten orgasmisk gl√¶de ved den accelererende fart, indl√¶gges p√• det lokale spanske hospital med en sv√¶r hjernerystelse. Ved en scanningen opdages det, at han l√¶nge har b√•ret p√• en sv√¶r hjernetumor. Dermed er ulykkerne ikke slut, for, ved hjemkomsten til Danmark afsl√łres det, at den respekterede skoleleder Frederik (Nikolaj Lie Kaas) de sidste tre √•r har bedraget skolen for 12 millioner kroner ‚Äď der medf√łrer, at privatskolen nu m√• g√• konkurs og lukke.

Hvad fik den p√¶ne, retskafne skoleleder med en pletfri fortid og et (tilsyneladende) harmonisk √¶gteskab med Mia (Trine Dyrholm) til at handle som en kriminel? Frederik anholdes og anklageskriftet er krystalklart: Undersl√¶b. Forsvarsadvokaten (fint spillet af den svenske skuespiller Michael Nyqvist) p√•ber√•ber sig frifindelse med henvisning til, at den anklagede "manglende evne til at handle fornuftigt i gernings√łjeblikket". Et karakter- og personlighedsskift, foranlediget af hjernetumoren ‚Äď som Frederik nu succesrigt er opereret for. Fra nu af foreg√•r filmen i retssalen, hvor anklageren (Mikkel Boe F√łlsgaard) vil modbevise at hjernesvulsten skulle have haft indflydelse p√• Frederiks kriminelle handling.

Sp√¶ndende nok. Men Du forsvinder kan meget mere end skildre en dramatisk retssag. Vi f√•r et n√¶rbillede af mennesker, hvor der hele tiden s√¶ttes sp√łrgsm√•lstegn ved motivet for deres handlinger. Er det hjernes t√¶tte netv√¶rk, der alene dirigerer vores adf√¶rd og f√•r os til at tro, at vi har en fri vilje. Det er ikke tilf√¶ldigt, at en af personerne i kredsen af hjerneskadede som Mia ops√łger, citerer den gamle filosof Spinoza: "Forskellen p√• en sten og et menneske, der ruller ned ad en skr√¶nt, er at mennesket tror, det har indflydelse p√• retningen". Vi ser det hjerne vil, at vi skal se. Og skulle vi v√¶re i tvivl, f√•r vi b√•de en hjerneforskers og en psykiaters vurdering af √•rsagen til at Frederiks person er √¶ndret/forsvundet ‚Äď plus et par mini-voiceovre forel√¶sninger om neurologiens krinkelkroge.

Med udgangspunkt i det ydre drama tr√¶nger vi ind i det eksistentielle sp√łrgsm√•l om hvem er vi/du ‚Äď er det hjernes komplicerede spil ‚Äď biologi og kemi der styre vore f√łlelser og handlinger. Hvad med sk√¶bnen ‚Äď og determinismen? Selvf√łlgelig giver filmen ikke svaret. Men ikke mindst gennem Mias kamp for at redde √¶gtemanden, f√•r vi et hjertegribende (nej ikke et hjernegribende!) r√łntgenbillede af f√łlelsernes afmagt. Hudl√łst og n√¶rt (som altid) spillet af Trine Dyrholm, der b√łr skaffe plads til nok en Bodil/Robert p√• hylden. Overfor hende st√•r Frederik, den, i det ydre solide vellidte retskafne skoleinspekt√łr ‚Äď men hvad rummer han egentlig bag facaden? Hvem er det Mia har v√¶ret gift med ‚Äď ham f√łr eller efter tumoren? Et nuanceret og forst√•eligt portr√¶t i Nikolaj Lie Kaas nuancerede fortolkning.
Peter Sch√łnau Fog har med Du forsvinder kastet den redningskrans, der g√łr, at danske film ikke helt drukner i ligegyldige fjollerier og uforl√łst samtalek√łkken snak. En film om voksne, for voksne ‚Äď og f√łrst og fremmest til eftertanke.