Ralph InesonWilliam
Kate DickieKatherine
Harvey ScrimshawCaleb
Ellie GraingerMercy
Julian RichingsGovernor

Heksekunst

Det er altid sv√¶rt, n√•r en lille film udr√•bes til den nye store sensation i en genre, is√¶r n√•r den p√•g√¶ldende film er blevet helt gennemtygget af gysermilj√łet lang tid inden sin ganske begr√¶nsede debut i de danske biografet. Pr√¶cis s√•dan er det g√•et for instrukt√łr Robert Eggers debutfilm heksegyseren The Witch, der efter min mening har sv√¶rt ved at b√¶re den tunge hype p√• sine smalle skuldre. Det forhindrer den dog ikke i alligevel at v√¶re en sev√¶rdig lille sag, der har b√•de gode pr√¶stationer og f√•r skabt en intens stemning af sammenbrud gennem sin historiske autencitet. Men bange blev jeg aldrig.

DFI
Vi befinder os i det 17. √•rhundredes New England, hvor en lille familie fors√łger at skabe sig et liv p√• en isoleret g√•rd p√• kanten af en stor skov. Det er en presset situation allerede inden det nyf√łdte femte barn Samuel forsvinder, p√• trods af at den √¶ldste datter Thomasin (Anya Taylor-Joy) skulle holde √łje med ham. Er det mon ulve der har taget ham, eller lurer der en heks i skoven? Det er kun begyndelsen p√• den krise, der langsomt skal fl√• familien fra hinanden. For√¶ldrenes synder kommer til overfladen, og mistanken falder p√• Thomasin som kilden til de mystiske begivenheder, og sp√łrgsm√•let er om denne familie overhovedet har brug for en heks til at √łdel√¶gge deres liv.

Inspirationerne er klare i Robert Eggers fort√¶ttede film. Familiens religi√łst drevne sammenbrud er hentet hos Bergman; skovens r√¶dsler v√¶kker minder om nyere Von Trier mens det distanceret observerende kamera fik mig til at t√¶nke p√• Kubrick. Det er ikke de v√¶rste gutter at l√•ne fra, og den store styrke i The Witch er da netop ogs√• den afm√•lte stil. Jeg f√łlte mig virkelig hensat til det barske livi det 17. √•rhundrede, og kunne ogs√• m√¶rke hvordan den truende m√łrke skov let kunne skabe overtro og gudsfrygt i s√• ubamhjertig en verden. Samtidig har filmen en sans for detaljer, der g√łr familiens dagligliv p√• g√•rden overordentligt overbevisende.

DFI
Det underst√łttes af de ofte hudl√łse og altid solide pr√¶stationer fra de b√¶rende karakterer. S√¶rligt Anya Taylor-Joy som den unge plagede hovedrolleindehaver, og en udmagret Ralph Ineson som far William udm√¶rker sig. Desv√¶rre er karaktererne ikke helt s√• overbevisende skrevet som de er spillet, og de tager indtil flere beslutninger undervejs, der mildest talt ikke er overbevisende. Overgangen fra samment√łmret familie til komplet sammenbrud fremst√•r end tand for forceret. Arthouse-stilen bliver ogs√• en h√¶msko, s√¶rligt n√•r filmen gerne vil have os til at opleve familiens r√¶dsler. Gysene landede simpelthen ikke hos mig netop fordi stilen konstant holdt mig en armsl√¶ngde v√¶k. Til tider tipper balancen fra fuldbyrdet stil simpelthen over i hul pr√¶tenti√łsitet.

Men der er trods alt ondsindede glæder at finde i The Witch. Slutningen tager et dyk ned i ren galskab, der omend det aldrig rigtigt bliver uhyggeligt, så i hvert fald er morbidt underholdende. The Witch er muligvis ikke gysergenrens nye frelser, men der er alligevel værdi at finde i dens heksebeboede landskaber.

Girls Night Out20/7
Dunkirk20/7
Abernes planet: Opg√łret13/7