Instruktør:Nicole Garcia

Premieredato:27-04-2017
Marion CotillardGabrielle Rabascal
Louis GarrelAndré Sauvage
Alex Brendem√ľhlJos√© Rabascal

Kærlighed med udråbstegn

Den store stormombruste k√¶rlighed har trange k√•r p√• film. Melodramaet har alle dage v√¶ret en sv√¶r n√łd at kn√¶kke, men uanset om der g√•r s√łdsuppe og uforl√łste l√¶ngsler i det som hos den amerikanske forfatter Nicholas Sparks og alle de middelm√•dige filmatiseringer af hans forl√¶g - eller man fors√łger sig med sm√¶k i numsen og den m√łrke, farlige attraktion som i Fifty Shades-serien, s√• har slutresultatet det med at blive fladt og alt andet end brusende lystfyldt.

Angel Film
Der er masser af autentisk stemning i Nicole Garcias flotte Elsk mig, som udspiller sig i 50‚Äôernes Provence, hvor lavendlerne st√•r t√¶t og livet i den lille landsby stadig er h√•rdt trods omverdenens hastige udvikling. Vi √•bner dramatisk en 15-20 √•r l√¶ngere fremme, hvor vores hovedperson Gabrielle, hendes mand Jos√© og deres dreng er p√• vej til klaverkonkurrence i Lyon. Pludselig beordrer Gabrielle bilen standset. Hun har set et gadenavn. Hun forlader mand og barn p√• t√¶rsklen til den ellers store familiebegivenhed og l√łber henf√łrt ned af gaden, ind i nummer 26 og genkender et navn p√• opgangsoversigten med tilbageholdt √•ndedr√¶t. En gammel passion er vakt til live. Alt andet er ligegyldigt.

Det √łjeblik vender vi naturligvis tilbage til sm√• to timer l√¶ngere fremme, men f√łrst l√¶rer vi om, hvordan det n√•ede dertil. Gabrielle er den lidt frie unge pige, der bader uden trusser i den lokale flod og er faldet pladask for den statueske l√¶rer p√• skolen. Det er noget af en tilsnigelse at lade 41-√•rige Cotillard spille ungepigeforelsket, men hun er s√• god en skuespiller, at det n√¶sten g√•r. L√¶reren kan hun ikke f√•, hvilket g√•r op for hende, da hun l√¶gger tonstungt an p√• ham foran hans gravide kone, og s√• tr√¶kker de m√łrke skyer sammen om hende. ‚ÄĚHun er noget af en dr√łmmer‚ÄĚ, d√łmmer moderen kontant og f√•r sat et tvangs√¶gteskab i stand med den solide, men ikke-statueske arbejdsmand, der hj√¶lper til p√• g√•rden. Jos√© er flink og t√•lmodig, men slet, slet ikke Gabrielles hverken v√•de eller t√łrre dr√łm.

Angel Film
√Örene g√•r. Jos√© f√•r etableret eget murerfirma og de flytter til en kystby, hvor han g√•r i gang med at bygge dem et hus af den slags, der i dag kun vil v√¶re tilg√¶ngeligt for de allerdybeste lommer. Hun har stadig ikke lyst, s√• han tager en gang om ugen til Toulon (filmens diskrete m√•de at beskrive hans rutinebes√łg hos en prostitueret). Gabrielle pr√łver at finde noget sp√¶nding ved selv at spille prostitueret for ham og modtage pengene, men uanset hvad der fors√łges, s√• er han ikke ‚ÄĚthe one‚ÄĚ. Sk√¶bnen vil, at hun rammes af originaltitlens ‚ÄĚMal de pierre‚ÄĚ ‚Äď nyresten ‚Äď og indl√¶gges for, m√• vi formode, en fyrstelig formue p√• et sanatorium i Schweiz. Jos√© betaler og ledsager hende p√• rejsen, men hun er helst fri og gl√¶der sig til, at han tager hjem igen. S√• kan hun rigtig sv√¶lge i sin misforst√•ede romantiske ensomhed, mens skyerne driver ut√•lmodigt om bjergtoppene. Lige indtil hun m√łder HAM. Krigsveteran, s√•ret p√• krop og sj√¶l og med kort tid tilbage. Han er statuesk s√• det basker. Han rummer en farlig dimension. Han er alt, hvad hendes hend√łende lidenskab har ventet p√•. Og s√• g√•r det ellers over stok og sten.

Mere skal ikke afsl√łres her. √Öbningsscenen har indikeret, at hun trods alt kommer hjem og f√•r barn med Jos√©, men der er i den grad gemt overraskelser i historien. Desv√¶rre er det overraskelser af den type, som i stedet for at √•bne materialet, give personerne uventet dybde eller perspektivere handlingen ud mod en st√łrre tematik, blot tr√¶kker t√¶ppet v√¶k under det vi har set. En trickslutning kan v√¶re sjov, hvis filmen, der leder op til den, er af en st√łbning, hvor vi konstant har g√¶ttet p√• sagernes rette sammenh√¶ng uden at investere for mange f√łlelser i personerne, men her forventes vi ‚Äď selv om det un√¶gtelig ogs√• falder sv√¶rt ‚Äď at v√¶re med p√• Gabrielle og Jos√©s tr√¶ngselsfulde rejse gennem livet. At pr√łve at forst√• det offer, der ligger i at blive gift med en man ikke elsker ‚Äď og ikke mindst det efterf√łlgende minefelt, n√•r man s√•, i en skilsmisseforskr√¶kket tidsalder midt i det u√łnskede √¶gteskab finder den flammende k√¶rlighed.

Hverken skuespillere eller instrukt√łr kan egentlig v√¶re tjent med Elsk mig, som den er endt. Billedsiden kan ingen tage fra den, og Provence f√•r altid en lyst til at sp√¶nde sikkerhedsselen og k√łre sydp√•, men den solbeskinnede overflade √¶ndrer ikke ved, at Gabrielle-figuren er et sv√¶rt bekendtskab indtil hun selv forr√•des af manuskriptet, mens den stakkels Jos√© n√¶sten opl√łftes til helgen hen mod slutningen. Det store drama har det som oftest bedst fortalt med sm√• armbev√¶gelser, men her svinges der gevaldigt med samtlige lemmer for at f√• os til at forst√• intensiteten i Gabrielles afsavn og lidenskab ‚Äď og vi mindes blot om netop hvor sv√¶r en √łvelse et vellykket melodrama egentlig er.

Hvilken af følgende skuespillere blev klippet ud af The Thin Red Line?