Den anden side

Varighed:90 minutter
Instruktør:Pernille Rose Grønkjær

Premieredato:27-04-2017
Anders Matthesen

Den stressede and

Pernille Rose Grønkjærs nye dokumentarfilm om Anders Matthesen er med sin titel Den anden side en gave til ordspilsglade an(d)meldere. Jeg forudser allerede nu an(d)meldelser, der taler om andedamme, andemad og an(d)befalinger; listen er endeløs. Lige præcis den type humor der nok ville give filmens hovedperson et par rynker i panden. Dem har han ellers tilsyneladende allerede en del af. Den anden side præsenterer os nemlig for en noget stresset og sårbar udgave af komikeren, der for alvor fik sit folkelige gennembrud da han i børneradio spurgte "Hva’ snakker du om?" og siden har stået som et af de mest lysende dansk komikertalenter nogensinde.

Instruktør Pernille Rose Grønkjær har i fire år fulgt Matthesen på nært hold, og filmen strækker sig derfor over både forberedelser og turne med showet Anders og arbejdet med det næste show Shhh. Vi får både et kig ind i Matthesens strabadser med at stable den slags på benene, føre et privatliv med et lille spædbarn og ikke mindst den mellemliggende kreative og personlige krise som komikeren gennemgår. Undervejs er mere klassiske biografiske afstikkere til opvæksten i Albertslund og Matthesens spæde start på stand-up scenen.

Men Den anden side er ikke en klassisk portrætfilm, hvor hovedpersonen liv og tidligere værk oprulles i dybden. I stedet er fokus på Matthesens liv efter de 40, og især på den krise han gennemlever inden han igen får stablet et nyt show på benene. Det er tilsyneladende ikke nemt at være en mand, der ikke vil producere noget, med mindre det er både mere originalt og bedre, end noget han har lavet tidligere, men det er til gengæld også det, der har gjort komikeren til det popkulturelle fænomen han er. Det forsøger Den anden side at vise med et virkelig vellykket filmsprog, der inviterer os indenfor i Matthesens hurtigt arbejdende hjerne, og gør det klart hvorfor han kan få lyst til at isolere sig fuldstændig fra sine kaotiske omgivelser.

Den anden side bliver på den måde mere en skildring af en kunstners personlige og kreative kvaler i en bestemt periode af sit liv, end det bliver et egentlig definitivt portræt af en af de – efter min mening – mest betydningsfulde danske komikere nogensinde. De tidlige optagelser vi får er ellers virkeligt fascinerende, og jeg ville ønske at filmen havde dykket en anelse dybere ned i fortiden. Men Matthesen er interesseret i det nye, og det er filmen også. Det er da også både underholdende og til tider endda rørende at se en kunstners konflikt mellem at ville skabe noget originalt, der kommer dybt indefra, og samtidig være ulideligt træt af at være inde i sit eget hoved. En gang imellem kammer det dog over, og bliver mere navlepillende end egentligt interessant.

Men som helhed fungerer det. Den anden side inviterer os med indenfor i en kritisk periode af en af de mest populære danske komikeres liv. Hvis man har den mindste smule interesse for Anders Matthesen er Den anden side derfor værd at se, men jeg håber, at det endegyldige portræt af hans virke stadig lurer et sted ude i horisonten; eller nede i andedammen.

Hvad er det, Charlton Hestons figur finder i slutningen af den originale Planet of the Apes, der gør, at han må indse, planeten faktisk er en fremtidig udgave af jorden?