Anmeldelsesdato:01-05-2017
Reese Witherspoonori.st: Rosita
Seth MacFarlaneori.st: Mike
Scarlett Johanssonori.st: Ash
John C. Reillyori.st: Eddie
Taron Egertonori.st: Johnny

Når en mus synger 'My way'

Pr√¶missen virker som en kynisk oplagt opskrift p√• en animeret pengemaskine: Kombiner s√łde computeranimerede dyr med talentkonkurrence f√¶nomener som America's Got Talent eller X-Factor. Lad derefter dyrene synge et bredt udvalg af popmusik, hentet fra s√• forskellige √•rtier at b√•de bedstefor√¶ldre og b√łrneb√łrn kan synge med, og s√• er der d√łmt penge i kassen. Men i h√¶nderne p√• instrukt√łr Garth Jennings, der bl.a. st√•r bag den noget blandede filmatisering af The Hitchhiker's Guide to the Galaxy og den fremragende Son of Rambow, bliver resultatet alt andet end kynisk. Syng sniger sig ikke helt uden om amerikansk animationsfilms faldgruber, men den oprigtigt r√łrende musikalske finale g√łr filmen til den m√•ske hidtil bedste fra Illumination Entertainment, der tidligere har st√•et bag bl.a. Grusomme mig og Minions.

Vi er i en verden befolket af dyr. Den noget fallerede teaterimpresario og koala Buster Moon st√•r til at miste sit noget faldef√¶rdige teater. Evig optimist som Buster er, udskriver han en sangkonkurrence i et sidste h√•b for at redde teatret. Det tiltr√¶kker talenter fra n√¶r og fjern; alt lige fra den croonende mus Mike, den generte elefant Mina, punk-pindsvinet Ash, bandemedlem og gorilla Johnny og husmodergrisen Rosita. Men kan de alle overkomme deres egne problemer, folde sig ud p√• scenen og dermed redde teatret ‚Äď og har konkursramte Buster mon virkelig de pr√¶miepenge han har udlovet?

Syng er bare forbandet charmerende. Der er noget indbygget tilfredsstillende i talentkonkurrence strukturen, som filmen f√•r gratis med i k√łbet. Den X-Factor-lignende audition process giver plads til en r√¶kke vellykkede gags ‚Äď fra en flok twerkende kaniner der fremf√łrer Nicki Minajs "Anaconda" til et f√•r der br√¶ger Seals "Kiss From a Rose" ‚Äď og filmen jonglerer ganske beh√¶ndigt med sin ret store gruppe hovedkarakterer, der selvf√łlgelig har hver deres personlige problemer at k√¶mpe med. Generelt er fort√¶llestilen langt mindre un√łdvendigt hyperaktiv og karaktertegningen bedre, end man ellers ofte ser det i den her type animationsfilm. Historien er dog lige tyndbenet nok til spilletiden, og der er nok ogs√• en enkelt actionsekvens eller to for meget.

Syng undg√•r alts√• ikke helt de s√¶dvanlige problemer for den her slags film, men s√• kommer finalen ‚Äď og sikke en finale! Det kommer nok ikke som en overraskelse at dyrene efter mange tr√¶ngsler skal fremf√łre hver deres nummer p√• scenen, og at deres individuelle historier samtidig kulminerer. Det er selvf√łlgelig forudsigeligt, men det er godt nok ogs√• tilfredsstillende. Hvilke numre de synger skal selvf√łlgelig ikke afsl√łres her, men jeg vil da godt sige at b√•de afd√łde Leonard Cohen og David Bowie har en plads i optakten til det store show. Musikvalget er fremragende, numrene er kreativt leveret, og det hele bliver faktisk oprigtigt r√łrende. Finalen er simpelthen det hele v√¶rd og fortjener at blive set i f√¶lles begejstring i en fyldt biografsal.

Illumination Entertainment plages stadig lidt af lavpandede jokes og anonymt figurdesign, men med denne film begynder de at ligne en reel konkurrent til Pixar. Syng dansede simpelthen lige hen over min indre kyniker, og bliver dermed det bedste bud p√• en film for hele familien denne jul ‚Äď selvom jeg m√• advare om fare for b√•de v√•de √łjne og pludselig trang til at synge med fra biografs√¶det. P√• trods af udm√¶rket dansk stemmeskuespil vil jeg dog alligevel opfordre alle, der forst√•r engelsk, til at ops√łge originaludgaven, der er ualmindeligt stjernesp√¶kket.

Pu-ha, man n√¶rmest drukner i bonusmateriale p√• filmens blu-ray udgivelse: Ud over tre nye mini-film finder man nemlig m√¶ngder af korte featuretter, der g√•r bag filmen og is√¶r dens univers, som fx indslaget "The Sing Network", hvor vi h√łrer mere til figurenes efterf√łlgende karrierer uden egentlig at se nye klip.
Det er bestemt heller ikke alt ekstramaterialet, der er lige spændende. Kvalitet > kvantitet er desværre ikke gældende her.
De tre nye mini-film og indslaget om hvordan de blev skabt er dog anbefalelesværdige.

Hvem passer ikke ind?