Royalty HightowerToni
Alexis NeblettBeezy
Lauren GibsonMaia
Makyla BurnamLegs
Da'Sean MinorJermaine

DrĂžmmen om dans

Det er ikke nemt at finde et sted at passe ind. SÊrligt ikke for en 11-Ärig pige der stÄr overfor det store uhyggelige monster kaldet puberteten. Det illustrerer den debuterende instruktÞr Anna Rose Holmer fornemt i den drÞmmende The Fits, der fÄr skabt sit helt eget originale univers omkring bÞrn og unges liv i en lokal sportshal. Filmen snubler mÄske nok lidt undervejs, men reddes i land af en af den slags barneskuespillere, der er sÄ talentfuld, at jeg er sikker pÄ The Fits ikke er det sidste vi ser til hende.

Another World
Den 11-Ă„rige pige hedder Toni (Royalty Hightower) og hun har – lidt usĂŠdvanligt mĂ„ske – for vane at bruge det meste af sin fritid pĂ„ at boksetrĂŠne i den lokale sportshal med sin storebror Jermaine (Da'Sean Minor). En dag fĂ„r hun Ăžje for det lokale pigedansehold, der har deres trĂŠning i samme bygning. Toni fascineres af pigernes sammentĂžmrede venskab og deres danseevner, og hun sĂŠtter alt ind pĂ„ at blive en del af gruppen. Som om det ikke var nok at vĂŠre splittet mellem drengene pĂ„ bokseholdet og dansepigerne, sĂ„ begynder danseholdet samtidig at blive ramt af underlige anfald – titlens "fits" - der rammer de unge piger pĂ„ skift. Anfaldene har tilsyneladende ingen naturlig forklaring, og frygten begynder at sprede sig i sportshallen. Men skal anfaldene mon frygtes eller omfavnes?

Det lyder mÄske som om The Fits kunne udvikle sig til en detektivhistorie fra bÞrneperspektiv, med den lille Toni i rollen som en anden Nancy Drew, men det er instruktÞr Anna Rose Holmer slet ikke interesseret i. I stedet er The Fits en svÊvende artfilms-udgave af en klassisk coming-of-age historie. Anfaldene er ikke sÄ meget en spooky overnaturlig hÊndelse, som de er symbol for det kaos af forandring de unge piger stÄr pÄ tÊrsklen af. The Fits lever i kraft af sin drÞmmende stemning, der pÄ trods af et Äbenlyst lavt budget, leveres af en gennemfÞrt elegant stil, og ikke mindst en forrygende hovedrolleindehaver.

Another World
Royalty Hightower har ikke alene et af de fedeste navne, jeg lÊnge har hÞrt, hun er ogsÄ et ekstremt karismatisk centrum for The Fits. Kameraet klÊber sig til hende, og hun fÄr kommunikeret en storm af fÞlelser, nÊsten helt uden ord, som den fÄmÊlte Toni. Hightower er danser, og Tonis fÞlelser udtrykkes ofte gennem imponerende energisk koreograferede dansescener, der blander boksebevÊgelser og snublende dansetrin. The Fits er pÄ mange mÄder en utraditionel dansefilm, og det er netop i dansen at filmens absolut bedste scener skal findes.

The Fits prÊsenterer et stemningsfyldt og stÊrkt symbolsk visuelt univers, til gengÊld forstod jeg meget hurtigt filmens pointe, og det hypnotisk langsomme tempo blev derfor til tider kedeligt trÊttende. Det endda pÄ trods af en meget beskeden spilletid pÄ kun 72 minutter. MÄske ideen havde gjort sig endnu bedre som skarp kortfilm? Det forhindrer nu ikke The Fits i at vÊre en original lille film, der tegner lyst for de to debutanter Anna Rose Holmer og Royalty Hightower.

IndlÊg:

Standing Tall17/5
CharmĂžren17/5